Oblasť
|
Politik
|
Hodnoty
|
SMER-SD
V podstate vo Fínsku nastala (spoločenská zhoda, pozn.) len tým, že sa pripravil jeden veľmi dôležitý dokument, to bolo v roku 1998/99, to je Fínsko, spoločnosť založená na poznaní a na vedomostiach, kde sa dohodli všetky politické strany a pod vedením pána vtedajšieho prezidenta podpísali tento dokument a v tomto duchu.
V roku 1998 bol vo Fínsku prijatý Basic Education Act (.pdf). Nemáme však žiadne informácie o tomto dokumente a nevieme posúdiť, o akom dokumente hovorí Dušan Čaplovič. Výrok preto označujeme ako neoveriteľný....
SaS
... v tých materiáloch, analýzach, či už je to PISA alebo Education at a Glance, oni často krát prídu s tým, čo nám chýba. Napríklad, keď ste hovorili o tej čitateľskej gramotnosti, tak napísali, že zlé učíme metakognitívne stratégie, že to chýba na školách. Úplne jasne.
V záverečnej správe PISA 2012 sa pri čitateľskej gramotnosti spomína nasledujúce:"Zastúpenie žiakov na najvyšších vedomostných úrovniach má mierne klesajúcu tendenciu v porovnaní s predchádzajúcim cyklom. Celkovo sa v tejto skupine žiakov nachádza 16,5 % žiakov 4-ročných gymnázií a 13,5 % žiakov 8-r...
SMER-SD
Naviac je to aj v Spojených štátoch amerických, vieme, poznáme tú reč pána prezidenta Obamu, ktorý požadoval v svoje prezidentskej reči 100 000 nových pedagogických miest pre učiteľov matematiky.
V rámci kampane pred prezidentskými voľbami v roku 2012 Barrack Obama oznámil v júli 2012 plán vytvoriť program pre učiteľov prírodných vied, technológie, inžinierstva a matematiky (science, technology, engineering and math) - STEM Master Teacher Corps. Program sa má v priebehu štyroch rokov ro...
KDH
Áno, v prípade Slovenska je dramatický pokles tej gramotnosti v matematike, ale keď sa pozriete na graf, od merania v roku 2003 pomaly, ale stále klesá aj v krajinách OECD.
Výrok hodnotíme ako pravdivý, pretože v prípade Slovenska možno hovoriť o výraznom alebo dramatickom poklese v matematickej gramotnosti ak porovnáme roky 2009 a 2012. Pravdou je tiež to, že v matematickej gramotnosti klesá aj priemer OECD.2003200620092012Priemer OECD -matematická gramotnos...
SNS
... inak aj Fíni napríklad v tomto testovaní (OECD PISA 2012, pozn.) klesli o 12 bodov.
Ján Mikolaj pravdepodobne hovoril o testovaní čitateľskej gramotnosti (keďže túto oblasť spomínal moderátor vo svojej predchádzajúcej otázke, pozn.). V čitateľskej gramotnosti Fínsko skutočne dosiahlo o 12 bodov menej ako v roku 2009.Fínsko dosialo menej bodov v porovnaní s rokom 2009...
KDH
Pokúšal som sa legislatívne navrhnúť, dal som také legislatívne zmeny, aby sme sa snažili tie školy a to aj vysoké, motivovať tým, že časť finančných prostriedkov budú dostávať za kvalitu, za kvalitatívne výsledky, ktoré sa dajú objektívne zmerať, nielen za počet tých, ktorí absolvujú školu, ale aj za kvalitu...
Podľa údajov, ktoré sú zverejnené v sekcii ,,Vyhľadávanie v návrhoch zákonov,, na webe NR SR, bol NR SR doručený 1. júna 2012: Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Martina FRONCA, Pavla HRUŠOVSKÉHO a Pavla ABRHANA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. ...
SMER-SD
... čo sa týka čitateľskej gramotnosti a to nielenže číta celá škola a podobne a rôzne takéto formy, ale navrhli sme viaceré v rámci spolupráci so ZMOS-om, aby obecné knižnice sa zlúčili so školskými a aby boli v školách, aby aj tí rodičia chodili do tých knižníc. A vidím to konkrétne napríklad na základnej škole Župkov, vidím to teraz konkrétne v Petržalke, kde dali pobočku miestnej knižnice priamo do školy, tam chodia rodičia, vidím to teraz v Eurovey, kde si požičiavajú knihy a chodia tam deti, rodičia, čítajú.
Počas ministrovania Dušana Čaploviča nedošlo k úpravám právneho stavu zlučovania školských a obecných knižníc, ktorý boli upravené ešte počas druhej Dzurindovej vlády. Pravdou však je, že počas tejto vlády prebiehali rôzne projekty na podporu a rozvoj knižníc. Rovnako dochádza k zlučovaniu kniž...
SMER-SD
A čo je dôležité, viete, hovorí sa tu o tej čitateľskej gramotnosti. V čitateľskej gramotnosti sú lepšie dievčatá ako chlapci. To je všeobecne vo svete takáto analýza. V matematickej gramotnosti zase chlapci lepší ako dievčatá.
Na základe výsledkov testovania PISA 2012 sa dajú potvrdiť slová Dušana Čaploviča.Chlapci dosahli v matematickej gramotnosti lepšie výsledky ako dievčatá v 37 zo 65 prípadov (krajín a ekonomík zapojených do merania). Dievčatá boli lepšie len v piatich prípadoch. Naopak v čitateľskej gramotnosti sú t...
SNS
... predsa sa nám podarilo, aspoň nejaký začiatok v tom, že ten ISCED, to znamená že medzinárodné štandardy vzdelávania, ktoré majú vytvárať tieto národne kurikulá, už na Slovensku vypracované sú. Sú vypracované od materskej školy až po vysoké školy. Je do 20, myslím, predmetových komisií na Slovensku a v tých predmetových komisiách sú učitelia.
Výrok Jána Mikolaja hodnotíme ako nepravdivý, pretože obsahuje viacero faktických nepresností. J. Mikolaj nesprávne definuje ISCED keď vraví, že sú to medzinárodné štandardy vzdelávania, a tiež nesprávne uvádza, že národné kurikulá sú vypracované od materskej školy po vysoké školy. Vysoké školy sa t...
KDH
A to skutočne si myslím, že prípravou pedagógov na pedagogických fakultách a ministerstvo má na to nástroje, lebo je odberateľ, stanovuje kvalifikačné predpoklady, schvaľuje študijné odbory, teda aj obsah, čo sa tam má učiť, čiže má ministerstvo na to nástroje, to je prvá vec.
Schvaľovanie študijných odborov, teda akreditáciu, nemá na starosti priamo ministerstvo školstva, ale akreditačná komisia, ktorá pod neho priamo spadá a ktorých členov menuje vláda Slovenskej republiky, výrok preto označujeme ako pravdivýAkreditačná komisia:Akreditačná komisia (ďalej len AK) ...komp...
SaS
Vyzerá to tak, keď porovnáme nielen priemerné platy, ale platy učiteľov v porovnaní s platmi vysokoškolsky vzdelaných ľudí, tak vidíme, že ten priemer v OECD krajinách je zhruba od 80 do 90%, u nás je toto 44.
Výrok hodnotíme ako pravdivý, pretože Eugen Jurzyca uvádza správne údaje. Podľa analýzy OECD Education at Glance 2013, predstavuje v krajinách OECD priemerný plat učiteľa od 80 do 89% (v závislosti od stupňa základnej alebo strednej školy, pozn.) z platu vysokoškolsky vzdelaných 3. stupňa (PhD., PhD...
SMER-SD
Pretože dokonca v Kórey, kde dosahujú najlepšie výsledky, v Južnej Kórey, deti sú menej spokojné so životom v škole ako sú na Slovensku. Čiže toto sú výsledky PISA, ktoré tiež treba zohľadniť a na ne takisto reagovať.
Podľa PISA 2012 (str. 21) sa Južná Kórea umiestnila na 5. mieste, podľa PISA 2009 to bolo druhé miesto hneď za čínskym Šanghajom a pred Fínskom. Dá sa teda súhlasiť, že dosahujú najlepšie výsledky.Podľa PISA 2012 na Slovensku 64 % detí súhlasí s tvrdením, že sú v škole šťastné. V Južnej Kórey je to...
SNS
... ešte som naznačil, že aj ďaleko bohatšie štáty skončili za nami, čiže treba tie peniaze potom alokovať a ide o to, že či všetkým rovnako alebo nájsť nejakú metódu, kde sa to bude alokovať.
Podľa výsledkov štúdie PISA 2012 skončili za Slovenskom štáty ako USA, Švédsko, Izrael, Grécko, Cyprus, Spojené arabské emiráty (v čitateľskej alebo prírodovednej gramotnosti dosiahli v niektorých prípadoch viac bodov ako Slovensko, avšak rebríček bol v roku 2012 zoradený podľa výsledkov v mate...
SaS
... keď sme už pri čitateľskej gramotnosti, tam treba povedať, že fakt nám rastie počet tých detí, ktoré nedosahujú ani takzvaný stupeň dva, ostávajú v rizikovom pásme. To sú tí, ktorí už potom nebudú schopní ani ďalej sa učiť. Vlastne funkční analfabeti. A tých už máme viac než jednu štvrtinu, toto je pomerne hrozivá vec.
Výrok hodnotíme ako pravdivý, keďže exminister školstva uvádza správny údaj. V dokumente Prvé výsledky medzinárodného výskumu 15-ročných žiakov z pohľadu Slovenska (str. 6) sa píše:"Do rizikovej skupiny žiakov patrilo v cykle realizovanom v roku 2012 až 28,2% žiakov. To znamená, že viac ak...
SaS
Tiež sme pripravili napríklad zoznam odporúčanej literatúry, kde sme prešli na také ľahšie knihy s tým, aby deti radšej čítali, možno nie Dostojevského, ale niečo prístupnejšie, ale aby aspoň čítali, pretože sa ukázalo v PISE, že pokiaľ deti čítajú takmer hocičo, tak lepšie rozumejú prečítanému.
Je pravda, že ministerstvo školstva pod Jurzycovým vedením sa chystalo zmeniť zoznam povinnej literatúry tak, ako o tom hovorí. Navyše k tomuto kroku pristúpilo po tom, čo boli zverejnené negatívne výsledky testovania PISA 2009.(SITA):To znamená, že tie školy, kde sú dobré úspechy, kde deti čítajú, ...
SaS
Metodicko-pedagogické centrum pripravilo špeciálnu publikáciu, ktorú distribuovalo na školy, určite sa v tom pokračuje ... (hovorí o tom, "ako pristúpiť k tomu, aby sa deti lepšie učili čítať", pozn.)
Metodicko-pedagogické centrum (MPC) skutočne vydalo niekoľko publikácii, ktoré sa zameriavajú na zvýšenie čitateľskej gramotnosti. Stalo sa tak v čase keď bol ministrom školstva Eugen Jurzyca a aj v roku 2013, teda počas úradovania Dušana Čaploviča.V roku 2011 vydalo MPC publikácie Čitateľ...
SNS
To je zadanie PISY. Čiže nie naozaj úroveň vedomostí, ale ako sa ten žiak dokáže uplatniť v praxi a tá metóda na uplatnenie toho, ako je schopný reagovať na to, čo sa naučil.
Výrok Jána Mikolaja hodnotíme ako pravdivý, pretože zjednodušene sa dá povedať, že PISA sa snaží merať "ako sa žiak dokáže uplatniť v praxi". Medzinárodné meranie PISA sa naozaj zameriava na meranie aplikovateľnosti vedomostí študentov v reálnom živote a ich pripravenosť na "plné zapo...
SNS
My sme im (učiteľom, pozn.) povedzme v rámci reformy znížili ten počet povinných predmetov a majú 30% absolútne slobodnú voľbu na to, aby učili, čo chcú, ako chcú, v akom tempe a by som povedal s akým obsahom.
V čase keď bol Ján Mikolaj ministrom školstva bol prijatý zákon, ktorý umožnil školám, aby si do istej miery prispôsobili Štátny vzdelávací program (ŠVP). Pomer voliteľných predmetov z celkového počtu hodín (voliteľné + povinné predmety, pozn.) nie je však na úrovni 30% ako uvádza J. Mikolaj. T...
SNS
... Švédsko dopadlo oveľa horšie, dokonca ešte horšie ako my ... (hovorí o výsledkoch OECD PISA 2012, pozn.)
Švédsko dosiahlo menej bodov ako Slovensko len v jednej oblasti, zatiaľ čo v ďalších dvoch oblastiach dosiahlo viac bodov. Ján Mikolaj však bližšie nešpecifikuje, o ktorej oblasti hovorí, a preto jeho tvrdenie, že "Švédsko dopadlo oveľa horšie ako my", možno označiť prinajmenšom za zavádzajúce.Celko...
SMER-SD
No ale Poľsko, treba povedať, urobilo v roku 1999 a 2000 obrovskú reformu v oblasti školstva a urobilo, to čo nám odporúčajú dlhé roky experti z OECD ... že náš problém, a to sa týkalo aj Čiech ... je selekcia tak najlepších, aj najslabších žiakov z našich škôl. V Poľsku prešli na plnoorganizované školstvo od siedmeho roku dieťaťa do šestnásteho roku dieťaťa na prvom a druhom stupni základných škôl.
V prípade tohto výroku nás zaujíma predovšetkým to, či "experti z OECD odporúčali Slovensku selekciu najlepších a najslabších žiakov", resp. či Slovensku odporúčali zaviesť podobný model ako funguje v Poľsku. Z dostupných zdrojov sa nám však nepodarilo získať informácie, ktoré by to potvrd...
SMER-SD
Moderátor: "To bol pozmeňovací návrh pána Beblavého, myslím." Dušan Čaplovič: "Nebol to pozmeňovací návrh pána Beblavého, bol to pozmeňovací návrh vo výbore, ktorý predložil podpredseda výboru ..." (hovoria o novele zákona o výchove a vzdelávaní, konkrétne o znížení počtu formulárov a dokladov v rámci pedagogickej dokumentácie, pozn.)
Výrok Dušana Čaploviča hodnotíme ako pravdivý, pretože podľa Spoločnej správy výborov NR SR, bol pozmeňujúci návrh, ktorého obsahom bola redukcia pedagogickej dokumentácie, podaný ako návrh Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport.Novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní...
SMER-SD
... veľmi sú zaťažení ďalšími a ďalšími aktivitami učitelia a nemajú čas a priestor, aby sa venovali konkrétnym deťom, konkrétnym žiakom. A preto z toho dôvodu a o tom sa mlčí, sme prijali v novej novele zákona o výchove a vzdelávaní veľkú zmenu, to odbúranie zbytočnej byrokracie a pristúpili sme k zníženiu počtu formulárov a dokladov, ktoré im v rámci pedagogickej dokumentácie bolo potrebné vypracovávať.
Novela zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktorá bola v NR SR schválená 4. decembra 2013, redukuje pedagogickú dokumentáciu školy. Konkrétne o dovtedy existujúce učebné plány, učebné osnovy, vzdelávacie štandardy, výchovné štandardy, výchovné plány, výchovné osnovy,...
KDH
... čo ma najviac prekvapilo a ja si myslím, že čo je aj najpodstatnejšie a to, že Slovensko je v podstate asi najviac krajina, v ktorej sociálny status rodiny má vplyv na výsledky merania. A sociálny status aby nebol omyl, to není o tom, že sú tí rodičia bohatí, to hovorí o tom, že majú doma, ja neviem, vybavenie počítačmi a podobne a že aspoň jeden z rodičov má vysokoškolské vzdelanie.
Slovensko je skutočne jednou z krajín s nadpriemerným vplyvom socioekonomického statusu žiaka na jeho výkon. V oblasti matematickej gramotnosti možno v prípade Slovenska dokonca hovoriť o najväčšom vplyve socioekonomického zázemia. Je pravdou, že štúdia PISA zisťuje aj index ekonomického, ...
KDH
Faktom je, že najviac bodov sme získali, ako sme boli najlepší v prvom meraní v roku 2003 (hovorí o hodnotení Slovenska v štúdií PISA, pozn.)
Slovensko získalo v skutočnosti najlepšie bodové výsledky v roku 2009 a nie v roku 2003, ako hovorí Martin Fronc. Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.Slovensko sa pridalo k testovaniu PISA v roku 2003, jedná sa teda skutočne o prvé meranie (.pdf, 30).Slovenské výsledky podľa jednotlivých testovanýc...
KDH
PISA je najznámejšia, ale snáď by bolo dobré aj povedať, aby diváci vedeli, že čo to je za meranie. To nemeria vedomosti priamo, ale meria, akým spôsobom vedia tieto vedomosti uplatniť, ako ich vedia v živote využiť.
Výrok Martina Fronca hodnotíme ako pravdivý, pretože medzinárodné meranie PISA sa naozaj zameriava na meranie aplikovateľnosti vedomostí študentov v reálnom živote a ich pripravenosť na "plné zapojenie sa do spoločnosti." Testy na zisťovanie týchto predpokladov nie sú zamerané priamo ...
KDH
Viete čo, v prvom rade by som rád povedal, že Slovensko je zapojené aj v iných meraniach ako je TIMSS a PIRLS a podobne a myslím, že je to dobré, lebo máme istú možnosť sa porovnávať.
Slovenská republika okrem OECD merania efektívnosti vzdelávania PISA participuje aj v medzinárodných meraniach TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) a PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) pod záštitou TIMSS & PIRLS International Learning Center....
SNS
Poliaci nás predbehli, Poliaci boli za nami, v roku 2009 v matematickej gramotnosti boli dva body za nami, ale teraz nás predbehli opäť v tej matematickej gramotnosti o 28 bodov. Poliaci sa dostali úplne hore, predbehli dokonca Fínov.
V roku 2009 malo Slovensko podľa prieskumu PISA v matematickej gramotnosti 497 bodov, kým Poľsko 495, teda o dva body menej. Podľa posledných údajov za rok 2012 má Slovensko podľa rovnakého ukazovateľu 482 bodov, kým Poľsko podskočilo až na 518 bodov. Poliaci nás teda predbehli až o 38 a n...
SNS
Tak treba povedať, že v tom období tých rokov 2000 až 2009 sa Slovensko udržalo vždy ako tak na priemere, ale ten priemer bol, dokonca v roku 2009 sme boli v matematickej gramotnosti o jeden bod nad priemerom.
Publikácie PISA rozdeľujú krajiny ako priemerne, nadpriemerne a podpriemerne v rámci OECD. Slovensko sa v rokoch, kedy sa zúčastňovalo testovania, umiestnilo viackrát ako "podpriemerná" krajina. Ján Mikolaj spomína nesprávne už rok 2000 ako začiatok testovania, pričom prvý krát bolo Slovensko testov...
SaS
... toto sú grafy z PISY, tie rozdeľujú krajiny na tie, kde sa situácia zlepšila a to od roku 2003 do roku 2012 a na tie, ktoré sa zhoršili. My sme tuto v tomto štvorčeku. Tuto sú krajiny, od ktorých sa zrejme dá učiť, tento štvorček ukazuje, že s jedným malým výkyvom slovenský výkon v PISE klesá 10 rokov.
Eugen Jurzyca pravdivo hovorí, že Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré sa počas doby testovania PISA celkovo zhoršili.V uplynulých 10 rokov sa uskutočnili 4 testy (pričom prírodovedná gramotnosť sa v SR testovala až od roku 2006, pozn.). Slovensko sa zhoršilo dva krát, a zlepšilo raz - v roku ...
SaS
Celkovo v PISE ma prekvapil dramatický posun dopredu ázijských krajín a pokles severských krajín, Fínska.
Podľa výsledkov PISA 2009 bolo Fínsko na 3. mieste, za Kóreou a čínskym Šanghajom. Na 4. a 5. mieste boli čínsky Hongkong a Singapur. Nórsko bolo až 12., Island 16, Švédsko 19.Podľa výsledkov PISA 2012 bolo Fínsko až na 12. mieste, pričom rebríček opäť vedie Šanghaj, nasledovaný ...
SNS
Ja vidím jednu rezervu vo vzťahu k celkovému rozpočtu, pretože my máme naozaj malý pomer peňazí v školstve v rámci HDP. Ale nie ostatné rezorty. Napríklad zdravotníctvo má ten priemer presne taký ako je v Európskej únii. Čiže z tohto pohľadu je zdravotníctvo ako keby vyriešené. Vnútro takisto má ten pomer alebo počet príslušníkov v rámci ministerstva vnútra je absolútne v európskom štandarde. Čiže tam sú rezervy, aby si vláda v rámci vnútorného, vnútornej štruktúry rozpočtu pozrela, že kde je najväčšia slabina a určite, určite najväčšia slabina v oblasti školstva a vedy.
Key Data on Education in Europe 2012 - str. 87 - "In 2008, the proportion of total public expenditure on education was more than 5 % of GDP in the many of the European countries. Denmark, Cyprus and Iceland had the highest rates at 7 % while other Nordic countries as well as Belgium and Malta s...
SNS
Nerád opravujem pána poslanca (Fronca, pozn.), ale to sa už opäť deje, pretože až 50% finančných prostriedkov na vysoké školy sa alokuje podľa vedecko-výskumnej činnosti už v súčasnosti.
Výrok hodnotíme ako nepravdivý, pretože podľa dostupných údajov nie je v súčasnosti 50% finančných prostriedkov na vysoké školy alokovaných podľa vedecko-výskumnej činnosti. Ján Mikolaj uvádza, že až 50% prostriedkov určených pre vysoké školy sa prerozdeľuje podľa vedecko-výskumnej činnosti. Na rok ...
SMER-SD
My tohto roku vďaka Štátnemu pedagogickému ústavu a Metodicko-pedagogickému centru sme spustili obsahové minimá, ktoré musia deti mať v predškolskom, predprimárnom vzdelávaní.
Webové stránky Štátneho pedagogického úradu, ale aj Ministerstva školstva ponúkajú na stiahnutie dokument Štátny vzdelávací program: ISCED 0 – pred-primárne vzdelávanie (.pdf), ktorý naozaj definuje určité minimá, ktoré sú cieľom pre žiaka v predškolskom a pred-primárnom vzdelávaní. Tento dokument v...
SMER-SD
... my sme sa už teraz dostali k priemerným platom na 1,1 priemerného platu, hovorím o pedagogických a odborných zamestnancoch základných a stredných škôl, na ktoré môžem mať vplyv. Vo Fínsku je 1,2 priemer ...
Výrok Dušana Čaploviča hodnotíme ako nepravdivý, pretože podľa dostupných údajov, priemerná mzda slovenských učiteľov nedosahovala 1,1 násobok priemernej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve (NH). Údaj o priemernej mzde fínskych učiteľov je pravdivý len čiastočne. Najaktuálnejšie čísla Ústavu in...
SMER-SD
A preto aj vo Fínsku nerozhodujú rodičia o budúcnosti žiaka, vo Fínsku rozhoduje žiak v spolupráci s učiteľom.
toto by som mozno odstranil. neviem ako chceme objektivne posudit, ci rodicia rozhoduju alebo nie. aj ked by k tomu nieco bolo, nevieme overit ci tam je alebo nie nieco neformalne (ricky)...
SMER-SD
Ja som malo možnosť si preštudovať, čo o tom (OECD PISA 2012, pozn.) písali experti v Anglicku, The Guardian, aj Telegraph a naozaj tam bolo povedané, je to predovšetkým orientované tie výsledky na ten sociálno-ekonomický efekt a že zabúda sa na kultúrny, environmentálny, občiansky efekt a tak ďalej a tak ďalej, sociálna spravodlivosť, vyváženosť a podobne,
Toby Young, britský žurnalista a spoluzakladateľ West London Free School v blogu denníka The Telegraph vyvracia názor Christine Blower, generálnej tajomníčky Národného zväzu učiteľov, ktorá tvrdí, že predovšetkým chudoba je faktor, ktorý najviac obmedzuje potenciál detí. Young vo svojom blogu dokazu...