DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Eugen Jurzyca

SaS

Tiež sme pripravili napríklad zoznam odporúčanej literatúry, kde sme prešli na také ľahšie knihy s tým, aby deti radšej čítali, možno nie Dostojevského, ale niečo prístupnejšie, ale aby aspoň čítali, pretože sa ukázalo v PISE, že pokiaľ deti čítajú takmer hocičo, tak lepšie rozumejú prečítanému.

Slovenské školstvo - 09.12.2013
Pravda

Je pravda, že ministerstvo školstva pod Jurzycovým vedením sa chystalo zmeniť zoznam povinnej literatúry tak, ako o tom hovorí. Navyše k tomuto kroku pristúpilo po tom, čo boli zverejnené negatívne výsledky testovania PISA 2009.


(SITA):

To znamená, že tie školy, kde sú dobré úspechy, kde deti čítajú, tak by sme uvítali, keby uverejnili, čo deti čítajú tak, aby si školy, ktoré majú problémy v tomto smere, mohli zobrať príklad," vysvetlil Jurzyca. Niektoré školy pritom podľa Jurzycu deti čítaním neatraktívnej literatúry priam trápia a deti to potom od čítania odrádza. Nový zoznam povinnej literatúry by tak mal byť pre deti atraktívny a zaujímavý. Deti nerozumejú, čo čítajú, pri niektorých typoch škôl je to až 70 percent detí.

Čo sa týka tvrdenia o tom, že PISA ukázala, že pokiaľ deti čítajú takmer hocičo, lepšie rozumejú prečítanému, žiadne podobné tvrdenie sa nenachádza v národnej správe PISA 2012.

Správa PISA 2009, ktorá bola zameraná špeciálne na čitateľskú gramatiku, opisuje špirálovitý proces medzi záujmom o čítanie a výkonom v čítaní, pričom tvrdí, že množstvo prečítaného textu zvyšuje úroveň pochopenia, čo zase spätne zvyšuje množstvo prečítaného textu.

Dátum zverejnenia analýzy: 08.12.2013
success
error