DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martin Fronc

KDH

... čo ma najviac prekvapilo a ja si myslím, že čo je aj najpodstatnejšie a to, že Slovensko je v podstate asi najviac krajina, v ktorej sociálny status rodiny má vplyv na výsledky merania. A sociálny status aby nebol omyl, to není o tom, že sú tí rodičia bohatí, to hovorí o tom, že majú doma, ja neviem, vybavenie počítačmi a podobne a že aspoň jeden z rodičov má vysokoškolské vzdelanie.

Slovenské školstvo - 09.12.2013
Pravda

Slovensko je skutočne jednou z krajín s nadpriemerným vplyvom socioekonomického statusu žiaka na jeho výkon. V oblasti matematickej gramotnosti možno v prípade Slovenska dokonca hovoriť o najväčšom vplyve socioekonomického zázemia.
 
Je pravdou, že štúdia PISA zisťuje aj index ekonomického, sociálneho a kultúrneho statusu žiaka ESCS. Premenné, ktorá sa používajú na zistenie tohto indexu sú (.pdf, s. 5)

- vyššie vzdelanie rodičov
- vyššie zamestnanie rodičov 
- vybavenie domácnosti

Na základe indexu ESCS sa následne zisťuje jeho vplyv na výsledky žiakov. Podľa výsledkov PISA 2012 má tento index ozaj veľký vplyv na výkon žiakov (.pdf, s. 11)
"Pre krajiny OECD v priemere platí, že nárast tohto indexu o 1 bod je sprevádzaný zvýšením výkonu o 39 bodov. Na Slovensku však spomínaný nárast výkonu predstavuje až 54 bodov, čo odzrkadľuje nadpriemerný vplyv sociálno-ekonomického zázemia na výkon žiakov v porovnaní s priemerom krajín OECD."

Z grafu uvedeného na strane 11 v citovanom dokumente vyplýva, že spomedzi krajín, ktorých výkon v matematike (os y) bol pod priemerom OECD, na Slovensku je najviac nad priemerom vplyv socioekonomického zázemia (os x).

Dátum zverejnenia analýzy: 08.12.2013
success
error