DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Mikolaj

SNS

Tak treba povedať, že v tom období tých rokov 2000 až 2009 sa Slovensko udržalo vždy ako tak na priemere, ale ten priemer bol, dokonca v roku 2009 sme boli v matematickej gramotnosti o jeden bod nad priemerom.

Slovenské školstvo - 09.12.2013
Nepravda

Publikácie PISA rozdeľujú krajiny ako priemerne, nadpriemerne a podpriemerne v rámci OECD. Slovensko sa v rokoch, kedy sa zúčastňovalo testovania, umiestnilo viackrát ako "podpriemerná" krajina. Ján Mikolaj spomína nesprávne už rok 2000 ako začiatok testovania, pričom prvý krát bolo Slovensko testované až od roku 2003. Následne hovorí "ako tak na priemere", čo však nemožno akceptovať ako relevantnú kategóriu.

Slovensko sa umiestnilo ako priemerné iba v roku 2003 a 2009, a to len v matematickej gramotnosti. V ostatných šiestich prípadoch (čítanie v 2003, všetky tri oblasti v 2006 a čítanie a prírodoveda v 2009) bolo Slovesnko vedené ako "štatisticky významne pod priemerom OECD". Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.

Slovensko sa pridalo k testovaniu PISA až v roku 2003 (.pdf, 30).

V roku 2003 (str. 9 a 35) je Slovensko vedené podľa matematickej gramotnosti ako v priemere OECD, podľa čitateľskej gramotnosti bolo Slovensko vedené ako pod priemerom OECD, a to so "štatisticky významným rozdielom". Prírodovedná gramotnosť nebola v roku 2003 testovaná.

V roku 2006 (.pdf, s. 24, 52 a 58) je Slovensko vedené ako pod priemerom OECD vo všetkých troch oblastiach, tzn. prírodovednej, čitateľskej a matematickej gramotnosti.

V roku 2009 bol OECD priemer v matematickej gramotnosti 496, čo je skutočne o jeden bod menej ako slovenský výsledok v danom roku. Podľa tabuľky výsledkov je táto oblasť vedená ako "štatisticky nevýznamný rozdiel od OECD priemeru", kým vo zvyšných dvoch oblastiach je Slovensko vedené ako "štatisticky významne pod priemerom OECD".

Dátum zverejnenia analýzy: 08.12.2013
success
error