Oblasť
|
Politik
|
Hodnoty
|
Nestraníci
Keď sa na neho (školstvo pozn.) pozrieme len tým pohľadom, že čo z neho máme, tak naozaj vychádza skôr dnes priemerne vrámci vyspelého sveta, či už vrámci vyspelej Európy alebo aj celkom vyspelého sveta. Keď sa však pozrieme na to, za aké peniaze to ten systém robí, tak je jeden z najefektívnejších dnes.
V tomto výroku sa zameriavame na jeho druhú časť, t.j. o efektívnosti slovenského školstva.Túto časť nevieme overiť. Slovenské investície do školstva sú v porovnaní s vyspelejšími ekonomikami najnižšie. Úroveň dosiahnutých výsledkov je napriek malým výdajom na vyššej úrovni ako v Rakúsku alebo Lu...
SMER-SD
A teraz poviem o učebniciach. Áno, chýba nám ešte 90 učebníc. Je to dlhodobý deficit rokov 2008-2011.
Informácie o chýbajúcom počte učebníc sa rôznia, v októbri 2011 uvádza SME, že školám chýba ešte 60 titulov, v decembri agentúra SITA hovorí o 25 učebniciach. Žiadny zdroj nehovorí o 90 učebniciach.SME: Na školách stále chýba zhruba 60 titulov, štátu sa od spustenia reformy podarilo zabezpečiť 240...
SMER-SD
Toto je pre mňa zásadná otázka. V Európe okrem Holandska a sčasti Belgicka takýto model neexistuje (že štát financuje súkromné školstvo pozn.). A znovu opakujem, rodičia platia dane a štát zabezpečuje každému dieťaťu právo vzdelávať sa vo verejných VŠ. Ak chce niekto dieťa dať do súkromnej školy, je to jeho slobodné rozhodnutie, ale štúdium si musí zaplatiť. Tak je to všade v EÚ.
Výrok hodnotíme ako nepravdivý. Podľa analýzy z roku 2004 je síce pravda, že v Holandsku a vo flámskom spoločenstve v Belgicku sú súkromné školy subvencované a tento typ vzdelávania má v daných oblastiach prevahu nad verejným vzdelávaním, súkromné školstvo je však štátom financované aj v iných kraji...
Nestraníci
Keď si pozrieme na štúdie ARRA, mali ste tu pána profesora Pišúta z tejto agentúry a aj pán minister ju spomínal. Ona napr. ukazuje, že tá skutočná deliaca čiara nejde medzi súkromným a verejným, ale medzi kvalitným a nekvalitným. Najnekvalitnejšie verejné fakulty boli ešte horšie ako súkromné, ale tie súkromné nie vždy dosahovali to najlepšie. Takže tá deliaca čiara je kvalita.
ARRA je akademická rankingová a ratingová agentúra, ktorá monitoruje kvalitu vzdelávania a výskumu na fakultách vysokých škôl na Slovensku.Posledné hodnotenie Arra sa uskutočnilo v novembri 2011, ktoré sa o súkromných školách vyjadrilo nasledovne: "V tohtoročnom hodnotení sa po prvý krát objavuje až...
SMER-SD
A viete v čom je problém, redaktori SME mi dajú do úst čo nie je pravda. Ja som povedal predovšetkým to, že rektori VŠ sú zhrození, a najmä technických univerzít, že prichádzajú absolventi gymnázií k nim na VŠ, ktorí ovládajú matematiku na úrovni 9. triedy ZŠ. Ona to zmenila, že neovládajú takmer nič. To nie je pravda.
Čo sa týka SME, dňa 31. marca 2012 vyšiel článok s názvom: Čaplovič:Na gymnáziá pôjdu len žiaci s priemerom známok do 1,5, kde je spomenuté, že: "Informácie, ktoré má minister z technických vysokých škôl, hovoria, že gymnáziá pripravujú žiakov v technických smeroch slabšie než odborné školy a gymnaz...
Nestraníci
Moderátor: "Pán Holeček ešte povedal jednu zaujímavú vec, že zhruba 50% absolventov SŠ ide na VŠ." M. Beblavý:"Jednak to číslo mieša dokopy 2 skupiny ľudí. Jednak sú naozaj 19-roční mladí ľudia, ktorí idú na VŠ a jednak dospelí ľudia, ktorí sa vrátia do školy z rôznych dôvodov. A ak si pamätám, raz prezident rektorskej konferencie, ktorého aj pán premiér Fico pozval do tímu, takže človek, ktorého asi nie je možné podozrievať z nejakej manipulácie čísel, minule povedal na konferencii pred voľbami, že 19-ročných je menej ako 40%."
Tento výrok, ktorý by mal povedať prezident Slovenskej rektorskej konferencie Libor Vozár, sa nám nepodarilo overiť....
Nestraníci
Viem, že sa obaja rozprávame s manažérmi Samsungu, čo je veľký a progresívny podnik. A ich manažér ľudských zdrojov povedal nedávno takú vetu, ktorá ma zaujala. On povedal, že oni nemajú problém s tým zaučiť ľudí na konkrétnu techniku, aj pomerne rýchlo, ktorú majú. Dnes je ich človek sústružník, je napoly programátor. To je úplne iná technika, ako pred 30-40 rokmi. A tým pádom, pokiaĺ tí čo prídu z SŠ nevedia anglicky, nevedia matematiku, nevedia veci, ktoré potrebujú, tak on ho môže školiť aj 2 roky.
Tento výrok nevieme overiť....
SMER-SD
A akým spôsobom motivovať zamestnávateľov, aby sa im oplatilo investovať? Nuž, využiť terajšiu legislatívu, ktorá sa nevyužíva. Nevyužíva sa v tom, keď firma podpíše so študentom SŠ v 3. alebo 4. Ročníku alebo s učňom pred výučným listom dohodu, tak je možné tieto položky niektoré, ktoré do toho dáva tá firma, odpísať. To tu už je možné takýmto spôsobom realizovať.
Výrok hodnotíme ako pravdivý, keďže podmienky, ktoré uvádza Čaplovič sa zhodujú s tými, ktoré uvádza zákon.Zákonník práce (Zákon č. 311/2001 Z. z. po novele č. 512/2011 Z. z.) v § 53 uvádza, že „Pracovnú zmluvu môže zamestnávateľ so žiakom uzatvoriť aj pred skončením štúdia (prípravy na povolanie) n...
SMER-SD
Už tých 5% (nárastu platov učiteľov v roku 2011 pozn.) ste získali z rekondičných pobytov a ďalšie peniaze sa dostali učiteľom takým spôsobom, že nemali peniaze aj tak na úrovni jednotlivých škôl a riaditeľa to škôl im museli sťahovať osobné ohodnotenie. Čiže priemerne im vôbec platy nenarástli, čiže nechváľte sa tým, čo nie je pravda.
Výrok v celom rozsahu nevieme overiť.Jozef Lužák, podpredseda odborového zväzu pacovníkov školstva a vedy uviedol pre portál Aktuálne.sk: "Nie je to zvýšenie taríf, ide len o preklasifikovanie."Portál ďalej uvádza: "Peniaze na platy totiž vezmú z rekondičných pobytov, na ktoré by mali učitelia ...
SMER-SD
Takže sa stretneme v júni a pokiaľ budeme vidieť, aký je súčasný stav v štátnej pokladni, pretože dodnes nevieme, aký je tam stav, pretože nám to zanechala v rozbitom stave predchádzajúca vláda, máme 0,5 mld. € sekeru, že máme rozpočet čerpaný na úrovni polroku a nie štvrťroku v súčasnom období
Dušan Čaplovič uvádza čísla z marca 2012 a nie aktuálne čísla z apríla 2012. Ku koncu marca bol deficit štátneho rozpočtu po prvých troch mesiacoch o približne 500 miliónov vyšší ako tomu bolo v tom istom období v minulom roku. No podľa aktuálnych čísel z apríla 2012 je deficit štátneho ro...
SMER-SD
Po tretie, môj predchodca (Eugen Jurzyca pozn.) urobil verejné obstarávanie na učebnice v hodnote 2,1 mil. € bez verejného obstarávania
O jedinom obstarávaní, ktoré sa zhoduje so sumou 2,1 mil. eur a učebnicami , hovorí denník SME (24. apríla 2012). V článku sa hovorí o reedícií učebníc, ktoré boli zadané vydavateľstvám VKÚ Harmanec, SPN-Mladé letá, Aitec, Príroda, Expol, Terra, Didaktis a Educo. Podľa tender.sme.sk všetky boli uzat...
SMER-SD
Naviac vznikajú napr. v roku 2011 pomocné zošity z matematiky, ktoré majú obrovské chyby, učitelia na ne upozorňujú.
*opravené dňa 2. mája 2012: hodnotenie zmenené z "Pravda" na "Neoveriteľné"Naše predchádzajúce sa vzťahovalo na učebnice z matematiky, nie na pomocné prípadne pracovné zošity tak ako o nich hovorí D. Čaplovič. Chyby a sťažnosti na pomocné/pracovné zošity nedokážeme overiť. Nevieme na ktoré konkrétne...
Nestraníci
No a pokiaľ ide o to čo treba spraviť, myslím si, že aj tá štúdia McKinsey, ktorú spomínal pán minister, ale všetky iné výskumy hovoria, že kľúčom je učiteľ.
Demagog.sk pochopiteľne nevie preskúmať všetky výskumy o reforme vdelávania, či skutočne všetky hovoria, že kľúčom je učiteľ. Avšak je pravdou, že v štúdii McKinsey, o ktorej čiastočne hovoril aj D. Čaplovič sa táto skutočnosť spomína. Prvá štúdia spoločnosti McKinsey & Company, ktorú...
Nestraníci
Myslím si, že pri čitateľskej gramotnosti, dovoľte mi pripomenúť príhodu, keď minulý rok redaktorka denníka SME sa spýtala úlohu z PISA na čitateľskú gramotnosť členov školského výboru parlamentu, teda ľudí medzi 30.-60. rokom a pokiaľ si pamätám, aspoň tak to povedali, len jeden správne odpovedal na ňu.
Miroslav Beblavý bol jediný člen školského výboru, ktorý správne odpovedal na otázku z testu PISA, konkrétne z úlohy, ktorá sa týkala správneho pochopenia textu. To bola oblasť, kde slovenské deti obstáli najhoršie (testuje sa ešte prírodovedná a matematická gramotnosť) na 28. mieste z 34 krajín OEC...
SMER-SD
Ak hovorím o 8-ročných gymnáziách, divím sa, pán poslanec ( adresované M. Beblavému pozn.), že takto hovoríte. Pretože, vy ste v jednej štúdii povedali, že 8-ročné gymnáziá nepovažujete za systémový prvok v našom školstve.
Negatívne vyjadrovanie na stranu 8-ročných gymnáziách sme u M. Beblavého nenašli. Nevieme, na ktorú štúdiu D. Čaplovič poukazuje....
SMER-SD
Moderátorka: "Pán minister, vy ste povedali, že na gymnázium má ísť žiak, ktorý dosiahne 1,5 priemer. Lenže vy ste argumentovali nemeckým systémom a fakt je, že v Nemecku sú rôzne tie systémy. Čiže na tomto trváte?" D. Čaplovič: "Ja som argumentoval s bavorským a saským systémom."
V dostupných vyjadreniach, minister Čaplovič nehovorí konkrétne o bavorskom a saskom systéme, ale o nemeckom systéme všeobecne. Toto jeho vyjadrenie je rovnako spomenuté v spravodajskom portáli televízie TA3 zo dňa 28. apríla 2012, ako aj v rozhovore, ktorý uverejnila agentúra TASR 31. marca 2...
Nestraníci
Jeden príklad je s tým čo bolo povedané o tom, že sa začne znižovať počet gymnazistov, v programovom vyhlásení je dokonca povedané slovo "zreálniť", čo sa asi dá vysvetľovať len takto.
Miroslav Beblavý hovorí o novom systéme a riadení financovania regionálneho školstva, ktorý chce podľa programového vyhlásenia na roky 2012 - 2016 nastaviť vláda Roberta Fica. Jeho súčasťou je aj opatrenie, ktoré spomína Miroslav Beblavý a rovnako aj slovo "zreálniť" (s.45 pdf):...postupne presadí m...
SMER-SD
Minulý rok bolo tu meranie na systém 23 štátov v Európe a myslím, že zámorské tam boli USA a Austrália. McKinsey to robil aj pre nás aj pre ČR. My sme zatiaľ tieto výsledky dokonale neanalyzovali, ale je tam jasne povedané, že čo sa týka efektivity vzdelávania, tak Slovensko je na druhom mieste.
*opravené dňa 2.mája 2012: hodnotenie zmenené zo "Zavádzanie" na "Neoveriteľné".D. Čaplovič pravdepodobne hovorí, o štúdii, ktorú si dalo interne vypracovať Ministerstvo školstva od spoločnosti McKinsey & Company. Demagog.sk získal len čiastočný výstup z tejto štúdie, ktorý nie je verejne prístu...
Nestraníci
Keď sa na neho (školstvo pozn.) pozrieme len tým pohľadom, že čo z neho máme, tak naozaj vychádza skôr dnes priemerne vrámci vyspelého sveta, či už vrámci vyspelej Európy alebo aj celkom vyspelého sveta.
Ak hodnotíme výrok podľa štatistík PISA, M. Beblavý prikrášľuje realitu.Výkon žiakov na stredných školách (15 ročných) hodnotí medzinárodné testovanie PISA usporadúvané organizáciou OECD. Výsledky z roku 2009, kedy sa konalo posledné testovanie hovoria o podpriemerných, nie priemerných výsledkoch sl...
Nestraníci
Ak si pamätáte, v tom prvom roku vládnutia, keď sa škrtali o 10% stavy a platy v iných rezortoch, učiteľom na neškrtlo nič. V druhom roku, keď ostatní mali nulový nárast, učitelia dostali priemer 5,7%.
Portál sme.sk na túto tému 23. septembra 2010 napísal: "Škrty v mzdových výdavkoch predstavujú 154 miliónov eur. V priemere je to 10 percent. Menej klesnú hasičom a policajtom....Na platy si siahnu aj politici. Podľa zámerov koalície by si mali z výplatných pások odpísať v priemere viac ako desať pe...
Nestraníci
Ja si dovolím pripomenúť, a to teraz nebude ani na Radičovej vládu, ani na Ficovu vládu, že ešte minister Fronc, ktorý inak nie je nejaký obľúbený, ak si pamätám, medzi učiteľmi, zvýšil nástupné platy o 20%.
V tomto prípade Miroslav Beblavý hovorí o zvyšovaní platov v júli 2005. Pravda 19. augusta 2004 píše, že toto zvyšovanie by pre začínajúcich učiteľov mohlo znamenať prilepšenie až o 1040 korún, o rok neskôr až o 1150 korún. Zvyšovanie by mali pocítiť tak isto starší pedagógovia.SME.sk k tejto t...
Nestraníci
VB zreformovala za posledných 20 rokov všetko. Organizáciu škôl, osnovy, riaditeľov, inšpektorov. Všetko čo si viete spomenúť, čo sa dá zorganizovať v školstve, zorganizovali. Výsledky žiakov sa pohli minimálne.
Nenašla som to komplexne spracované a tých reforiem bolo veľmi veľa na krátky čas:(Veľké Británia reformovala svoje školstvo od roku 1992 podľa Educationengland.org 27-krát. Reformy zasahovali do rôznych oblastí: vysokého školstva, inšpektorov, študijných plánov, financovania škôl, ďalšieho vzdeláva...
Nestraníci
My sme proti znižovaniu počtu gymnázií. Preto, že na Slovensku dnes chodí menej ako 30% detí na gymnázium, čo je vrámci Európy jedno z najnižších čísel.