Keď sa na neho (školstvo pozn.) pozrieme len tým pohľadom, že čo z neho máme, tak naozaj vychádza skôr dnes priemerne vrámci vyspelého sveta, či už vrámci vyspelej Európy alebo aj celkom vyspelého sveta.
Ak hodnotíme výrok podľa štatistík PISA, M. Beblavý prikrášľuje realitu.
Výkon žiakov na stredných školách (15 ročných) hodnotí medzinárodné testovanie PISA usporadúvané organizáciou OECD. Výsledky z roku 2009, kedy sa konalo posledné testovanie hovoria o podpriemerných, nie priemerných výsledkoch slovenských študentov.
Slovensko sa umiestnilo v dvoch oblastiach pod priemerom krajín OECD (čítanie, veda) v jednej oblasti na priemere krajín OECD (matematika). Celkovo teda môžeme hovoriť skôr o podpriemernom výsledku. Slovensko nezaostáva len v rámci vyspelých svetových ekonomík, ale aj v rámci vyspelých ekonomík v Európe. Horšie výsledky dosiahli len Rakúsko a Luxembursko.
Okrem hodnotenia PISA, ktoré sa zameriava na stredoškolákov, existuje aj hodnotenie TRIMS, ktoré sa zameriava na žiakov základných škôl. Výsledky a porovnanie Slovenska v tomto hodnotení sa nám nepodarilo získať. Výrok preto hodnotíme len na základe výsledkov PISA.