Oblasť
|
Politik
|
Hodnoty
|
KDH
A jedna z prvých súťaží, ktorú realizujete na D3 vygenerovala na kilometer 16 miliónovú cenu.
Prvá súťaž týkajúca sa diaľnice D3 vo funkčnom období súčasného ministra dopravy J. Počiatka je verejné obstarávanie na výstavbu úseku Svrčinovec- Skalité v dĺžke 12,28 km. Štát predpokladal celkovú cenu za úsek 363 mil, čo predstavuje 29,5 mil. eur za km. Vo verejnom obstarávaní bola najnižšia ponu...
KDH
Chcem povedať, že sme za rok a pol dali do výstavby 56 kilometrov ciest na základe kritérií.
Uvádzame výpočet diaľnic a rýchlostných ciest, ktoré zahájila (sú v realizácií) vláda I. Radičovej (júla 2010).V roku 2010 bolo zahájených v plnom profile 14,190 km a v polovičnom profile 5,210 km diaľnic.- R4 Košice - Milhosť 14,190 km - D1 Jablonov - Studenec (druhý profil) 5,210 kmV roku 201...
KDH
Slovensko za minulé obdobie bolo nad európskym priemerom(cena za 1 km diaľnice pozn.). My sme sa pri súťažiach posunuli na úroveň Nemecka, Slovinska, Chorvátska.
Takýto výrok je len veľmi ťažké hodnotiť. J. Figeľ by musel špecifikovať prinajmenšom o akom type diaľnic hovorí a z akého materiálu porovnania vychádza. Z minulosti máme dostupné krátke vysvetlenie českého Ředitelstva silnic a dálnic (pdf.), ktoré ukazuje porovnanie nákladov na 1 km diaľnice v prí...
SMER-SD
Ja vám poviem, čo sa stalo. Stalo sa to, že pán Figeľ zastavil v jeden moment výstavbu diaľníc a začal úplne nový systém. Novú éru. Táto súťaž bola jedna z prvých a bola prvá, kde urobili vo veľkom zhone aj absolútne preukazateľné, koľko trvala príprava tejto súťaže koľko bolo zmätočných otázok a odpovedí v tom, veľmi zmätočná súťaž rozdelili ju ešte navyše pôvodne jeden úsek na dva úseky, ale to nejde do týchto detailov.
Ján Figeľ skutočne pripravil projekt nanovo. Dovtedy sa uvažovalo o výstavbe tohto úseku diaľnice formou PPP projektov. "Zákazku na úsek diaľnice D1 Jánovce - Jablonov, ktorého súčasťou je aj zrútený most, získal Váhostav v tendri za bývalej vlády. Pôvodne mali práce na deväťkilometrovom úseku stava...
KDH
Pán minister prišiel z Kuvajtu (sic!), po dovolenke a v pondelok jednoznačne vyjadril na tlačovke, že zodpovedný respektíve vinníkom je zhotoviteľ, že dozor teda NDS s tým nič nemá, pretože preberá iba výsledok a problém sú ceny. V stredu už pomenoval aj mňa ako zodpovedného. To znamená, jednoznačne politizoval a politizuje...
Našli sme dve tlačové besedy J. Počiatka po návrate z dovolenky v Dubaji. Prvú z 5. 11., t.j. pondelku a druhú z 8. 11., tj štvrtku. Takže J. Figeľ si nezapamätal správne dni, kedy sa konali tlačové besedy ministra Počiatka. Hovorí však pravdu. Spočiatku minister Počiatek uvádzal a...
SMER-SD
Tá ponuka, ktorú pán Figeľ vyobstaral (forma skruže na danom moste pozn.) bola 3 krát lacnejšia, už v tendri 3 krát lacnejšia ako priemerná cena nacenená ostatnými uchádzačmi v tej súťaži.
Náklady na v tendri vybranú technológiu výstavby t.j. formu skruže nedokážeme porovnať s ostatnými ponukami v tendri. Tieto informácie sú väčšinou utajené obchodným tajomstvom a nie je ich preto možné z verejných zdrojov porovnať....
SMER-SD
Ale príčiny sú podľa mňa oveľa rozsiahlejšie. A ja si myslím a tvrdí to aj 42% firiem a množstvo iných odborníkov, a Slovenská komora stavebných inžinierov ako aj naozaj samotní robotníci, tí subdodávateľské firmy, že tento systém ako to dnes funguje v stavebníctve je chorý. Pretože cena má vplyv na kvalitu.
Podľa Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva na rok 2012 je považovaná zo strany stavebných firiem za problematickú oblasť legislatíva upravujúca verejné obstarávanie. Stavebnik.sk odkazujúci na túto štúdiu uvádza, že podľa ich skúseností je väčšinou rozhodujúcim kritériom vo výbero...
SMER-SD
Pretože napríklad projektant, ktorý projektoval a keď ste súťažili podľa projektu, ktoré vyprojektoval tento projektant, tak asi ste sa spoliehali na tie projekty. Ten konštatuje, že dodávateľom navrhnutá technológia výstavby na predmetnom moste spĺňa požiadavky a predpoklady schválenej projektovej dokumentácie.
Nie je možné z verejných zdrojov dohladať informácie potvrdzujúce/vyvracajúce predložené vyjadrenie projektanta, vyjadrenie Národnej dialničnej spoločnosti a rovnako ani podrobnosti samotného projektu....
KDH
To, čo je záväzné, právne zákonne je nielen zákon ale aj zmluva o dielo, ktorá je výsledkom súťaže a výsledkom vzťahu medzi objednávateľom Národnou diaľničnou spoločnosťou a združením a v nej je uvedené pre tri mosty využitie výsuvnej skruže. Teda tej, ktorá je upevnená na mostnej konštrukcii a posúva sa.
Na základe zmluvy o dielo sa zhotoviteľ diela zaväzuje objednávateľovi, že dielo vykoná za zjednanú cenu na svoje vlastné nebezpečenstvo. Zhotoviteľ je povinný dielo vykonať podľa zmluvy, riadne a v dohodnutom čase. Problémom je, že v zmluve o dielo (.pdf) sa píšu rôzne veci. Nacenená je výsuvná skr...
SMER-SD
Ale podľa všetkej dokumentácie a konštatácia odborníkov ako je napríklad projektant stavby a renomovaní odborníci z tohto stavebného odboru konštatujú, že je tam to, čo pán Figeľ vysúťažil. Že tam bola tá technológia použitá.
Podľa fotografii uverejnených vo viacerých denníkoch (napr. tu) bola pri výstavbe použitá podporná skruž, teda debnenie mosta spojené zo zemou. Podľa uzatvorenej zmluvy, ktorá je citovaná viacerými denníkmi (napr. Pravda a SME) sa však hovorí o použití "posuvnej podpornej skruže". Problém je ale, kt...
KDH
A my sme prešli tým rozhodnutím od extra predražených PPP projektov, ktoré by nás stáli ročne 30 rokov každý rok 500 miliónov eur.
Spravodajský server SME.sk uvádza informácie, ktoré vychádzajú z výpočtu konzultanta svetovej banky Juraja Mesíka "Najbližších 30 rokov zaplatíme zo svojich daní každý rok 600 miliónov eur súkromnému investorovi." Správa vyplýva z výpočtu konzultanta svetovej banky Juraja Mesíka...
SMER-SD
Projektová dokumentácia naznačuje to budovanie podpernej podpery rámcovo, technologicky. Všeobecne. Preto a navyše je tu odpoveď na. Súčasťou tej zmluvy o dielo sú aj odpovede, ktoré vysvetľujú niektoré veci. A práve za pána Figeľa odpovedal obstarávateľ, že ak zostane výsledný most identický ako je v dokumentácii, môže použiť inú technológiu ak nebude potrebné žiadať o zmenu stavby. Čiže ak nezmení tvar mostu, ako takého, čiže nebude treba na to nové stavebné povolenie, môže použiť ľubovoľnú technológiu na to ako podoprie počas betonáže tú stavbu.
Počiatek opäť naráža na otázku 237-s.6 Doplnenie a vysvetlenie súťažných podkladov:" Myslíme si správne, že alternatívna technológia výstavby mostov (pri zachovaní tvaru konštrukcie) sa nepovažuje za variantné riešenie, ale za inú metódu výstavby? Budú v takom prípade zhotoviteľovi uhradené pol...
SMER-SD
Ja mám tiež celú sadu dokumentov a keď chcete teda ešte k tej zmluve o dielo niečo. Súčasťou tej zmluvy o dielo sú aj vysvetľujúce otázky. V ktorých sa v jednej z nich konštatuje, že a teraz to nebudem citovať. Ale že vo všeobecnosti ak postaví ten zhotoviteľ to dielo tak ako je vyprojektované, môže použiť ľubovoľnú technológiu. Čiže samotný pán Figeľ počas tej súťaže umožnil tým zhotoviteľom vyhotovovať to použitím ľubovoľných technológií.
Ján Počiatek naráža na otázku č. 237- s. 6 Doplnenie a vysvetlenie súťažných podkladov , ktorá znie: "Myslíme si správne, že alternatívna technológia výstavby mostov (pri zachovaní tvaru konštrukcie) sa nepovažuje za variantné riešenie, ale za inú metódu výstavby? Budú v takom prípade zhotovite...
KDH
Toto je v zmluve o diele, ktorá je záväzná (použitie výsuvnej skruže pri výstavbe mostu pozn.).
V prípade zmluvy o diele medzi ohľadom mosta v Kurimanoch, ktorá bola podpísaná stavebníkmi Váhostavu z Bogl a Krysl je naozaj uvedené, že výsuvné skruže budú použité ako podporné konštrukcie. Pri stavbe tohto mosta však boli použité pevné skruže, čo je lacnejšie, ale aj nebezpečnejšie riešenie.Prob...