Oblasť
|
Politik
|
Hodnoty
|
SMER-SD
Nie sú tam žiadne sankcie zo strany konzorcia a všetky tieto náklady budú využité následne, ale neviem kedy, čo zajtra, za rok, za desať rokov.
Ako sa uvádza v správe ČTK citovanej na portáli pluska.sk žiadne sankcie zo strany konzorcia za odstúpenie od zmluvy štátu nehrozia, takisto konzorcium nemá záujem viesť súdne spory so štátom....
Plat prezidenta SR je presnejšie povedané nevalorizovaný. Plat prezidenta republik sa rovná 4-násobku platu poslanca. Poslanci si v rokoch 2009 a 2010 platy nevalorizovali....
Nestraníci
...my sme už dva roky predtým ako dochádza k tejto kríze robili určité opatrenia aj vo vzťahu k pracovníkom, napríklad kancelária prezidenta už nepozná generálnych riaditeľov, my sme funkcie generálnych riaditeľov dali preč a to je myslím si veľký podnet aj pre ostatné štátne inštitúty, kde sú generálny riaditelia a majú troch alebo štyroch zamestnancov.
Organizačný poriadok Kancelárie prezidenta SR nemá generálnych riaditeľov. Ich dobu zániku však nevieme overiť....
Nestraníci
Som rád, že aj pán Vollebaek povedal, že tento zákon je normálnym zákonom, že ani nezaznamenali sme doteraz nejaké veľké by som povedal problémy, ktoré by podľa tohto zákona sa mali riešiť, nie, hladina je tichá a ja si myslím, že takto by to malo aj ostať.
Podobný výrok, ale v podaní D. Čaploviča sme hodnotili v tejto relácií pred týždňom.Knut Vollebaek sice vo svojom stanovisku z 4.1.2010 vyhlásil:"The Government Principles for the Implementation of the State Language Law provide for the respect of principles of non-discrimination and proportion...
Nestraníci
...pretože tento zákon z pohľadu maďarskej strany je ozaj takým náborom všetkých, ktorí žili v Uhorsku, nie v Maďarsku, čiže každý Uhor si môže prakticky požiadať o občianstvo Maďarskej republiky ak splní ešte niektoré dodatkové povinnosti, ktoré tento zákon tam prináša.
Zákon podľa portálu pravda.sk hovorí, že o občianstvo si môže požiadať človek, ktorý preukáže, že má maďarský pôvod a hovorí maďarsky. Hoci v tomto kontexte nie je označenie Uhor najvýstižnejším , za podmienok, že I. Gašparovič mal na mysli potomkov maďarsky hovoriacich Uhrov je tento výrok pravdivý...
KDH
...pätnásť rokov sa diskutovalo o tejto ceste (rýchlostná cesta R4 Košice-Milhosť, pozn.), konečne sa realizuje, je súčasťou európskej trasy.
Táto trasa bola diskutovaná už v roku 1994 v rámci Paneurópskej konferencie o doprave. Viac o multimodálnych koridoroch v EÚ sa môžete dočítať tu....
KDH
To číslo prvé nie je už pravdivé dávno, vyše 4000 a stúpa tá frekvencia, pretože tam vyrástli veľké investičné reality, technický park napríklad, vlády opakovane potvrdzovali, že zlepšia infraštruktúru aj tam okolo Košíc, práve preto aby sa darilo viac zamestnanosti a regionálnemu rozvoju...
K dispozícií máme sčítanie áut z roku 2005. To hovorí len o premávke za celých 24h a teda nie „v špičke“. V rôznych úsekoch cesty bola nameraná premávka v rozpätí 6869 áut/24hod po 2105/24hod. Tu je podrobné sčítanie....
KDH
Nič nezrušila, veď teraz ideme podpisovať s Doprastavom ďalšie pokračovanie na východe na Spiši.
Žiadny zdroj zatiaľ nehovorí o pripravovaní podpisu zmluvy s Doprastavom....
SMER-SD
Granvia objednávala výstavbu týchto mostov u rôznych spoločností, tak napríklad. Došli za spoločnosťou jednou slovenskou a povedali im, že poďte stavať tento most na R1 s vašimi ľuďmi, s vašimi strojmi. Viete čo im povedala tá slovenská firma, že my si naše kapacity musíme chrániť, pretože my ideme stavať D1, všetci boli presvedčení o tom, že slovenské firmy budú sa predovšetkým sústreďovať na stavbu medzi Ružomberkom a, teraz o Dubnou Skalou a Prešovom.
Nevieme overiť tento výrok....
KDH
Upresním túto informáciu, ten projekt bol vyhlásený za najlepší v Európe zo strany bánk, lebo oni naozaj na to majú veľmi výhodné pomery.
Cenu uďeľuje Project Finance International v spolupráci s agentúrou Thomson Reuters. Thomson Reuters je nezávislá tlačová agentúra. PFI je periodikum, ktoré s agentúrou úzko spolupracuje. Nič nenaznačuje, že za PFI stoja banky, alebo že by projekt bol hodnotený ako najlepší zo strany bánk....
SMER-SD
Mimochodom projekt, o ktorom sa bavíme Nitra a Banská Bystrica bol vyhlásený za najlepší infraštrukturálny projekt v Európe...
O cene sa môžete dočítať tu....
SMER-SD
Ide o úsek pod tzv. Hiadeľským sedlom, ktorý je veľmi dobre pripravený, ale to je úsek, ktorý skôr ako v roku 2014 sa nedá začať stavať z hľadiska určitých náročných prác, ktoré sú tam.
Nepodarilo sa nám nájsť žiadny dôkaz o tom, že by táto trasa bola „veľmi dobre pripravená“....
SMER-SD
Dovoľte aby som to upresnil, pretože samozrejme to bolo už pripravované (trasa cez Hriadeľské sedlo, pozn.) už za našej vlády... ani tak nejde o Donovaly pán minister...
O trase cez Hiadeľské sedlo sa hovorilo už v roku 2009....
KDH
Chcem ísť aj s R1 dva krát som už spomínal vedeniu aj Eurovie aj Granvie, že potrebujeme lepší dozor, nie len pýtať za kompenzačné prípady, že sa vyskytujú nové a nové a nové náklady, ale aj starostlivejšie kontrolovať za čo sa platí alebo sa dopláca.
Stretnutie J. Figeľa so zástupcami firiem Eurovia a Granvia sa nám nepodarilo dohľadať....
KDH
Ale Vy tu budete hovoriť o to, že nezdvíhať známku. Veď je na úrovni približne o niečo viac teraz síce v Českej republiky je hlboko hlboko pod úrovňou Maďarskej republiky alebo Slovinska, my musíme žiť v nejakom regióne zároveň, ale nemôžeme žiť v červených číslach.
Na Slovensku stojí ročná známka 36,50 eura, zatiaľ čo v Českej republike za ňu zaplatia 45,33 eur, v Maďarsku je to 37 200 HUF (približne 132,9 eur) a v Slovinsku 95 eur....
SMER-SD
My sme prijali jednoducho filozofiu a povedali sme, pokiaľ nebude postavená diaľničná sieť na Slovensku, nebudeme od ľudí, od fyzických osôb pýtať vyššie diaľničné známky a v roku 2006 až 2010 sme nedotkli ceny diaľničnej známky.
Cena diaľničných známok pre autá do 3,5t sa počas Ficovej vlády nemenila. Ceny známok pre vozidlá nad 3,5t sa menili....
SMER-SD
Keby aj mali na to peniaze, tak objem stavebných prác na nasledujúce 4 roky pokiaľ ide o vládu pani Radičovej, sa pohybuje v sume 1,311 miliardy eur, čiže rátam okolo 40 mld. Sk, pričom sa ráta, že sa vygeneruje asi 2 400 pracovných miest. Toto je už konkrétne číslo za vlády, ktorej som bol ja predsedom. 5 mld. 632 mil eur bolo použitých na stavebné práce na diaľnice a sa vygenerovalo 10 600 pracovných miest.
Nepodarilo sa nám overiť tento výrok....
KDH
...lebo v júli keď sme hodnotili v pol čase a v pol roku tieto fondy (eurofondy), tak boli čerpané na 11,5%.
Podľa odborníka na eurofondy Jána Rudolfa program na výstavbu diaľnic, železníc a regionálnych ciest doposiaľ vyčerpal prostriedky z eurofondov na 11,26%....
KDH
…teraz podpisujeme dohodu v tomto týždni o pokračovaní pod Spišským hradom. Pár kilometrov? 15km a 40 miliónová úspora oproti ostatným.
J. Figeľ ma zrejme na mysli dobudovanie plného profilu na trase Jablonov-Studenec. Či sa ušetrí na budovaní tohto úseku 40 mil. eur nevieme overiť....
SMER-SD
Zadĺženie krajiny je druhé najnižšie v eurozóne a máme najvyšší hospodársky rast v EÚ.
Po Luxembursku, sme krajina z najnižším verejným dlhom k HDP v eurozóne....
SMER-SD
...máme priemerný deficit v EÚ 7%, vy ste ho zvýšili 7,8%...
Prvý výrok označujeme ako zavádzajúci. Je pravda, že odchádzajúci minister financií Ján Počiatek odhadoval deficit pre rok 2010 na 6,98 % a súčastná vláda, ale aj misia MMF ho odhaduje až vo výške 7,8% (v druhom prípade 8% (.pdf)) Je však zavádzajúce tvrdiť, že vláda deficit navyšuje zámerne. V...
SMER-SD
Pokiaľ ide o budúci rok, samotná vláda pripúšťa, veď to máte pán minister v stanovisku ministerstva financií, treba si to pozrieť, že na budúci rok hospodársky rast klesne. No tak to je vynikajúca vláda, ktorá si dopredu plánuje na rok 2011 pokles hospodárskeho rastu.
V návrhu štátneho rozpočtu na rok 2011 sa píše: "Spomaľovanie rastu v budúcom roku je však prirodzené, nakoľko fiskálne stimuly nemôžu byť poskytované v doterajšej miere kvôli nárastom verejných dlhov. Eurozóna bude v budúcom roku šetriť viac, nakoľko v niektorých krajinách je potreba šetrenia ...
KDH
...kumulatívne celkovo tie tri znamenali ročnú platbu za dostupnosť Viability payment 700 miliónov eur.
Ročná splátka spolu za tri balíky PPP projektov by podľa inštitútu INEKO bola v sume cca 750 miliónov eur (slide č.4)....
KDH
...sa napríklad na R4 pri Svidníku, ktorá po dokončení má prepady na dvoch veľkých dlhých miestach...
Podľa dostupných informácií na regionálnom serveri došlo na vozovke k trhlinám....
KDH
...ale ja sa pohybujem po cestách a čerstvo otvorená volebne diaľnica D1, hovorím o D1, nie o R1, bola zastavená, preto lebo je prevádzky neschopná hneď po otvorení, alebo pár týždňov po otvorení. Je tam treba opravovať veľmi veľa 10 spojov, pretože bola použitá iná konštrukcia, než by mala byť. Kvôli termínom, aby sa to do volieb otváralo.
Jedná sa o úsek Jablonov-Studenec, ktorý bol v polprofile otvorený od 7. júna 2010. Po dvoch mesiacoch na mostnej konštrukcii vznikli výtlky. Najprv došlo k zniženiu rýchlosti, tento týždeň bol úsek kvôli opravám úplne uzavretý....
SMER-SD
Vy ste povedali v jednom okamihu, že došli za vami firmy a povedali vám, že sú schopní ísť dole o 1/3, dokonca, že padali návrhy vo výške 190 až 210 miliónov eur ročne.
Ako aj vyššie uvádzame J. Fígeľ povedal: „Nová úroveň zamýšľaná na diskusiu bola medzi 190 a 210 milióna eur ročnej platby po dobu 30 rokov." Dodal však, že to bol návrh, ktorý by ďalej koncesionár musel prediskutovať s bankami....
SMER-SD
My sme vyrokovali pri D1, hovorím o tom úseku stále, ktorý ste zastavili. Sumu myslím 289 miliónov eur ročne ako splátku.
Splátka mala byť v rozmedzí 289 až 317 miliónov eur za rok....
SMER-SD
50% všetkých zdrojov, ktoré sú v eurofondoch, to je tých približne 11 miliard eur, myslím je strategický referenčný rámec, je zazmluvnených. S tým už nemôžete urobiť nič, zostáva vám ešte ďalších 50%., ale to sú peniaze v jedenástich operačných programoch, počnúc informatizáciou cez všetky oblasti, ktoré pokrývajú európske fondy, po ďalšie zmena v strategickom referenčnom rámci, teda v presunoch peňazí bude vyžadovať opätovné schválenie cez EK...
Podľa materiálu NSRR je naozaj asi 11,5 miliardy eur v tomto referenčnom rámci rozdelenom do 11 operačných programov. Stav implementácie ŠF podľa OP, priorít a opatrení pre PO 2007-2013 k 31. augustu 2010 je dostupný na http://www.nsrr.sk/cerpanie/ a podľa neho je zazmluvnených 52,20%....
SMER-SD
Je to 2,4 miliardy eur, ktoré vychádzali vrámci PPP projektu hovorím teraz len o stavebných prácach. Táto cena, keď sme ju porovnávali s cenou, ktorá, sa bežne získavala pri verejných obstarávaniach v minulosti bola nižšia, čiže v rámci PPP projektov sme schopní zabezpečovať nižšiu cenu stavebných prác, ako to je v prípade štandardného verejného obstarávania.
Sumu, ktorá by hovorila o cene pri verejnom obstarávaní v rovnakom úseku ako pri výstavbe PPP projektu, sa nám nepodarilo vyhľadať....
KDH
356 miliónov eur (navýšenie čiastky určenej na diaľnice v rozpočtovej kapitole MDPT, pozn.).
V návrhu štátneho rozpočtu na rok 2011 je rozpočet ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácii navýšený o zhruba 460 miliónov eur oproti roku 2010. Súčasný rozpočet však nehovorí presne o jednotlivých kapitolách, preto nevieme či navýšenie bude použité na výstavbu ciest a diaľnic....
KDH
Ak sa nám podarí v tomto roku, čo sa začalo už pri Košiciach a teraz hovorím o tých úsekoch pri Prešove, pri Levoči a pri Ružomberku, tak do roka sa otvorí výstavba na celkovo asi 60 km nových, nových úsekov a chceme ísť samozrejme ďalej, ja len poviem, že odhad na tých 45 km troch úsekoch, o ktorých je teraz reč do súťaže už koncom roku a začiatkom roku je asi 330 miliónov eur rozdiel medzi tým čo bolo nacenené do PPP balíka a čo je dohadovaná a úvodná cena do súťaže.
Rozdiel v sume v spomenutej hodnote nedokážeme overiť....
KDH
Čo sa týka tých financií respektíve dynamiky, tu mám ďalší graf, ktorý hovorí o diaľniciach za Vašej vlády. To červené znamená vyše 40 km diaľnic a rýchlostných začatých a ukončených. Tá 100 necelá je vlastne z predchádzajúceho obdobia to čo sa sfinalizovalo...
Ak ako kritérium použijeme začatie a ukončenie stavieb, potom by viacero úsekov z vyrátaného 78km muselo byť odrátaných, pretože ich zmluvný začiatok spadal pred začiatok vlády R. Fica. Avšak od J. Figeľa je zavádzajúce, že si tieto kritériá určuje svojvoľne a odmietol zarátať projekty rozbehnuté Fi...
SMER-SD
...plus sme odovzdali novej vláde rozostavaných asi 85 až 90 km rýchlostných komunikácií.
Podľa informácií na ndsas.sk sme narátali približne 78km odovzdaných diaľnic a rýchlostných ciest v období Ficovej vlády. Pri zarátaní rozšírenia diaľnice D1 v úseku Bratislava-Trnava, je toto číslo 116 km. Toto číslo sa blíži k proklamovaným 150km až po zarátaní stále nedokončených úsekov rýchlost...
SMER-SD
Pozrite sa, ja som spokojný s tým čo moja vláda urobila pokiaľ ide o diaľnice, pretože my sme mali plán, že odovzdáme 100km diaľnic a rýchlostných komunikácií, odovzdali sme 150...
Podľa volebného programu Smeru z roku 2006 mal v pláne odovzdať do užívania minimálne 120 km diaľnic. Naopak podľa programového vyhlásenia len 100km. Vo výstavbe je v roku 2010 podľa NDS naozaj cca 85 km diaľnic a rýchlostných ciest....
SMER-SD
...a čo je najhoršie títo ľudia, sú ľudia, ktorí sú zväčša špecializovaní na výstavbu diaľnic a ciest, veľmi ťažko si títo ľudia budú hľadať novú prácu.
Špecializácia prepustených pracovníkov je neoveriteľná....
SMER-SD
Po druhé treba povedať, že zastavením diaľnic a tohto obrovského úseku a za 2,4 miliardy eur príde o prácu a to je dnes jasne preukázateľné asi 5 000 ľudí...
Je pravda, že stavebné spoločnosti podieľajúce sa na výstavbe diaľnic avizujú v súvislosti so zastavením 1. balíku PPP projektov prepúštanie, avšak Robert Fico toto číslo neúmerne navyšuje. Podľa denníka Pravda o prácu príde cca 1500 ľudí z firiem Doprastav a Váhostav, ktoré boli hlavnými stave...
SMER-SD
...pokiaľ ide o hospodársky rast SR, lebo práce vďaka tomu, že sme naštartovali diaľnice veľmi vysokým tempom, aké tu nikdy nebolo sa Slovensko tešilo najvyššiemu hospodárskemu rastu v EÚ.
Je síce pravda, že Slovensko sa tešilo najväčšiemu hospodárskemu rastu v EÚ v čase keď sa začala výstavba PPP projektov. Je dôležité tiež pripomenúť, že vládne výdaje sa zarátavajú do HDP, avšak rovnako sa tam zarátava celková spotreba, investície a čistý export. Preto stotožňovať rast HDP len s vlá...
SMER-SD
Tým, že vláda zastavila výstavbu diaľnic a o tom niet žiadnych pochýb., vláda rozhodla o zastavení výstavby diaľnic. Môžme konštatovať po prvé, že došlo k vážnym škodám...
R. Fico opäť zveličuje, keď generalizuje zastavanie dvoch projektov (cca 100km) na všetky projekty. Na stránke ndsas.sk sú dostupné ďalšie rozostavané úseky (cca ďalších 95 km), ktoré súčasná vláda nezastavila....
SMER-SD
...v prípade balíka medzi Dubnou Skalou a ja to poviem Prešovom, to je tých 5 úsekov, o ktorých hovoril pán minister. Tento PPP projekt, ktorý vláda zastavila bol absolútne najväčší, pretože obsahoval stavebné práce v objeme približne 2,4 miliardy eur.
Tento projekt bol naozaj z troch PPP najväčší. V tendry združenie uspelo s ponukou 2,4 miliardy eur, celkovo bolo v piatich úsekov necelých 75km diaľnic....
SMER-SD
Jeden PPP balík ide a to je Nitra-Zvolen. Pracuje tam 1 300 ľudí a sú tam stavebné práce v hodnote 0,9 miliardy eur, to je asi 27 miliárd Sk. Tú za dva roky postavia stavbári 45 km rýchlostnej cesty plus sa urobí obchvat pri Banskej Bystrici,
K dispozícií máme len vyjadrenia Ficovho ministra Ľ.Vážneho, podľa ktorého pracovalo na projekte cca 1210 ľudí v januári tohto roku. Celková cena druhého PPP projektu je 844 miliónov eur, údaj 0,9 miliardy považujeme za správny....
SMER-SD
Mňa mrzí aj to, že výrazne vďaka dobrým podmienkam na finančných trhoch klesla cena...
Možný pokles ceny potvrdil sám J. Figeľ v diskusii: „Nová úroveň zamýšľaná na diskusiu bola medzi 190 a 210 milióna eur ročnej platby po dobu 30 rokov.“ Konzorcium však podľa neho ešte nemalo túto ponúknutú úpravu dohodnutú s partnerskými bankami....
SMER-SD
...naviac tento úsek bol veľmi dobre pripravený a stačilo to iba podpísať.
Opäť ako uvádzame vyššie, bol potrebný najprv súhlas EK a vyhodnotenie dopadov na životné prostredie....
SMER-SD
No nezdajú, pretože nie sú pravdivé. Predovšetkým chcem povedať, že konzorcium opakovane potvrdilo, že má finančné prostriedky na výstavbu tohto diaľničného úseku...
Podľa vyššie uvedených zdrojov a slov predstaviteľa koncesionárov, konzorcium potvrdilo, že má zabezpečené zdroje na výstavbu....
KDH
...nevýhodné a dokonca ďalej riskantné naťahovať, pretože dva úseky prinajmenšom okolo Levoče a okolo Ružomberka sa dali stavať už aspoň rok a pol.
Informáciu, ktorá by potvrdzovala slová J. Fígeľa sme nenašli....
KDH
...a ja len pripomeniem, že aj môj predchodca ešte v jeseni 2009 hovoril o októbri 2009 ako poslednom...
Bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny vyhlásil: „Z dôvodu finančnej krízy sa nedarí finančné uzatvorenie v termíne, ktorý bol pôvodne definovaný. Preto sme pristúpili k dodatku, ktorý rieši odsun termínu finančného uzatvorenia na október 2009 ako posledný možný termín..."...
KDH
...to čo sa udialo okolo D1 nebolo zastavenie, ale ani na šiesty pokus nenaštartoval najväčší projekt, ktorý v Európe toho času bol vo forme PPP, pretože spájal veľkých alebo do jedného balíka päť úsekov a keďže koncesionár nebol schopný ani na tento šiesty termín zabezpečiť plné financovania, tak sme sa rozhodli tento balík otvoriť a začať ho realizovať postupne tak, aby sa dalo stavať aj lacnejšie a podľa mňa aj dynamickejšie.
Podľa vyjadrení predstaviteľa skupiny koncesionárov K. Wolfa: "Konzorcium... dokázalo zabezpečiť plné financovanie projektu, vo variante so štátnou garanciou aj bez nej, čo bolo MDPT preukázané 18. júna 2010“. Podľa ďalších informácií finančná uzávierka nemohla prebehnúť kvôli sťažnostiam na en...
KDH
Dokonca len môžem povedať, že už v prvom mesiaci, keď sme nastúpili do vlády, tak sme spustili nový úsek, čím len potvrdzujem, že stavia sa a bude sa aj ďalej.
Ide o rýchlostnú cestu R4 z Košíc na maďarské hranice v Milhosti. Výstavbu rozbehne švédska firma Skanska a štát za ňu zaplatí 78 miliónov eur. Projekt prinesie 200-300 pracovných miest a dokončený by mal byť za dva a pol roka. Nebol však spustený v prvom mesiaci pôsobenia novej vlády, ale až v...
SMER-SD
Vidíte pán minister, opäť nie ste korektný, tento projekt bol vyhlásený ako nie najlepší produkt, ako najlepší infraštrukturálny projekt v Európe v roku 2009. Nehovorte o peniazoch, keď ja hovorím o infraštruktúre, je to podstatný rozdiel.
KDH
Nie ale z hľadiska záujmov a realizácie projektov.
SMER-SD
Bol to najlepší infraštrukturálny projekt, nie bankový projekt, na to pozor.