DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Tomáš Borec

Nestraníci

už dnes predsa Súdna rada zhromažďuje informácie o všetkých sudcoch, čo sa týka ich majetkových priznaní, ktoré sú podstatne podrobnejšie ako majetkové priznania členov vlády a parlamentu.

Justicné reformy - 07.04.2014
Pravda

Súdna rada naozaj, ako to hovorí minister Borec, zhromažďuje informácie o majetkových pomeroch sudcov. Priznania sudcov musia podľa príslušných zákonných ustanovení obsahovať viac komponentov než priznania ostatných verejných funkcionárov, medzi ktorých patria členovia vlády a parlamentu. Výrok preto možno označiť za pravdivý.

Majetkové priznania sudcov a ich zverejňovanie upravuje § 32 Zákona o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov (385/2000 Z.z.). V ňom sa o.i. uvádza nasledovné:

"Majetkové priznanie musí obsahovať údaje o

a) právnom dôvode a o dátume nadobudnutia nehnuteľného majetku a cene jeho obstarania, pri bezodplatnom nadobudnutí o cene podľa osobitného predpisu,

b) každej hnuteľnej veci, ktorej hodnota presahuje 6 600 eur, právny dôvod a dátum nadobudnutia tejto veci, cenu obstarania, pri vlastnom zhotovení výdavky na zhotovenie, pri bezodplatnom nadobudnutí cenu obvyklú,

c) každom majetkovom práve a inej majetkovej hodnote, ktorej hodnota presahuje 6 600 eur, právny dôvod a dátum nadobudnutia tohto majetkového práva alebo inej majetkovej hodnoty, pri odplatnom prevode cenu obstarania, pri bezodplatnom nadobudnutí cenu obvyklú,

d) hnuteľných veciach, majetkových právach a iných majetkových hodnotách, aj keď ich hodnota jednotlivo nepresahuje 6 600 eur, ak ich súhrnná hodnota presahuje 16 600 eur, na účely majetkového priznania sa ocenia cenou obvyklou,

e) príjmoch dosiahnutých v uplynulom kalendárnom roku z výkonu funkcie sudcu a z výkonu iných činností.

(3) Sudca je povinný deklarovať v majetkovom priznaní aj majetkové pomery svojho neplnoletého dieťaťa a manžela, ktorý s ním žije v domácnosti, a to aj vtedy, ak manželia uzavreli dohodu o zúžení alebo rozšírení zákonom určeného rozsahu bezpodielového spoluvlastníctva alebo o správe spoločného majetku. Ak manželia uzavreli dohodu o zúžení alebo rozšírení zákonom určeného rozsahu bezpodielového spoluvlastníctva alebo o správe spoločného majetku, sudca deklaruje majetkové pomery svojho manžela v majetkovom priznaní oddelene od svojich majetkových pomerov.

(4) Súčasťou majetkového priznania je aj čestné vyhlásenie sudcu, že nemá vedomosť o takých príjmoch osôb žijúcich s ním v domácnosti, ktoré možno považovať za nezdanené príjmy alebo za príjmy z nestatočných zdrojov.

(5) Údaje o majetkových pomeroch deklarovaných podľa odsekov 1 až 4 sa oznamujú predsedovi súdnej rady, ktorý zabezpečí v súdnej rade vyhodnotenie majetkových priznaní na účely zistenia prírastku majetku sudcu a ich uchovávanie.

(6) Ustanoveniami odsekov 1 až 5 nie je dotknutá deklaračná povinnosť predsedu a podpredsedu najvyššieho súdu podľa osobitného predpisu.

(7) Predseda súdnej rady je povinný zabezpečiť zverejnenie vyhlásenia podľa § 31 ods. 1, oznámenia podľa § 31 ods. 3 a majetkového priznania na voľne prístupnej webovej stránke v súlade s ochranou osobných údajov podľa osobitného zákona, a to každoročne do 30. júna za predchádzajúci kalendárny rok."

Na základe posledného citovaného odseku zverejňuje Súdna rada majetkové priznania sudkýň a sudcov od roku 2009.


Pokiaľ ide o priznania ostatných verejných funkcionárov, upravuje ich Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov (357/2004 Z.z.), kde čl. 7 pojednáva o.i. o "oznámení majetkových pomerov." 

(1) Verejný funkcionár je povinný do 30 dní odo dňa, keď sa ujal výkonu verejnej funkcie, a počas jej výkonu vždy do 31. marca podať písomné oznámenie za predchádzajúci kalendárny rok, v ktorom uvedie,
a) či spĺňa podmienky nezlučiteľnosti výkonu funkcie verejného funkcionára s výkonom iných funkcií, zamestnaní alebo činností podľa čl. 5 ods. 1 a 2,
b) aké zamestnanie vykonáva v pracovnom pomere, obdobnom pracovnom vzťahu alebo štátnozamestnaneckom pomere a akú podnikateľskú činnosť vykonáva popri výkone funkcie verejného funkcionára,
c) aké má funkcie v štátnych orgánoch, v orgánoch územnej samosprávy, v orgánoch právnických osôb vykonávajúcich podnikateľskú činnosť a v orgánoch iných právnických osôb; taktiež uvedie, z ktorých uvádzaných funkcií má príjem, funkčné alebo iné požitky,
d) svoje príjmy dosiahnuté v uplynulom kalendárnom roku z výkonu funkcie verejného funkcionára a z výkonu iných funkcií, zamestnaní alebo činností, v ktorých vykonávaní verejný funkcionár pokračuje aj po ujatí sa výkonu funkcie verejného funkcionára,
e) svoje majetkové pomery a majetkové pomery manžela a neplnoletých detí, ktorí s ním žijú v domácnosti, vrátane osobných údajov v rozsahu titul, meno, priezvisko a adresa trvalého pobytu
.

Podľa ods. 4 čl. 7:

"(4) Majetkovými pomermi podľa odseku 1 písm. e) sa rozumie

a) vlastníctvo nehnuteľnosti vrátane vlastníctva bytu a nebytového priestoru,

b) vlastníctvo hnuteľnej veci, ktorej zvyčajná cena presahuje 35-násobok minimálnej mzdy,

c) vlastníctvo majetkového práva alebo inej majetkovej hodnoty, ktorých menovitá hodnota presahuje 35-násobok minimálnej mzdy, alebo

d) existencia záväzku, ktorého predmetom je peňažné plnenie v menovitej hodnote presahujúcej 35-násobok minimálnej mzdy."

Tieto majetkové priznania sú zverejňované na stránke Národnej rady SR (pre porovnanie uvádzame priznanie Roberta Fica za rok 2012). To, že sú naozaj veľmi všeobecné, potvrdzuje aj iniciatíva o zmenu príslušného ústavného zákona. Návrhy tohto druhu, predložené do parlamentu prevažne na jeseň 2013 poslancami a poslankyňami z radov opozície, však neprešli.

Z uvedeného porovnania je zrejmé, že vyžadované majetkové priznania sudcov obsahujú presnejšie vymedzenia než priznania ostatných verejných funkcionárov. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.

Dátum zverejnenia analýzy: 06.04.2014
success
error