DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Tomáš Borec

Nestraníci

Samozrejme, minister spravodlivosti musí predložiť nejaký návrh, čo sa aj stalo. My sme pripravili odborný návrh a ten sme predložili do parlamentu. Aby bolo možné o tom rozhodnúť, tak len parlament a nie vláda môže rozhodovať o akomkoľvek návrhu Ústavy.

Justicné reformy - 07.04.2014
Pravda

Podľa informácií z webovej stránky  Ministerstva spravodlivosti SR,  "Minister Borec predstavil s predsedom parlamentu zmeny v justícii". 20. februára 2014 bol prezentovaný návrh ústavného zákona v oblasti zmien v justícii. Ako je uvedené, "z hľadiska obsahu ide o najväčšie zmeny v justícii od prijatia ústavného zákona č. 90/2011 Z. z." : 

Podstata zmien spočíva v sprísnení podmienok vzniku a výkonu sudcovskej funkcie a v posilnení kompetencií Súdnej rady SR, najmä vo vzťahu k verejnej kontrole súdnictva. Návrh ústavného zákona počíta s preverovaním sudcovskej spôsobilosti aj na základe bezpečnostných previerok.
Cieľom návrhu zákona je obnoviť dôveryhodnosť justície, zlepšiť jej fungovanie a tak prispieť k vyššej vymožiteľnosti práva v Slovenskej republike.
Súčasťou navrhovaných zmien je aj oddelenie funkcie predsedu Najvyššieho súdu SR a predsedu Súdnej rady SR. 
Sudcov tiež čaká sprísnenie pravidiel práce na doma, nároku na 13. a 14. plat, zavedenie sankcií za prieťahy v konaní či kontroly PN-iek a podobne. Pripravované zmeny majú prispieť k zvýšeniu dôveryhodnosti justície, jej kvality a výkonu.

Znenie návrhu je prístupné v rámci príspevku na webstránke MSSR z 20. februára 2014. 

Prvý oddiel Ústavy SR v článku 72 uvádza, že "Národná rada Slovenskej republiky je jediným ústavodarným a zákonodarným orgánom Slovenskej republiky". Preto je pravda, že iba parlament môže rozhodovať návrhu Ústavy. 

Výrok hodnotíme ako pravdivý.


Dátum zverejnenia analýzy: 06.04.2014
success
error