Nestraníci
Ten návrh, ktorý pripravilo Ministerstvo spravodlivosti s ďalšími expertmi, bol v pôvodnej verzii, obsahoval určité veci, ktoré už neobsahuje terajšia verzia. Zmenili sa tam otázky v rozsahu povedzme kompetencií prezidenta, potom v oblasti povedzme sudcovskej imunity a taktiež sa rieši otázka, respektíve v tomto novom návrhu už nie je preverovanie sudcovskej spôsobilosti.
3. V cl. 102 ods. 1 písmeno t) znie:
„t) vymenúva a odvoláva sudcov, predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, generálneho prokurátora a prijíma slub sudcov,“..
K bodu 3
Navrhuje sa, aby prezident Slovenskej republiky od úcinnosti tohto ústavného zákona už clenov Súdnej rady Slovenskej republiky nenavrhoval.
K bodu 11
Zakotvuje sa, aby funkcia predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky ustanoveného podla doterajších predpisov zanikla dnom zvolenia predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky podla tohto ústavného zákona. Clenstvo dalších clenov súdnej rady zvolených Národnou radou Slovenskej republiky podla doterajších predpisov zanikne k 31. októbru 2014. Clenstvo clenov súdnej rady vymenovaných prezidentom Slovenskej republiky podla doterajších predpisov zanikne 31. októbra 2014. K tomuto termínu zanikne aj clenstvo clenov súdnej rady vymenovaných vládou podla doterajších predpisov. Vo svojich funkciách zostávajú doterajší clenovia súdnej rady zvolení sudcami podla doterajších predpisov, pricom na ich clenstvo sa vztahujú doterajšie predpisy.
K bodu 2
Do kompetencií prezidenta Slovenskej republiky sa navrhuje doplnit dalšia, a to vymenovanie a odvolanie predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky. Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá súvisí s novým spôsobom kreovania predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky.
K bodu 7
Navrhuje sa nový spôsob kreovania funkcie predsedu Súdnej rady Slovenskej republiky. Podstata navrhovanej zmeny spocíva v tom, že predsedom Súdnej rady Slovenskej republiky nebude automaticky predseda Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z titulu funkcie predsedu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ale predseda Súdnej rady Slovenskej republiky bude vymenovaný prezidentom Slovenskej republiky.
Je pravda,že z poslaneckého návrhu vypadla sudcovská imunita z cl.145 ods 2. V rezortnom sa o nej totiž jednoznacne hovorí práve vdaka pridanej vete k vyššie uvedenému clánku.
V cl. 145 odsek 2 znie:
„(2) Za sudcu môže byt vymenovaný obcan Slovenskej republiky, ktorý je volitelný do Národnej rady Slovenskej republiky, dosiahol vek 30 rokov, má vysokoškolské právnické vzdelanie a splna predpoklady sudcovskej spôsobilosti, ktoré dávajú záruku, že funkciu sudcu bude vykonávat riadne. Dalšie predpoklady na vymenovanie za sudcu a jeho funkcný postup, ako aj rozsah imunity sudcov ustanoví zákon.“.
Predkladaný návrh v tomto smere zrovnoprávnuje sudcov s ostatnými obcanmi štátu a ponecháva im imunitu len za ich rozhodovaciu cinnost. (dôvodová správa)
Na základe uvedených skutocnosti,že došlo ku zmenám vo vztahu rezortného a poslaneckého návrhu novely ústavného zákona vo všetkých Borecom spomínaných oblastiach, hodnotí Demagog.SK výrok ako pravdivý.