DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martina Lubyová

Treba rozlišovať medzi reformou ESO a treba rozlišovať medzi decentralizáciou, fiškálnou decentralizáciou, ktorá prebehla pred mnoho rokov pred ESOM (...).

Lubyová a Remišová v O5M12 - 29.01.2018
Pravda

Pojem fiškálna decentralizácia verejnej správy znamená zmenu vzťahov a kompetencií medzi štátnym rozpočtom a rozpočtami územnej samosprávy s cieľom posilnenia finančnej nezávislosti a zodpovednosti územnej samosprávy pri poskytovaní služieb občanom. Táto reforma verejnej správy začala v roku 2002 a priamo nadväzovala na proces decentralizácie verejnej správy na Slovensku (.pdf, s. 3). Spomínaná reforma ESO sa začala až v roku 2013, teda 11 rokov po začatí procesu fiškálnej decentralizácie. Výrok hodnotíme ako pravdivý. 


Fiškálna decentralizácia začala v roku 2002 a bola súčasťou reformy verejnej správy. Jej cieľom bolo priniesť:
- samostatnosť pre orgány územnej samosprávy pri rozhodovaní o použití vlastných príjmov
- zodpovednosť pri použití verejných zdrojov
- spravodlivosť pri rozhodovaní o smerovaní verejných prostriedkov
- transparentnosť pri rozdeľovaní finančných prostriedkov prostredníctvom objektívnych štatistických ukazovateľov. (.pdf, Prezentácia fiškálnej decentralizácia, s. 3)

Podľa prezentácie Ministerstva financií predstavovali podiely na dani z príjmov fyzických osôb v roku 2015 68,5 % príjmu obcí, 29,2 % príjmu VÚC a 2,3 % príjmu štátneho rozpočtu. Tieto podiely daňových príjmov sa mali zmeniť v roku 2016, kedy obce dostanú 70 % podielu na dani z príjmov fyzických osôb a VÚC dostanú 30 %. Obce rovnako dostanú aj 100 % dane z nehnuteľností a ďalšie miestne dane. (.pdf, Prezentácia fiškálnej decentralizácia, str.7-8)

Pri rozdeľovaní finančných prostriedkov medzi obce a VÚC sa bude prihliadať na stanovené kritériá. V prípade obcí sa jedná o počet obyvateľov s trvalým pobytom na území obce (z toho 57 % prepočítaný koef. nadm. výšky obce), počet obyvateľov s trvalým pobytom na území obce upraveného veľkostným koeficientom, počet žiakov (detí) ZUŠ a školských zariadení a počet obyvateľov obce, ktorí dovŕšili vek 62 rokov. (.pdf, Prezentácia fiškálnej decentralizácia, str. 11)  V prípade VÚC sa zohladnia nasledujúce faktory - počet obyvateľov s trvalým pobytom na jeho území, počet obyvateľov vo veku 15 - 18 rokov s trvalým pobytom na jeho území, počet obyvateľov VÚC, ktorí dovŕšili vek 62 rokov, hustota obyvateľstva, dĺžka ciest II. a III. triedy vo vlastníctve VÚ a rozloha VÚC. (.pdf, Prezentácia fiškálnej decentralizácia, str. 12)

Dátum zverejnenia analýzy: 28.01.2018
success
error