DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martina Lubyová

...Fíni to (inkluzívny školský systém, pozn.) budujú 50 rokov.

Lubyová a Remišová v O5M12 - 29.01.2018
Nepravda

Hoci sa so školskými reformami vo Fínsku začalo takmer pred 50 rokmi, inkluzívne prvky boli do systému zavádzané v 90. rokoch. Výrok tak hodnotíme ako nepravdivý.  

Pre úplnosť pridávame aj kontext, v ktorom ministerka tento výrok povedala: "My sme práve teraz došli z Fínska, kde sme detailne naštudovali tento model (...) a tam jednoducho neexistuje, aby bola nejaká špeciálne vyčlenená škola pre deti bohatších rodičov, pre deti talentovaných rodičov. Inklúzia znamená, že najlepšia škola je najbližšia škola, že všetky deti majú rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelaniu (...) To je model fínskej inklúzie..."

Fínsky všeobecný vzdelávací systém bol vytvorený v roku 1970. Jeho inklúzívne prvky, akými sú napríklad začlenenie detí s mentálnym postihnutím, boli do systému zahrnuté v roku 1990, keď boli rozšírené oblasti, o ktorých mohli miestne samosprávy rozhodovať Takto sa zredukoval počet špeciálnych škôl a špeciálne triedy boli zriadené ako súčasť bežných škôl. 

S reformami školstva v 90. rokoch súvisí aj skutočnosť, že dnes je základné vzdelanie vo Fínsku riadené tromi zákonmi resp. dekrétmi - Basic Education Act (628/1998), Basic Education Decree (852/1998) a Government Decree on the General National Objectives and Distribution of Lesson Hours in Basic Education (1435/2001). Aj napriek tomu, že fínsky vzdelávací systém bol vytvorený v roku 1970, čiže pred 48 rokmi, reforma v 90. rokoch sa zamerala na pridanie inkluzívnych prvkov, a teda o inkluzívnom fínskom vzdelávacom systéme môžeme hovoriť len od roku 1990. 

Základné prvky fínskeho vzdelávacieho systému podľa Fínskeho ministerstva školstva a kultúry:

- základným princípom je rovný prístup k vysoko kvalitnému vzdelaniu a kurzom bez ohľadu na etnický pôvod, vek, majetok a miesto pobytu
- vzdelávanie je vo Fínsku zadarmo, študenti základných a stredných škôl majú nárok na obed v škole zadarmo
- potenciál každého žiaka by mal by maximalizovaný
- špeciálne vzdelávanie je zahrnuté v bežnom vzdelaní
- Fínsko má 2 oficiálne jazyky - fínčinu a švédčinu. Obe jazykové skupiny majú svoje vlastné vzdelávacie inštitúciel Miestne úrady sú tiež povinné zabezpečiť výuku v jazyku Saamov a rovnako aj v Rómskom jazyku, či v posunkovej reči
- podpora celo-životného vzdelávania dospelých, na zvýšenie ich kompetencí a uplatnenie sa na pracovnom trhu
- neexistujú žiadne predpísané čísla o počte žiakov v triede, všetko je to zvážení školy
- učitelia disponujú veľkou samostatnosťou, sami môžu rozhodovať o učebných metódach a pomôckach
- školské inšpekcie boli zrušené v 90. rokoch 20. storočia
- neexistujú národné testy pre žiakov základných škôl
- prvé národne testy žiakov prebiehajú v poslednom ročníku strednej školy (porovnateľné so slovenskou maturitou)
- povolanie učiteľa je veľmi populárne, avšak len 10 % uchádzačov o pedagogické vzdelanie je prijatých na štúdium
- fínski učitelia považujú možnosť dodatočného vzdelávania sa za prínosnú a využívajú ju vo veľkej miere

Dátum zverejnenia analýzy: 28.01.2018
success
error