DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Martina Lubyová

Nemáme súvislý úpadok a tá skupina krajín, s ktorou sa porovnávame, sa vyvíja tak, že dnes má koľko členských krajín OECD? 36 alebo 34. Keď sa začali PISY, (...) malo o polovicu menej.

Lubyová a Beblavý v O5M12 - 04.12.2017
Nepravda

Výrok poukazuje na PISA testy čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti 15-ročných žiakov ZŠ a SŠ, ktoré pod záštitou OECD prebiehajú od roku 2000. Keďže Slovensko sa stalo členom OECD až na konci roku 2000, prvé PISA testy sa u nás uskutočnili v roku 2003. V tom čase mala OECD 29 členov, no PISA testov za celkovo zúčastnilo 41 krajín. V súčasnosti (2017) má OECD 35 členov. Nakoľko od prvého testovania nevzrástol počet členov OECD o polovicu, ale len o šesť členov, hodnotíme tento výrok ako nepravdivý. 

Posledné PISA testovania prebiehali v roku 2015 a celkovo sa ich zúčastnilo 72 krajín a 25 regiónov sveta (35 krajín OECD + 62 tzv. partnerských krajín a regiónov). Tieto výsledky, podobne ako tie z roku 2012, poukázali na podpriemerné výsledky našich študentov vo všetkých troch testovaných oblastiach:
- V prírodovednej gramotnosti dosiahla Slovenská republika 461 bodov, čo je výkon nižší ako priemer OECD (493 bodov). Pre porovnanie, v roku 2012 dosiahlo Slovensko o 10 bodov viac a v roku 2006 dokonca o 28 bodov viac. 
- Slovenská republika dosiahla v matematickej gramotnosti 475 bodov, čo je rovnako pod priemerom krajín OECD (490 bodov). V porovnaní s rokom 2012 klesol náš počet bodov len o 6, čo nepredstavuje výrazné zníženie. 
- V čitateľskej gramotnosti dosiahla Slovenská republika 453 bodov, pričom priemer OECD krajín bol 493 bodov. Výkon Slovenska sa oproti roku 2012 znížil o 10 bodov, čo predstavuje významnú zmenu. 

Novinkou PISA testovania 2015 bola doména tímového riešenia problémov. Slovensko tu dosiahlo 463 bodov, čo je v porovnaní s priemerom krajín OECD (500 bodov) výkon štatisticky významne nižší.

Nasledujúci graf zobrazuje vývoj Slovenska v PISA testovaniach v prírodovednej, matematickej a čitateľskej gramotnosti. Z grafu vyplýva, že výsledky Slovenska sú priemerné, no v dlhodobom horizente sa výsledky našich študentov zhoršili. Je potrebné podotknúť, že každého testovania sa okrem krajín OECD zúčastnili aj iné, partnerské krajiny a regióny. a preto bol počet krajín pri jednotlivých testovaniach vždy rôzny. (Zdroj: OECD

Dátum zverejnenia analýzy: 03.12.2017
success
error