DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Milan Ftáčnik

Nestraníci

...sa mi podarilo získať viac ako 300 miliónov eur na riešenie problémov mestskej hromadnej dopravy. Dnes ich vidíte v nových električkách - jazdí ich 45, v nových trolejbusoch, ktorých je viac ako 120, ako aj v novom Starom moste.

Bratislavský samosprávny kraj - 18.07.2017
Pravda

Výrok pochádza z Ftáčnikovho blogu z apríla 2017. Hlavné mesto SR Bratislava medzi rokmi 2010 až 2014 získalp v rámci Operačného programu doprava (OPD) na obnovu vozidiel verejnej dopravy ako aj ďalšie projekty viac ako 300 miliónov eur (pdf. s. 12). Eurofondové projekty na podporu integrovaného dopravného systému boli okrem iného využité aj na vybudovanie nového Starého mostu s električkovou traťou do Petržalky a nákup 45 nízkopodlažných električiek. Za spomínané peniaze sa síce nakúpilo presne 120 a nie viac ako 120 trolejbusov ako uviedol Milan Ftáčnik. Pre úplnosť dodávame, že to nie je výlučne zásluha Ftáčnika ako by mohol evokovať výrok, ale do tohto procesu boli zahrnutí aj mestskí poslanci. Výrok však hodnotíme ako pravdivý. 


"Operačný program doprava, ktorý riadi ministerstvo dopravy, bol najväčším operačným programom v programovom období 2007-2013. V rámci neho sa implementovalo viac ako 140 projektov v oblasti cestnej, železničnej ako aj verejnej osobnej dopravy. V rámci Bratislavy išlo o nákup 120 nových trolejbusov, 45 električiek, zmodernizovali sa električkové trate, vrátane výstavby električkovej trate do Petržalky,píše sa na webovom sídle ministerstva dopravy. Došlo tiež k vypracovaniu územného generelu dopravy, ktorý komplexne zanalyzoval dopravnú situáciu v hlavnom meste a navrhol najvhodnejšie riešenia na rozvoj nosného systému hromadnej dopravy (pdf. s. 12).

Mesto sa uchádzalo o peniaze, ktoré boli dovtedy určené na projekt TENT-T 17. Podľa Bruselu a ministerstva dopravy nebola do roku 2013 slovenská strana schopná zrealizovať tento projekt tak, aby vytvorila nejaké zmysluplné prepojenie v rámci mesta. Prišli preto s požiadavkou, aby mesto ponúklo projekt, ktorý je schopné zrealizovať v tom čase, ktorý zostáva do konca programového obdobia. Mestskí poslanci dňa 31. marca 2011 schválili možnosť uchádzať sa o čerpanie finančných prostriedkov z Operačného programu doprava na nosný dopravný systém v Bratislave. Poslanci za návrh hlasovali jednomyseľne, nikto sa nezdržal, ani nebol proti. Súčasťou materiálu bolo rozhodnutie o tom, že Bratislava sa bude uchádzať o nenávratné prostriedky z fondov Európskej únie. 

Na základe uvedeného potom v roku 2013 prijala Európska komisia návrh dokumentu Riadiaceho orgánu OPD. Dopravné podniky Bratislavy a Košíc tak konečne mohli čerpať peniaze z fondov Európskej únie na projekty v ich regiónoch. "Ide o jednu z najrýchlejšie schválených revízií operačného programu zo strany Európskej komisie. Je to výsledok vynikajúcej práce Riadiaceho orgánu OPD, keďže Komisia akceptovala predložený dokument bez akýchkoľvek výhrad," povedal vtedajší minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek.

Dátum zverejnenia analýzy: 18.07.2017
success
error