DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Lucia Ďuriš Nicholsonová

SaS

...za prvý rok 2015/2016 sa zapojilo do duálneho vzdelávania, vy ste počítali, že sa zapojí 1448 žiakov, zapojilo sa 450 žiakov. V druhom roku 2016/2017 ste vytvorili miesta pre 2700 žiakov, zapojilo sa iba 1122 žiakov.

Bugár, Nicholsonová a Richter v TA3 - 06.03.2017
Pravda

V roku 2015/2016 sa počítalo so zapojením 1 448 žiakov, pričom sa ich zapojilo 422. V roku 2016/2017 sa pripravili miesta pre 2 763 žiakov, prihlásilo sa ich 1 122. Keďže tieto údaje takmer presne sedia s počtami Nicholsonovej, výrok hodnotíme ako pravdivý.

Zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave  vznikol 1. apríla 2015. Zavádza možnosť prípravy žiakov v systéme duálneho vzdelávania. Tento systém zamestnávateľom umožňuje prípravu žiaka presne a konkrétne na povolanie alebo pracovnú pozíciu podľa ich potrieb a požiadaviek.
Duálne vzdelávanie funguje tak, že stredná odborná škola uzavrie zmluvu so zamestnávateľom, ktorej predmetom je záväzok zamestnávateľa poskytovať žiakom praktické vyučovanie na svoje náklady a zodpovednosť a záväzok strednej odbornej školy organizovať odborné vzdelávanie a prípravu v systéme duálneho vzdelávania. Žiak sa pripravuje na svoje budúce povolanie priamo na pracovisku.  Cieľom duálneho vzdelávania je zvýšiť uplatniteľnosť žiakov stredných odborných škôl a taktiež zabezpečiť ich plynulý prechod na trh práce.

Podľa Pravdy sa do systému duálneho vzdelávania v roku 2015 plánovalo zapojiť 130 firiem, ktoré by mohli zamestnávať v praxi až 1 800 študentov. Ministerstvo nakoniec umožnilo 1 448 žiakom zapojiť sa do projektu. Do systému sa však nakoniec zapojilo 422 stredoškolákov na praxi v 89 firmách. Najpopulárnejšími odvetviami bolo strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba a elektrotechnika.

Najvyšší počet žiakov bol v Trenčianskom (99), Nitrianskom (93) a Košickom (73) kraji. Najmenej, len deväť žiakov bolo súčasťou duálneho vzdelávania v Prešovskom kraji. Ministerstvo očakávalo, že sa do projektu zapojí viac žiakov. Nižší záujem si vysvetľovali krátkym časovým priestorom poskytnutým na zapojenie sa do projektu.


V školskom roku 2016/2017 sa počet zamestnávateľov v systéme duálneho vzdelávania zvýšil.  Žiadosti podalo celkovo 261 zamestnávateľov, do systému sa zapojilo 142 zamestnáva­teľov. V školskom roku 2016/2017 sa do duálneho vzdelávania prihlásilo 1122 žiakov,  priemyselné podniky podpísali zmluvy s 1 121 študentmi. Slabší rozbeh duálneho vzdelávania majú údajne na svedomí vysoké vstupné náklady pre zamestnávateľov. Začiatkom roka počítali odborníci duálneho vzdelávania so zapojením 293 firiem a 2763 študentov. Vtedajší minister školstva Draxler uviedol: „Som veľmi rád, že zamestnávatelia ponúkajú v novom školskom roku 2 763 učebných miest pre žiakov pripravujúcich sa v systéme duálneho vzdelávania. Našou dôležitou úlohou ostáva presvedčiť žiakov a ich rodičov, že duálne vzdelávanie má zmysel a môže významne pomôcť v naštartovaní kariéry mladého človeka.“

Uvedené počty odhadovaného počtu žiakov a zapojeného počtu žiakov uvádzame v nasledujúcom grafe:

Dátum zverejnenia analýzy: 05.03.2017
success
error