DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Juraj Draxler

SMER-SD

Odvolávali ma za obdobie, kedy ja som ani nebol ministrom a tak ďalej.

Beblavý vs. Draxler o slovenskom školstve - 26.10.2015
Zavádzajúce

Draxler tvrdí, že personálna politika, za ktorú mal byť odvolaný, nie je jeho zodpovednosťou,ale pripisuje ju svojmu predchodcovi Petrovi Pellegrinimu, počas ktorého ministrovania bolo personálne fungovanie nastavené. Faktom však je, že konkrétne chyby v personálnej politike, ktoré mu opoziční poslanci vyčítali, sa udiali počas Draxlerovho pôsobenia vo funkcii ministra, v jednej z týchto záležitostí minister Draxler odvolal riaditeľku, za ktorej pôsobenie bol kritizovaný. Výrok preto hodnotíme ako zavádzajúci.

„Odvolávate ma za to, že Peter Pellegrini urobil na ministerstve organizačné zmeny, za to, že som neotvoril detský bazén v Iuvente a za to, že riaditeľka Metodicko-pedagogického centra prepustila vedúceho ekonomického oddelenia,“ povedal Juraj Draxler.


Ministrovi vyčítali neschopnosť pri riešení využitia budovy Ekoiuventy, omyl Metodicko-pedagogického centra, keď poslali peniaze na falošný účet, personálne riadenie rezortu, keď vedúci boli podľa opozície nekompetentní. Obvinenia uvedené v návrhu sa však všetky týkajú obdobia, za ktoré bol ministrom Juraj Draxler. V otázke personálnej politiky na ministerstve sa však Draxler bráni, informuje TASR
"V súvislosti s údajne nekompetentnou personálnou politikou na ministerstve, ktorú mu opozícia vyčíta, Draxler povedal, že posledné zásadné organizačné zmeny na ministerstve boli ešte za ministrovania Petra Pellegriniho (Smer-SD). "Odvtedy všetky organizačné zmeny prichádzali na základe podnetov z externého prostredia či zo samotných sekcií alebo odborov. Žiadne hlboké rozsiahle zmeny na ministerstve som nerobil. Mimochodom, tieto zmeny nevybočujú z priemeru iných ministrov," dodal."

Z úvodného vystúpenia Lucie Nicholsonovej v NR SR pri odvolávaní Draxlera vyplýva, aké pripomienky mali opoziční poslanci voči Draxlerovej personálnej politike:  "Personálna politika ministra Draxlera javí znaky, ktoré vypovedajú o nekompetentnosti a presadzovaní ľudí s ním spriaznených. Či ide o výber riaditeľa Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, kde personálne spory prakticky paralyzovali činnosť tejto organizácie, alebo o nekompetentné vedenie IUVENTY, kde tlaky k politickej nominácie zjavne ustúpili potrebe kvalifikovaného a kompetentného výberu vedenia. Toto nie je ojedinelý personálny postup ministra Draxlera. O zmätkoch a nekompetentnosti ministra svedčia aj jeho organizačné pokyny, podľa ktorých premiestňuje pracovníkov ministerstva medzi jednotlivými útvarmi opakovane a chaoticky.
V období od 30. 9. 2014 do 18. 3. 2015 príkazom ministra bol deväťkrát zmenený organizačný poriadok na ministerstve. V priemere raz za osemnásť dní. Pri týchto zmenách sa jednotlivým útvarom raz zvyšoval počet pracovníkov, druhý raz sa znižoval."

O výbere riaditeľa Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie informuje denník SME, za tento výber bol kritizovaný práve minister Draxler. Minister neskôr dočasnú riaditeľku, ktorú dosadil do funkcie a ktorá neskôr uspela aj v konkurze, na podnet sťažností na jej nekompetentnosť odvolal.
Čo sa týka vedenia Iuventy, tým bol dočasne poverený Ján Hrubý, ešte počas pôsobenia Petra Pellegriniho ako ministra, Hrubý bol kritizovaný za nedostatočnú kompetentnosť z dôvodu dosiahnutia len bakalárskeho titulu. Neskôr vo výberovom konaní už počas pôsobenia Draxlera uspel Mgr. Rastislav Pavlík, ktorý si však za svojho zástupcu vybral práve Hrubého.

Reorganizáciu personálnej štruktúry a hlavne organizácií podriadených ministerstvu skutočne započal ešte minister Peter Pellegrini. 
Zmeny Organizačného poriadku ministrestva nie sú dostupné, k dispozícii je však aktuálna verzia, ktorá obsahuje zoznam a dátumy zmien tohto organizačného poriadku. V danom období, ktoré spomína Nicholsonová, teda od 30.9. 2014 do 18.3. 2015 sa zmeny organizačného poriadku uskutočnili v týchto dátumoch: 
Príkaz ministra č. 53/2014, 30. septembra 2014
Príkaz ministra č. 60/2014, 31. októbra 2014
Príkaz ministra č. 66/2014, 1. decembra 2014
Príkaz ministra č. 2/2015, 22. januára 2015
Príkaz ministra č. 12/2015, 30. januára 2015
Zmien, ktoré eviduje aktuálna podoba organizačného poriadku v danom období bolo teda 5, nevylučujeme však možnosť, že ich mohlo byť viac, keďže všetky príkazy ministra nie sú zverejnené.


Dátum zverejnenia analýzy: 25.10.2015
success
error