DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Mikloš

SDKÚ-DS

Všetky tieto tri spoločnosti sú na pokraji krachu. Uznali to mimochodom aj odborári (nutnosť prepúštať, pozn.), teda zástupcovia zamestnancov a myslím si, že dôkazom toho je skutočnosť, že v Železničnej spoločnosti už došlo k uzavretiu kolektívnej dohody, kde odborári súhlasili s týmto ozdravením napriek tomu, že veľmi ťažkým programom.

Ivan Mikloš vs. Ján Pociatek - 21.03.2011
Zavádzajúce

Hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Alexander Buzinkay informoval 19. januára 2010 tlačovú agentúru TASR, že vedenie spoločnosti predstavilo odborárom súčasnú kritickú ekonomickú a finančnú situáciu, v ktorej sa spoločnosť nachádza. "Manažment ZSSK informoval zástupcov zamestnancov o dopadoch prijatých ozdravných opatrení a finančných úsporách, ktoré dosahuje spoločnosť vďaka elektronickému obstarávaniu a programu cost catting (strihania nákladov). Za pár mesiacov sa takto ušetrilo takmer 1,2 milióna eur,"  informoval Buzinkay. Odborári podľa neho kladne hodnotili doterajšie rozhodnutia manažmentu ZSSK, zároveň tiež žiadali zachovanie súčasného rozsahu osobnej železničnej dopravy na Slovensku. Do tohto momentu teda hovorí I. Mikloš ešte pravdu.

Avšak dosiaľ nie sú ukončené rokovania o platoch v Železničnej spoločnosti Slovensko a ako ani v Cargo. Tieto rokovania boli totiž prerušené. Vláda I. Radičovej, navyše deň pred podpisom kolektívnej zmluvy, 16. marca schválila plán, podľa ktorého plánuje prepustiť vyše päť tisíc zamestnancov na železnici. Odborári doposiaľ nezaujali k ozdravnému plánu stále definitívne stanovisko, nakoľko sa totiž ešte  chystajú rokovať s ministerstvom dopravy.

Odborári nepovažujú vládny ozdravný plán za kompletný, pretože nie je totiž úplne uzatvorené, akými sprievodnými aktivitami chce vláda podporiť prepúšťaných železničiarov. Šéf Odborového združenia železničiarov František Petroci stále nevylúčil ani nátlakové akcie. V Rovnakom duchu sa vyjadril aj predstaviteľ ďalšieho odborového združenia – Odborového zväzu zamestnancov železníc Zdeněk Friedrich.

17. marca 2010 sa odborári dohodli s vedením Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na predĺžení kolektívnej zmluvy. Dohodu prišiel potvrdiť minister dopravy J. Figeľ. "Potvrdzujem dohodu, ktorá posilňuje istoty zamestnancov, ale zároveň berie do úvahy situáciu vo firme,"  uviedol Figeľ.

Ivan Mikloš tak nesprávne uvádza, že rokovania boli ukončené v Železničnej spoločnosti. Boli ukončené v Železniciach SR. Uznali to tak len odborári v ŽSR, v ostatných dvoch spoločnostiach kompromis nájdený ešte nebol.

Dátum zverejnenia analýzy: 20.03.2011
success
error