KDH
No. To číslo, tá úspora 3,6 miliardy eur je číslo, ktoré vychádza z porovnávania výstavby tej žilinskej diaľnice, čo sú štyri úseky včítane tunela s tým stavom, ako bola vyrokovaná predtým koncesná zmluva s firmou, ktorá to mala stavať a 30 rokov prevádzkovať.
Na základe pôvodnej zmluvy na tretí balík (30 km v okolí Žiliny, pozn.) mal štát zaplatiť za 30 rokov dokopy cca 8,5 mld. eur. V decembri prišla ponuka
zo strany koncesionára znížiť ročnú platbu z 277 mil. eur na 219 mil.
eur (čo je rozdiel 58 mil. eur) Potom by to vychádzalo, že štát by
zaplatil spoločne cca 6,561 mld. eur namiesto predpokladaných 8,5 mld.
eur. Ušetrilo by sa 1,939 mld. eur., pričom stavebné náklady sa mali
znížiť z takmer 2 mld. eur na 1,6 mld. eur (úspora 400 mil. eur). Podľa
týchto informácií by bolo ušetrené okolo (1,939 mld. eur + 400 eur,
pozn.) 2,339 mld. eur.
Na stane druhej podľa údajov ministerstva dopravy
investičné náklady na úseky D1 z tretieho balíka by dosiahli pri
klasickom verejnom obstarávaní z eurofondov a štátneho rozpočtu 1,6 mld.
eur. Prevádzkové náklady počas 30 rokov by dosiahli okolo 300 mil. eur(
teda spolu by to bolo 1,9 mld. eur). Celkové náklady počas koncesného
obdobia by tvorili 3,1 mld. eur,(čiže 1,9 mld. eur + 3,1 mld. eur) čo
dokopy tvorí 5 mld. eur , čo je oproti predpokladaných 8,5 mld. eur
(uvedených v prvom odseku, pozn.) úspora cca 3,5 mld. eur.