Výrok ministra Čaploviča označujeme za zavádzajúci, nakoľko je síce pravdou, že predchádzajúca vláda v oblasti merania kvality vzdelávania neprijala žiadnu veľkú reformu, avšak nie je ani zrejmé že by takúto veľkú reformu prijať chcela. Navyše sa bývalému ministrovi školstva podaril jeho zámer zaviesť monitory i pre piatakov, aby bolo možné ich porovnaním s monitormi pre deviatakov porovnávať kvalitu vzdelávania na druhom stupni základných škôl.
Meranie kvality vzdelávacieho procesu na výstupe žiakov zo škôl (maturity, testovanie 9 a súvisiace štatistiky) na Slovensku zabezpečuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania - NÚCEM. Ten bol zriadený Ministerstvom školstva ako štátna rozpočtová organizácia 1. septembra 2008 ako súčasť vtedajšej školskej reformy.
Predchádzajúca vláda nepripravila a nespustila žiadny významnejší veľký program týkajúci sa testovania a merania kvality. Nedá sa však ani povedať, či na nejakom takomto programe pracovala. Ministerstvo školstva však menilo systém testovania. Tento zámer už na začiatku vládnutia minister oznámil: "Ministerstvo chce lepšie merať pridanú hodnotu v školách tak, aby bolo možné zistiť, čo sa žiaci naučili na druhom stupni základných škôl porovnaním Monitora 9 s Monitorom 5." Monitor pre piatakov, alebo Testovanie 5, sa vláde v minulom volebnom období podarilo zaviesť novelizáciou Zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon). Pilotné monitorovanie sa uskutočnilo už v školskom roku 2012/2013.
V Programovom vyhlásení vlády v roku 2010 sa nachádza jediná zmienka o testovaním merania kvality, pri čom z nej nevyplýva žiadny záväzok vlády k meraniu kvality výstupu, práve naopak ide skôr o záväzok pridať meranie pridanej hodnoty, za čo sa dá považovať práve monitor pre piatakov:
"Vláda SR chce zároveň zásadne zmeniť to, čo sa testuje – od vedomostí k zručnostiam a od merania výstupu k meraniu pridanej hodnoty školy pri vzdelávaní žiakov. Testovanie nebude exkluzívnym nástrojom hodnotenia kvality."