DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Dušan Čaplovič

SMER-SD

A vytvoril sa tým priestor aj tým, že ste dali financovanie na žiaka, že ste ho nejako neviazali už na kvalitu, že ste ho neviazali aj na triedu, ako to odporúčajú experti a ako to nakoniec odporučil aj pán Boledovič.

Situácia v školstve - 15.04.2013
Zavádzajúce

Normatívne financovanie v školstve (za žiaka) je zakotvené v zákone č. 597/2003 Z. z. s platnosťou od roku 2004, pochádza teda z obdobia  kedy bol ministrom školstva Martin Fronc.

Čo sa druhej časti o expertoch týka, ako pri každej téme aj tu existujú skupiny zástancov aj odporcov. Viacero názorov možno nájsť tu, tu alebo tu.


Argumentácia Stanislava Boledoviča v O 5 minút 12 14.4.2013, na ktorú sa minister Čaplovič rovnako v tomto výroku odvoláva, sa však netýkala viazania financovania na kvalitu či triedu. Jeho odporúčania ohľadom financovania školstva sa týkali zvyšovania platov učiteľov (a), dlhodobého zvyšovania celkového objemu financií v školstve (b) a zväčšovania tried čo do počtu žiakov, čiže znižovania ich celkového počtu (c).

a) "To znamená, že ak my chceme a verím, že pán minister a poslanci chcú, aby naše deti mali kvalitné vzdelanie, pretože tá rozhoduje o ich budúcnosti. Ak my chceme, aby naše deti mali pred sebou dobrú budúcnosť, my musíme zabezpečiť vysoký plat učiteľa a nie kvôli učiteľom. Toto je ten paradox, že na rozdiel od pani Petákovej ja nie som učiteľ a nie som v školstve, celý život som strávil v biznise, ja ako rodič, ja ako občan chcem, aby učitelia mali vysoké platy, lebo ja chcem, aby tí najlepší ľudia na Slovensku sa stali učiteľmi a učili moje deti."

b) "A z medzinárodných porovnaní bohužiaľ vyplýva fakt, že slovenské vlády dlhodobo dávajú na školstvo menej ako iné krajiny ... záleží na budúcnosti našich detí, na ich vzdelaní, či je toto pre nás priorita. Ak to priorita bude, ja som si istý, že politici to dlhodobo, či už v tom horizonte 2020 a verím že možno aj do toho horizontu 2016 začnú postupne rešpektovať a budú prilievať peniaze do školstva."

c) "Ja osobne si myslím, že dneska máme luxusne malé triedy. Ja sám som začal učiť ... mám malú triedu, že tam mám iba 13 detí, ale zároveň musíme povedať, že to je luxus, na ktorý dneska nemáme. My nemáme na to zaplatiť učiteľa, platíme ho len 745 eur a ja si preto myslím, že by bolo lepšie, keby boli väčšie triedy. A ja by som, áno, robil by som ťažšie tu prácu a možno nebol by ani taký kvalitný výsledok, ale keby som mal 20, 25, 30 detí v triede a zároveň by ten učiteľ bol kvalitne zaplatený, tak si myslím, že je to lepšie pre slovenské školstvo, pretože takto by slovenské školstvo priťahovalo tých najlepších ľudí a tí najlepší ľudia si dokážu poradiť aj s trošku väčšou triedou. A to znamená, môj návrh je, aby sme zväčšili triedy na priemer OECD, to znamená zo súčasných zhruba 18, to je priemer slovenskej triedy, na asi 20, 21, 22. To znamená trošku väčšie triedy a všetky ušetrené peniaze použiť na vyššie platy učiteľov."




Dátum zverejnenia analýzy: 14.04.2013
success
error