DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

Pri železničných tendroch za vašej prvej vlády bolo veľmi vážne podozrenie z korupcie.

Deravé slovenské cesty a spomalené dialnice - 25.02.2013
Neoveriteľné

Ide o kauzu tendra modernizácie železničnej trate Zlatovce - Turčianska Teplá. ŽSR vyhlásili verejnú súťaž v decembri 2009. 

SITA, 23. februára 2012:

"Viac ako dva roky trvajúci železničný tender na modernizáciu 12-kilometrovej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá sa ďalej predlžuje. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) musia verejnú súťaž opäť posúdiť. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) zrušil rozhodnutie ŽSR o výsledku vyhodnotenia splnenia podmienok účasti uchádzačov a ich ponúk. TSS Grade rozhodnutie úradu, naopak, privítala. "Nakoľko na porušovanie zákona pri tejto významnej štátnej zákazke upozorňujeme dlhodobo. Sme presvedčení, že ak sa niektorí účastníci súťaže dopustili machinácií v súťaži, mali by znášať trestnoprávne následky," povedala hovorkyňa TSS Grade Michaela Kroková. Trnavská firma si myslí, že tieto pochybenia mohli mať za následok, že jeden z uchádzačov v tendri nemal od samého začiatku v súťaži figurovať pre podozrenie z falšovania referencií. "Zároveň ponúkol cenu, ktorá je špekulatívna, a nie konečná. Tieto pochybenia aktuálne skúma aj Úrad boja proti korupcii," uviedla ďalej TSS Grade."

O kauze začalo písať SME už 19. marca 2010: 

"Aj včera prišiel do našej redakcie anonymný e-mail, ktorý poukazuje na možné machinácie pri verejnej súťaži štátneho podniku Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). V e-maili, ktorý dostali napríklad Úrad boja proti korupcii či Protikorupčný úrad Európskej únie, sa píše, že riaditeľ príslušného odboru železníc Miroslav M. „je pod veľkým tlakom, pretože už prevzal zálohu, cca 100 tisíc eur, za ovplyvnenie verejnej súťaže v prospech OHL ŽS."

SITA, 8. júla 2012:

"Hrozba vrátenia eurofondov použitých na štyri železničné projekty, ktoré preveruje Európska komisia pre údajnú korupciu a konflikt záujmov, je podľa hovorkyne Železníc Martiny Pavlikovej zatiaľ hypotetická otázka, na ktorú je v tejto chvíli bezpredmetné odpovedať. Modernizácia trate Piešťany - Nové Mesto nad Váhom bola ukončená už v predošlom skrátenom programovom období, modernizácia úseku Žilina - Krásno nad Kysucou a dostavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička skončili v terajšom období čerpania eurofondov. Modernizácia trate Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce ešte pokračuje. Železničnú trať Žilina - Krásno nad Kysucou zrekonštruovalo rovnomenné združenie vedené spoločnosťou Doprastav, a.s. Stavebné práce trvali vyše troch rokov od septembra 2008 do novembra 2011."


Dátum zverejnenia analýzy: 24.02.2013
success
error