DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ivan Gašparovič

Nestraníci

Ústavný súd mal svoju dobu, kedy rozhodol o tom, do akej miery prezident môže mimo, ako som povedal, procesnoprávnych podmienok rozhodovať aj o podmienkach hmotnoprávnych. A ja som tak, ako mi to Ústavný súd dovolil, tak som to urobil.

Diskusia s Ivanom Gašparovicom a dôchodkový systém - 21.01.2013
Pravda

Podľa analýzy rozhodnutia Ústavného súdu PL. ÚS 4/2012, ktoré sa zaoberá právom prezidenta na vymenovanie generálneho prokurátora sme zistili, že Ústavný súd priznal právomoc prezidentovi nevymenovať zvoleného generálneho prokurátora. Implicitne mu tak priznal okrem procesnoprávnych podmienok preskúmať aj podmienky hmotnoprávne. V liste predsedovi parlamentu nakoniec uviedol aj dôvody pre nevymenovanie, ktoré sa týkali aj procesných aj hmotnoprávnych podmienok. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.


"Prezident Slovenskej republiky je povinný zaoberať sa návrhom Národnej rady Slovenskej republiky na vymenovanie generálneho prokurátora Slovenskej republiky podľa čl. 150 Ústavy Slovenskej republiky, a ak bol zvolený postupom v súlade s právnymi predpismi, v primeranej lehote buď vymenovať navrhnutého kandidáta, alebo oznámiť Národnej rade Slovenskej republiky, že tohto kandidáta nevymenuje. 
Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z dôvodu závažnej skutočnosti vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho schopnosť vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo celého orgánu, ktorého má byť táto osoba vrcholným predstaviteľom, alebo spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním tohto orgánu, ak by v dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod ústavných orgánov (čl. 101 ods. 1 druhá veta Ústavy Slovenskej republiky). 
Prezident uvedie dôvody nevymenovania, pričom tieto nesmú byť svojvoľné."

Kedže voľba generálneho prokurátora sa týka procesnoprávnych podmienok, o ktorých Ústavný súd rozhodol, že boli v poriadku, hmotnoprávne podmienky sa týkajú vyššie uvedených skutočností. Väčšinu argumentácie v liste prezidenta s dôvodmi o nevymenovaní Jozefa Čentéša za generálneho prokurátora sa týkajú práve procesu voľby. O kvalitách a charaktere zvoleného kandidáta sa vyjadruje v druhej časti listu:

"Vážne pochybnosti o tom, či zvolený kandidát je schopný vykonávať funkciu generálneho prokurátora spôsobom neznižujúcim vážnosť tejto ústavnej funkcie a celej prokuratúry, ktorej má byť vrcholným predstaviteľom a vykonávať túto funkciu spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním prokuratúry, tak, aby to neviedlo k narušeniu riadneho chodu tohto ústavného orgánu, vzbudzuje aj skutočnosť, že v súvislosti so skartovaním protokolov o výsluchu poslanca Igora Matoviča neprejavil dostatočnú zodpovednosť a zachoval sa nečestne. To, že nechal vymazať z pamäte počítača záznam výsluchu a vzápätí skartoval všetky tri výtlačky niekoľkostránkového protokolu o výsluchu pána poslanca, spolu s nejakými poznámkami, vzbudzuje dôvodné a vážne pochybnosti prinajmenšom o administratívnej spôsobilosti riadiť prokuratúru. Ale to, že najprv vyhlásil, že protokoly o výsluchu omylom skartovala zamestnankyňa prokuratúry a až potom čo hovorkyňa prokuratúry toto jeho tvrdenie dementovala priznal, že ich skartoval sám, vzbudzuje vážne pochybnosti o čestnosti Jozefa Čentéša, ktorá je nevyhnutným morálnym atribútom nositeľa ústavnej funkcie generálneho prokurátora. Ak by ku skartovaniu protokolov po predchádzajúcom vymazaní záznamu o výsluchu z pamäte počítača došlo skutočne omylom a Jozef Čentéš by to považoval za prípustnú chybu, nemal by žiadny dôvod klamať, že ich skartovala zamestnankyňa prokuratúry."

Dátum zverejnenia analýzy: 20.01.2013
success
error