DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Kažimír

SMER-SD

Od roku 2006 poklesol počet žiakov o 16%, počet učiteľov poklesol o 7,7, o menej ako polovicu.

Situácia v školstve a kríza v EÚ - 26.11.2012
Nepravda

Na základe dostupných údajov pokles žiakov a učiteľov od roku 2006 je výrazne nižší ako uvádza P. Kažimír. Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.

Minister Kažimír neupresnil, o žiakoch akých škôl hovorí. Pri analýze sme vychádzali z údajov dostupných na stránkach Štatistického úradu SR a UIPS o vývoji počtu žiakov a učiteľov všetkých škôl okrem VŠ, a taktiež vývoj na len základných školách. 

Nasledujúca tabuľka ukazuje vývoj celkového počtu žiakov, študentov a študujúcich a ich učiteľov na všetkých typoch slovenských škôl (štátnych a súkromných), okrem vysokých škôl. Sledované obdobie 2006-2011 zodpovedá výroku ministra financií P. Kažimíra. Najnovšie dostupné údaje sú za rok 2011.


2006/200720007/20082008/20092009/20102010/20112011/2012
Spolu denných žiakov všetkých škôl okrem VŠ111472910871171090445107048210489321037903
Spolu interných učiteľov všetkých škôl okrem VŠ77 71071 48672 60973 12473 10373 155

Celkový pokles žiakov medzi rokmi 2006 až 2011 je 76 826 žiakov, čo predstavuje pokles žiakov o 6,89%. Je výrazne menej, než tvrdí P.Kažimír. Celkový pokles učiteľov medzi rokmi 2006 až 2011 je 4555 učiteľov, čo predstavuje pokles o 5,86%. Percentuálny pokles počtu učiteľov je nižší ako uvádza P. Kažimír.

V prípade, že by sme do úvahy zobrali len základné školy výsledky by boli nasledovné, tabuľka udávajúca počty žiakov a učiteľov ZŠ v období 2006-2011 (najnovšie údaje zo ŠÚ SR):


2006/20072007/20082008/20092009/20102010/20112011/2012
Žiaci denní508 130482 566459 173439 675439 675434 477
Učitelia (interní)33 73630 44930 82029 98730 15530 267


Počet žiakov ZŠ podľa štatistického úradu SR poklesol medzi rokmi 2006 a 2011 o 73 653 žiakov - pokles o 14,49%, čo je menej, než tvrdí P. Kažimír. Pokles počtu učiteľov medzi rokmi 2006 až 2011 predstavoval 3469 učiteľov - pokles o 10,28%, čo je naopak výrazne viac, než uvádza P. Kažimír.

Dátum zverejnenia analýzy: 25.11.2012
success
error