DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Otázka:"A dnes to neviete robiť tie priebežné námatkové kontroly (toho kto a čo sa odpočúva v spravodajských službách pozn.)?" Odpoveď: Môžeme si vypýtať (odposluchy pozn.), len neviete, čo si máte pýtať.

Ivan Uhliarik, R. Procházka-M.Fedor-R. Kalinák - 28.11.2011
Pravda

Kontrolu VOS upravuje zákon 198/1994 Z.z. o vojenskom spravodajstve. Konkrétne § 5 citovaného zákona v ods. 1 hovorí: Kontrolu činnosti Vojenského spravodajstva vykonáva Národná rada Slovenskej republiky, ktorá na tento účel zriaďuje z poslancov osobitný kontrolný orgán.

ods. 2: Členovia kontrolného orgánu majú právo v sprievode príslušníka Vojenského spravodajstva vstupovať do objektov
a zariadení Vojenského spravodajstva.

ods. 3: Minister kontrolnému orgánu predkladá
a) Štatút Vojenského spravodajstva,
b) podklady potrebné na kontrolu čerpania limitu Vojenského spravodajstva z rozpočtu ministerstva obrany,
c) interné predpisy upravujúce
1. zameranie a organizáciu Vojenského spravodajstva,
2. podmienky na používanie osobitných prostriedkov,
3. druhy a spôsoby vedenia evidencií,
d) správu o činnosti Vojenského spravodajstva a o jeho výsledkoch.


Daný zákon neupravuje viac kompetencie členov výboru (poslancov), ani nijak bližšie nešpecifikuje kontrolu.
Veľmi obdobným spôsobom je upravená aj kontrola SIS v zákone o slovenskej informačnej službe.
Tieto kontroly, ako ich upravujú dané zákony sú jediné, ktoré zákony spomínajú. Bližší priebeh kontroly budú zrejme upravovať interné nariadenia, alebo podobné interné dokumenty.

Formálna kontrola bezpečnostných služieb sa uskutočňuje aj na základe zákona č. 166/2003 Z.z. o ochrane súkromia pred nezákonným použitím informačno-technických prostriedkov.
Tu sa v § 9 ods. 1 píše:
Národná rada Slovenskej republiky na uplatnenie svojej ústavnej pôsobnosti kontrolovať dodržiavanie  zákonov dva razy ročne v pléne prerokuje správu výboru povereného kontrolovaním použitia informačno-technických prostriedkov o stave ich použitia. Súčasťou správy predkladanej plénu musí byť každý zistený prípad nezákonného použitia informačno-technických
prostriedkov... 


§9 ods. 3 hovorí:
(3) Vedúci orgánu štátu s právomocou používať informačno-technické prostriedky do desiatich pracovných
dní nasledujúcich po dni doručenia žiadosti výboru povereného podľa odseku 1 je povinný žiadateľovi
poskytnúť v súlade so zákonom všetky vyžiadané informácie o použití informačno-technických prostriedkov.
Počas svojej neprítomnosti je vedúci orgánu štátu povinný určiť osobu, ktorá v jeho mene splní túto povinnosť.

R. Kaliňák preto hovorí pravdu, že kontrolné výbory NR SR môžu istým spôsobom robiť námatkové kontroly a taktiež si podľa §9 ods. 3 môžu vypýtať potrebné informácie. Môže sa tiež vyskytnúť problém, že poslanci nemusia vedieť čo konkrétne si majú vyžadovať.

Dátum zverejnenia analýzy: 27.11.2011
success
error