DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Kažimír

SMER-SD

Ja hovorím o R1, že v tej cene, o ktorej sa rozpráva, sú zarátané aj je tam údržba na 30 rokov. Výmena, hovorím o R1, pán minister, čiže hovoríme o tom, že je tam kompletná údržba v rámci 30 rokov, výmena minimálne trikrát podľa technologických procesov celého povrchu, že je tam zimná údržba, odťahovanie áut, že je to komplexná údržba, komplexná starostlivosť o celé cestné dielo.

Ivan Mikloš vs. Peter Kažimír - 07.11.2011
Pravda

P. Kažimír hovorí o štyroch úsekoch rýchlostnej cesty R1 a to: Nitra - Selenec, Selenec – Beladice, Beladice - Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat. Prvé tri úseky odovzdali do užívania v piatok (28. október 2011), severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,7 kilometra má byť hotový v júli 2012.

O údržbu a prevádzku cesty sa bude starať spoločnosť Granvia Operation.

V rámci PPP projektu má koncesionár povinnosť zabezpečiť financovanie, projektovanie, výstavbu a nasledujúcu 30-ročnú prevádzku a údržbu štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1. Štát má zaplatiť koncesionárovi za dostupnosť R1 počas platnosti 30-ročnej koncesie do roku 2041 spolu 3,92 mld. eur.

"Stavebné práce boli v priemernej až podpriemernej cene. Prosím, neporovnávajte PPP projekty s výstavbou za hotové peniaze alebo za pôžičku, pretože tu je do tejto ceny zarátaná aj údržba cesty na 30 rokov,“ povedal novinárom po otvorení Fico.
Zdroj: Národná diaľničná spoločnosť

Minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Ľubomír Vážny dňa 23. marca 2009 podpísal zmluvu s prezidentom spoločnosti VINCI Fadi Selwanom, zástupcom víťaza verejného obstarávania na II. balík PPP projektov. Predmetom verejného obstarávania bolo vypracovanie projektovej dokumentácie, uskutočnenie stavebných prác, financovanie, prevádzka a údržba úsekov rýchlostnej cesty R1 Nitra – Selenec (celková dĺžka cca 12,6 km), Selenec – Beladice (celková dĺžka cca 19,0 km), Beladice – Tekovské Nemce (celková dĺžka cca 14,3 km) a Banská Bystrica – severný obchvat (celková dĺžka približne 5,7 km).


Na žiadnej stránke sa nám nepodarilo zistiť, či kompletná údržba skutočne zahŕňa aj výmenu celého povrchu minimálne trikrát podľa technologických procesov ako to uvádza P. Kažimír.
Aj na samotnej stránke PR1ibiny je len konštatované: Projekt PR1BINA je príkladom tzv. DBFOM PPP projektu. Pri tomto modeli koncesionár zodpovedá za naprojektovanie (Design), výstavbu (Build), financovanie (Finance), prevádzku (Operate) a údržbu (Maintenance).

Dátum zverejnenia analýzy: 06.11.2011
success
error