DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Vláda podporí projekt širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne za predpokladu jeho ekonomickej realizovateľnosti.

Sluby 2. vlády R. Fica - 23.09.2015
Zavádzajúce

V projekte širokorozchodnej železničnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne bola 31. augusta 2013 podpísaná zmluva o vyhotovení štúdie realizovateľnosti podnikom Breitspur Planungsgesellschaft. Podľa dostupných údajov sa ďalej v tejto veci nerozhodovalo. Navyše, ak štúdia "realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej trate z Košíc do Bratislavy a Viedne nepreukáže napríklad dostatočné tovarové toky, tak odpadnú ďalšie technické štúdie a práce sa nezačnú." Na jednej strane teda vláda projekt podporila, ale za štyri roky jej pôsobenia nepokročila v zistení jeho ekonomickej realizovateľnosti. Sľub hodnotíme ako čiastočne splnený.

Projekt širokorozchodnej železnice by mal vytvoriť priame železničné spojenie medzi Európou a Áziou predĺžením existujúcej železničnej trate s rozchodom 1 520 milimetrov z Košíc do Viedne. Toto spojenie by bolo dlhé 11 000 km a preprava tovaru z Vladivostoku do Viedne by trvala len 15 dní v porovnaní so súčasným prepojením námornou dopravou trvajúcou až 35 dní. Celkový odhadovaný objem investícií do projektu je 6,36 mld. eur a sprevádzkovanie novej železničnej trate sa očakáva od roku 2025. Podpredseda vlády pre investície Ľubomír Vážny sa vyjadril, že projekt bude uskutočniteľný pri objeme nákladnej prepravy po širokorozchodnej trati nad 20 mil. ton ročne. Za ideálnu označil prepravu okolo 25 mil. ton. Zatiaľ bola vypracovaná predbežná štúdia realizovateľnosti.

O plánovanom predĺžení širokorozchodnej železnice má rozhodnúť rozšírená štúdia realizovateľnosti, o ktorej vyhotovení bola podpísaná zmluva 31. augusta 2013 medzi podnikom Breitspur Planungsgesellschaft a víťazným konzorciom Valbek, Bernard a Obermeyer, ktoré podľa medializovaných informácií uspelo s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger. Podľa generálneho riaditeľa Dopravoprojektu Gabriela Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.

Opozícia projekt kritizovala ako nezmyselný, škodiaci záujmom SR a ohrozujúci pracovné miesta v prekladiskovej stanici v Čiernej nad Tisou a prekladisku kontajnerov v Dobrej na východe Slovenska. Niektorí odborníci potvrdili, že projekt môže mať pre SR význam, len ak bude na jej území aj prekladisková stanica tovarov.

Dátum zverejnenia analýzy: 15.02.2016
success
error