Dôchodkový systém bol stabilizovaný opatreniami na zabezpečenie jeho dlhodobejšej udržateľnosti: zmena vzorca valorizácie dôchodkov z priebežného I. piliera, zmena modelu výpočtu veku odchodu do dôchodku, zmena výšky odvodu do II. kapitalizačného piliera, otvorenie II. piliera za účelom možnosti vystúpenia sporiteľov, pre ktorých je systém nevýhodný, dočasné posilnenie solidarity I. piliera, posilnenie postavenia sporiteľa vo vzťahu k DSS.
Dlhodobá udržateľnosť dôchodkového systému a verejných financií je téma, na ktorú majú mnohí odborníci odlišný názor a jej meranie je prakticky nemožné. Napriek tomu upozorňujeme, že mnoho expertných názorov, ktoré sa v súvislosti s reformou dôchodkového systému SMERom objavujú, skôr naznačujú, že tieto reformy nevedú k dlhodobej udržateľnosti. V overení sa zameriavame na dôchodkovú reformu."Ozdravenie verejných financií" vnímame ako politické tvrdenie s obmedzenými možnosťami faktického uchopenia a preto tento výrok hodnotíme ako neoveriteľný.
Novela zákona o sociálnom poistení ovplyvnila to, že dôchodky sa budú o pár rokov počítať podľa nového kľúča. Taktiež sa podľa nej bude počítať spoločný vek odchodu do dôchodku podľa strednej dĺžky života za posledných 5 rokov podľa Štatistického úradu. Týmto spôsobom bude možný posun hranice nahor, ale aj nadol.
Jeden z pozmeňujúcich návrhov vlády hovorí o tom, že odvody do druhého piliera sa znížia, v roku 2017 my mohli opäť rásť. Táto situácia by mohla nastať vtedy, keď bude mať Slovenská republika vyrovnaný rozpočet.
Zväčšovanie solidarity v prvom pilieri oproti súčasnému stavu znamená, že kým teraz sú zmenšené dôchodkové nároky nadpriemerne zarábajúcich (1,25-násobok priemernej mzdy), v budúcnosti sa počíta so zmenšovaním dôchodkových nárokov všetkých, ktorí sa budú pohybovať nad hranicou priemernej mzdy.