DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Kažimír

SMER-SD

o bude, to vyhodnotíme po polroku, po polroku to môžeme vyhodnotiť, ale odborníci sa vyjadrili, že to bude dvakrát toľko (cena vlakov zadarmo, odhad vlády je 13 miliónov, pozn.). No tak odborníkmi bol taký think tank alebo organizácia vedená Ondrejom Matejom z SDKÚ.

Štátny rozpocet - 08.12.2014
Pravda

Boli vypracované štúdie podľa ktorých cestovanie vlakmi nás vyjde drahšie ako vláda očakáva. V rozpočte na rok 2015-2017 vláda vyhradila sumu 13 miliónov EUR na túto dotáciu. Podľa štúdie Ondreja Mateja, riaditeľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, celkové náklady sa vyšplhajú na 30 miliónov EUR. Vlastnú štúdiu vypracoval aj analytik INESS, Martin Vlachynský, ktorý vyčíslil, že fungovanie osobnej železničnej dopravy stojí daňových poplatníkov viac ako 373 miliónov EUR. Viceprezident zväzu autobusovej dopravy, Peter Sádovský, predpokladá, že suma sa vyšplhá až na 46 mil. EUR. Výrok na základe týchto skutočností hodnotíme ako pravdivý.


Dotované cestovné „zadarmo“ vlakom pre študentov a dôchodcov, ktoré v stredu prešlo vládou bude omnoho drahšie, ako kabinet tvrdí. Zámer 13-miliónových štátnych nákladov totiž nezohľadňuje peniaze, ktoré verejná doprava stratí. Prvou stratou budú náklady na zavedenie nových vlakových spojov, ktoré v odhade nákladov ani podľa ministerstva dopravy nie sú. Celkové zvýšené priame náklady a ušlé tržby Inštitút pre dopravu a hospodárstvo odhaduje zhruba na 30 miliónov EUR."

„Za správnu nepovažujeme ani samotnú filozofiu dávania vecí študentom zadarmo. Študenti sú vo fáze života, kedy by práve naopak mali chápať, že výhody by mala prinášať najmä usilovná práca,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Analytik Inštitútu ekonomických a spoločenských analýz (INESS), Martin Vlachynský:

Martin Vlachynský zverejnil odhad, podľa ktorého z údajov z výročnej správy štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko za rok 2013 dosiahli náklady firmy 354,5 milióna EUR. Tržby z cestovného boli 112,5 milióna EUR a zvyšok predstavovali dotácie štátu. "Na každé euro tržieb ZSSK tak pripadá 3,15 EUR nákladov," vyčíslil Vlachynský. Ročná dotácia štátu pre ZSSK pritom predstavuje 197,5 milióna EUR a ďalší dopravca RegioJet dostáva zo štátneho rozpočtu približne sedem miliónov EUR.  "Táto spoločnosť dostala v roku 2013 dotáciu 260 miliónov EUR," vyčíslil analytik. Mimo kupovania cestovných lístkov na vlak tak stojí podľa jeho prepočtov fungovanie osobnej železničnej dopravy daňových poplatníkov viac ako 373 miliónov EUR. "Pre porovnanie, to je pätina výnosov dane z príjmov od zamestnancov," dodal Vlachynský.


"13 miliónov je len nárast dotácie, zodpovedajúci nárastu vlakových kilometrov na rok 2015. Dopravní odborníci poukázali na chýbajúci výpadok tržieb železníc, a sumu zvýšili na 30 miliónov. My pridávame 16 miliónov za výpadok tržieb autobusových spoločností. Minimálny účet je teda 46 miliónov EUR ročne. Už dnes k nim môžeme pripočítať ďalšie dva milióny EUR za požičané vlaky z Českej republiky."
 

Dátum zverejnenia analýzy: 07.12.2014
success
error