DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Milan Ftáčnik

Nestraníci

Ako jediné hlavné mesto v Európe nemáme regulované parkovanie prostredníctvom spoplatnenia.

Bratislava - komunálne volby 2014 - 11.11.2014
Nepravda

Parkovanie je v Bratislave regulované len na úrovni mestských častí. Podobná je však aj situácia v Prahe. Nepodarilo sa nám nájsť dostatočné informácie o parkovaní vo všetkých európskych metropolách, avšak podľa informácií je parkovné v krajinách bývalej východnej Európy stále menej regulované ako v západnej Európe. Výrok preto hodnotíme ako nepravdivý.

Regulované parkovanie Bratislava na celomestskej úrovni vyriešené nemá, avšak príkladom regulácie na nižšej úrovni je mestská časť Staré mesto. Tá vzala iniciatívu do vlastných rúk a v čiastočnej podobe ho na svojom území aplikovala prostredníctvom ,,poplatkov" za parkovacie miesta, ktorých použitie je odobrené zakúpením identifikačnej nálepky (pričom ich vystriedajú postupne rezidenčné kartky), po riadne splnenom procese žiadania o konkrétne miesto. (SME).

Obdobné tendencie sa už v roku 2012 objavili i v mestskej časti Petržalka a pre rok 2014 zachádzajú do svojej finálnej podoby. Koncepčne sa odvolávajú na pravidlá pre rezidenčné parkovanie, prijaté mestom počas Ftáčnikovho vedenia magistrátu - aktivita magistrátu celkovo obsahovala tri etapy postupujúce nasledovne: deklarovanie zámeru regulovania parkovania prostredníctvom dokumentu Postup riešenia statickej dopravy v mestskej časti; spolupráca s mestskými časťami na podobe parkovacej politiky; kooperácia pri vypracovaní ostatných relevantných dokumentov. (Webnoviny)

Situácia v českej metropole je obdobná. Celomestský parkovací systém zahrňujúcí regulované parkovanie je na celoplošnej úrovni taktiež len v procese tvorby. Podobne ako mestská časť Staré mesto, najnovšie Praha 5 reagovala na túto situáciu autonómnym krokom, kedy vytvorila vlastný systém parkovania - istú obdobu spomínaného regulovaného parkovania. Krok Pražskej mestskej časti zahŕňa podstatný rozdiel, pre lokálnych obyvateľov (rezidenti, miestny podnikatelia či aj ďalších občanov Prahy 5) bude parkovanie zdarma. Systém je relatívne komlexný, ašpirácie Prahy 5 sú relatívne vysoké, sľubujú si možnosť rozšíriť nimi podnieteného systému na celú metropolu - obdobne v predchádzajúcom obdobní už konali i mestské časti Praha 1, 2, 3 a 7. Pre viac podrobností viď. web Prahy 5. 

Pre prinesenie širšieho medzinárodného aspektu k nášmu zisteniu, v EU ako celku je len 5% celkových parkovacích miest platených a 10% regulovaných bez platby. Rozvoj týchto systémov i v širšom medzinárodnom koncepte je stále v priebehu. (EPA1 a EPA2) Pravidlom je, že infraštruktúra a prostredie pre rozvinuté systémy parkovania je v západných krajinách rozvinutejšia, pričom na východ od Viedne je vo väčšine prípadov v procese tvorby a vývoja.

Príkladom sú krajiny ako Poľsko, Maďarsko, Litva či aj Bulharsko. Každá krajina a ich mestá, predovšetkým hlavné čelia obtiaži v spojení s rastúcim množstvom užívaných aút, voľných parkovacích miest bez poplatku a z komplikovaného, nie vždy korektného prístupu vodičov k spôsobu ich parkovania. Prináša to mnohé obtiaže pre každodenný život, ako možno pocítiť obyvateľ Bratislavy. O ich systémoch sme zistili len stručné informácie, vieme však potvrdiť, že v Sofii je systém regulovaného parkovania ešte len na vzostupe, podobne ako v Bratislave a ďalej npr. v Budapešti prešiel k posunu k spoplatnenej forme - npr. mobilným bankovníctvom, Wasršava zaviedla istý systém automatizovaného parkovania. Situácia v mestách si vyžaduje apel na riešenie problematiky, nakoľko neregulácia a neusporiadanosť systému parkovania je nepriaznivá a prehlbujúca sa. (Worldparkingsymposium)

Dátum zverejnenia analýzy: 11.11.2014
success
error