DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Kažimír

SMER-SD

Existujú na to prepočty (efekt zvýšenia/zníženia DPH, pozn.), smerom nahor sa to prejavuje 80%, smerom nadol nejakými 40-timi (na cenách tovarov a služieb, pozn.).

Kažimír o ekonomike Slovenska - 06.10.2014
Pravda

Demagog.SK zistil vyjadrenie riaditeľa IFP, ktorý na príklade Lotyšska uvádzal, že vplyv zvýšenia sadzby DPH na ceny bol 84 %, no jej pokles sa v cenách prejavil len z jednej tretiny. Kažimír naráža pravdepodobne na tento prepočet. Výrok hodnotíme ako pravdivý. 

Dodávame, že zvýšenie z 19 na 20 % v januári 2011 sa prejavilo podľa NBS na spotrebiteľských na cenách 0,45 percentuálnymi bodmi. 

TASR, 17. apríla 2014:

"Analytik Slovenskej sporiteľne Martin Baláž je presvedčený, že nižšia DPH sa nemusí prejaviť v cenách pre konečných spotrebiteľov. "Časť zníženia dane by zrejme predajcovia preniesli do vyššej marže a zvýšili tak svoj zisk. Zníženie DPH by sa však prejavilo ďalším poklesom miery inflácie," uviedol pre TASR.
Podobne to vidí aj riaditeľ Inštitútu finančnej politiky (IFP) Martin Filko. "Aj medzinárodné skúsenosti ukazujú, že vplyv zvýšenia sadzby DPH na ceny je výrazne vyšší, než jej zníženia. Zvýšenie DPH v Lotyšsku sa z 84 % premietlo do zvýšenia cien. Jej pokles sa v cenách prejavil len z jednej tretiny," uviedol pre TASR s tým, že priestor na prípadný pokles cien je dnes na Slovensku ešte obmedzenejší veľmi nízkou očakávanou mierou inflácie."

Na júlovej schôdzi NR SR bol 8. júla 2014 schválený pozmeňovací návrh Kamenického (SMER-SD), ktorý ustanovil úroveň DPH na 20 % a teda automatický mechanizmus (§ 27). Zároveň do zákona zaviedla § 85 kj, ktorý hovorí o tom, že v roku 2015 sa neuplatní automatický mechanizmus - pokles DPH na úroveň 19 % ak klesne deficit pod 3 %. Keďže išlo o pozmeňujúci návrh v dôvodovej správe a doložke vplyvov sa neuvádzala analýza dopadov zníženia resp. zachovania úrovne DPH. 

Analýza (.pdf, s.16) Národnej banky Slovenska dopadu zvýšenia DPH z 19 na 20 % na spotrebiteľské ceny uvádza, že toto zvýšenie sa podieľalo na spotrebiteľských cenách vo výške 0,45 p.b.

Dátum zverejnenia analýzy: 05.10.2014
success
error