DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Peter Kažimír

SMER-SD

My (Slovensko, pozn.) sa venujeme automobilovému priemyslu posledných 15-18 rokov.

Kažimír o ekonomickom raste - 12.02.2018
Nepravda

V súčasnosti pôsobia na Slovensku celkovo tri automobilové závody - Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PSA Slovakia. Automobilový priemysel na Slovensku odštartoval príchod automobilky Volkswagen už v roku 1991, pričom svoju výrobu začala o rok neskôr. Podľa výroku ministra financií Petra Kažimíra sa Slovensko venuje tomuto priemyslu posledných 15-18 rokov, avšak podľa dostupných údajov sa danému odvetviu venujeme už vyše 25 rokov. Výrok hodnotíme ako nepravdivý.

Slovenský posun medzi prosperujúce svetové centrá v automobilovom priemysle sa začalo v skorých 90-tych rokoch, kedy sa nemecká automobilová spoločnosť Volkswagen rozhodla vybudovať závod na výrobu automobilov pri Bratislave. Ako uvádza Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), odvtedy sa Volkswagen stal najväčším výrobným koncernom s vedúcim postavením vo vývoze na Slovensku. Volkswagen ako prvá slovenská automobilka pôsobí na našom území už od roku 1991. Automobilka sa rozhodla rozšíriť pole svojej pôsobnosti do vtedajšej ČSFR a zapojením sa do štátom organizovanej medzinárodnej súťaže o vytvorenie spoločného podniku so štátnym podnikom Bratislavské automobilové závody založila podnik Volkswagen Bratislava, s. r. o. V roku 1999 odkúpila 20% podiel BAZ v spoločnej firme a začala pôsobiť so 100 % vlastníctvom pod názvom Volkswagen Slovakia, a. s. 
Dôležitým krokom pre rast automobilového priemyslu na Slovensku bol taktiež aj príchod silných automobiliek PSA Peugeot-Citroën z Francúzska a KIA Motors z Južnej Kórey, kde obidva koncerny začali svoju výrobu v roku 2006. 

V súčasnosti prebieha výstavba a nábor zamestnancov do ďalšej automobilky. Podľa slov šéfa projektu Alexandra Wortberga výstavba nitrianskeho závodu Jaguar Land Rover postupuje a závod by mal prevádzku a výrobu spustiť do konca roku 2018.

Tzv. automobilizmus bol prítomný už od začiatku 20. storočia aj v bývalom Československu. Vtedy však všetka výroba bola sústredná na území súčasného Česka. Úžitkové a osobné vozidlá vyrábala napríklad česká Tatra Kopřivnice, k vývoji automobilizmu prispel aj štátny podnik Československé autobusové opravovne (ČSAO). Ďalšími dôležitými hráčmi boli aj Trnavské automobilové závody (TAZ) a Bratislavské automobilové závody (BAZ).

Dátum zverejnenia analýzy: 11.02.2018
success
error