DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Miroslav Beblavý

Nestraníci

...máme dnešné vysoké školstvo, ktoré je postavené na situácii, že 80% študentov dosahuje až magisterské vzdelávanie, čo je svetový unikát, pretože všade na svete funguje to tak, že väčšina vysokoškolákov absolvuje bakalárske štúdium (...).

Lubyová a Beblavý v O5M12 - 04.12.2017
Zavádzajúce

Tvrdenie Miroslava Beblavého je náročné hodnotiť už len z dôvodu zveličovania, kde tvrdí, že Slovensko je svetový unikát v podiele absolventov magisterského štúdia. Školský systém sa odlišuje už len v rámci krajín EÚ alebo OECD, porovnanie väčšej skupiny krajín z hľadiska vysokoškolského systému neexistuje. Je pravda, že na Slovensku je pomerne nízky podiel absolventov bakalárskeho štúdia a pomerne vysoký podiel absolventov magisterského štúdia v odpovedajúcej vekovej skupine. Taktiež je pravda, že na Slovensku dosahuje najvyššiu hodnotu z krajín OECD ukazovateľ viacnásobného absolvovania, ktorý tiež vypovedá o trendoch vo vysokoškolskom systéme. Štúdia pre Európsku komisiu potvrdzuje, že Slovensko patrí medzi tie krajiny, kde viac ako 75 % absolventov bakalárskeho štúdia nastúpi na magisterské, ukazovateľ ale nevypovedá o tom, koľko z nich magisterské štúdium úspešne ukončí. Z dôvodu nepresnej formulácie a dezinterpretácie údajov hodnotíme výrok ako zavádzanie.

Podľa analýzy Akademickej rankingovej a ratingovej agentúry bolo v rokoch 2008-2012 trendom že: "aspoň 80 % absolventov I. stupňa dennej formy štúdia a viac ako 90 % absolventov I. stupňa externej formy štúdia pokračuje v štúdiu na II. stupni." (.pdf, s. 33). Podľa analýzy INEKO je toto číslo ešte vyššie. Len 3 % bakalárov vstupuje na trh práce (z celkového demografického ročníka). INEKO zároveň uvádza, že podieľ populácie SR s ukončeným bakalárskym titulom je 4,6 %. Rovnako je to však v Maďarsku a ešte menší je podiel bakalárov v Rakúsku - 3,3 % (.pdf, s. 13).

Ďalšia analýza, štúdia Univerzity Komenského odkazuje na dáta Európskej komisie z roku 2014, podľa ktorých je v rámci Európy až 6 krajín, pri ktorých viac ako 75 % bakalárov pokračuje v magisterskom/inžinierskom štúdiu (.pdf, s. 13), medzi tými krajinami je aj Slovensko (.pdf, s. 64). Je tak pravda, že vyše 80 % absolventov bakalárskeho štúdia pokračuje v magisterskom štúdiu, avšak nie všetci, ktorí pokračujú. magisterské štúdium aj dokončia.

Ako jeden z dôležitých zistení analytikov z INEKA bol práve nezvyčajne nízky podiel absolventov s bakalárskym titulom "Zatiaľ čo na Slovensku väčšina absolventov s terciárnym vzdelaním ukončí svoju vzdelávaciu cestu magisterským, inžinierskym alebo doktorským titulom, v OECD je najbežnejším titulom bakalársky titul. Podľa údajov z roku 2015 mali na Slovensku najvyššie ukončené vzdelanie s bakalárskym titulom iba 3 % populácie, zatiaľ čo v OECD je to 16 % (...) Slovensko je v rámci krajín OECD krajinou s vôbec najdlhšou priemernou dĺžkou štúdia. Študuje sa u nás v priemere aspoň o rok viac ako je bežné v OECD. Každý piaty absolvent je vo vzťahu k svojej pracovnej pozícii aj preto prekvalifikovaný."

INEKO taktiež uvádza štatistiku OECD, podľa ktorej je podiel absolventov magisterského vzdelávania v populácii 25-64 ročných na Slovensku 17 %, priemer krajín OECD je 11 %, z uvedených krajín má najvyšší tento podiel Poľsko - 21 %. 

Už samotná analýza z Univerzity Komenského začína s nasledujúcou myšlienkou: "Slovensko je svetový líder v produkcii absolventov druhého stupňa vysokoškolského vzdelávania; nezvládnutá masifikácia a diverzifikácia vysokého školstva by mala byť kľúčovým impulzom slovenských reforiem".

Údaje o absolventoch viedli autorov aj k nasledujúcemu pozorovaniu: "... bakalárske štúdium je na Slovensku stále chápané skôr len ako prvý neúplný stupeň uceleného vysokoškolského štúdia. V ostatných rozvinutých európskych krajinách to tak ale už dlhšiu dobu nie je; slovenské vysoké školstvo vďaka tomu stojí mimo smerovania bolonského procesu". Autori zároveň zistili, že Slovensku skutočne patrí prvenstvo v podiele čerstvých absolventov magisterského vzdelávania v populácii zodpovedajúceho veku. Kým priemer OECD je to 15 %, na Slovensku je tento ukazovateľ na úrovni 36 % (aj v Česku, kde je školský systém najviac podobný k slovenskému, je tento podiel 23 %). Ďalší ukazovateľ, ktorý vypovedá o nepomere absolventov bakalárskeho a magisterského štúdia na Slovensku, je ukazovateľ viacnásobného absolvovania. Popisuje, koľko vysokoškolských diplomov získa každý absolvent aspoň nejakého vysokoškolského štúda v priemere. Kým priemer OECD je 1,39 (teda viac absolventov získa len jeden diplom), tak Slovensko "vyhráva" s priemerom 1,91. Druhé najvyššie číslo patrí Česku, avšak stále ide o 1,55.




Dátum zverejnenia analýzy: 03.12.2017
success
error