DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Miroslav Beblavý

Nestraníci

Keď sa začínala PISA, tak my sme boli v situácii, že v čítaní sme boli podpriemerní, ale v matematike a vo vede sme boli priemerní (...) Dnes sme už hlboko podpriemerní vo všetkých troch tých základných oblastiach a teda aj v tejto doplnkovej.

Lubyová a Beblavý v O5M12 - 04.12.2017
Pravda

Štúdia OECD PISA je najväčší a najdôležitejší výskum výsledkov vzdelávania, ktorý zisťuje výsledky vzdelávania z pohľadu požiadaviek trhu práce. Zameriava sa na testovanie15-ročných žiakov v takzvanej funkčnej gramotnosti, ktoré skúma a porovnáva v čase. Slovenská republika sa prvýkrát do tohto testovania zapojila v roku 2003 (.pdf, s. 1) spolu s ďalšími 40 krajinami. Trend znižovania výkonov slovenských žiakov je viditeľný vo všetkých oblastiach. Výrok hodnotíme ako pravdivý. 

V rámci prvého testovania v roku 2003 sa Slovenská republika umiestnila medzi krajiny s priemerným výkonom v oblasti matematickej gramotnosti (.pdf, s. 14) ako aj v oblasti prírodných vied (.pdf, s. 18). V oblasti čitateľskej gramotnosti sa slovenskí žiaci umiestnili pod priemerom OECD (.pdf, s. 22). Ak tieto výsledky porovnáme s výsledkami najnovšieho testovania uskutočneného v roku 2015, trend znižovania výkonov je zrejmý. Priemerný výkon slovenských žiakov v prírodovednej gramotnosti bol v roku 2015 pod priemerom OECD. V tabuľke uvedenej v Národnej správe PISA 2015 (.pdf, s. 31) sú porovnané výsledky našich žiakov s výsledkami žiakov iných krajín v danom ale aj predchádzajúcich cykloch testovania. Je teda možné sledovať negatívny vývoj výkonov slovenských žiakov. 

Podľa najnovších výsledkov testovania sa v rámci matematickej a čitateľskej gramotnosti SR umiestinla medzi krajinami s výkonom pod priemerom OECD. Najziavnejší priemerný pokles medzi cyklami testovania je viditeľný v matematickej gramotnosti (.pdf, s. 36). Zatiaľ čo v roku 2003 bolo priemerné dosiahnuté skóre slovenských žiakov v matematickej gramotnosti vo výške 498 bodov, v roku 2012 to bolo 482 bodov a v roku 2015 bolo priemerné skóre 475 bodov. V rámci čitateľskej gramotnosti priemerné dosiahnuté skóre kleslo zo 477 bodov v roku 2009 na 453 v roku 2015 (.pdf, s. 40).  

Podľa spomenutých výsledkov, dosiahnutý výkon slovenských žiakov opisuje negatívny trend v porovnaní so svojím zaradením medzi ostatné testované krajiny ale aj v porovnaní s vlastnými výsledkami v predošlých cykloch. 

Dátum zverejnenia analýzy: 03.12.2017
success
error