DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Béla Bugár

MOST-HÍD

...Úrad pre verejné obstarávanie UVO vydalo stanovisko (v kauze kompa pozn.), že z hľadiska verejného obstarávania všetko bolo v poriadku.

Bugár, Nicholsonová a Richter v TA3 - 06.03.2017
Nepravda

V decembri roku 2015 požiadal vtedajší minister životného prostredia Peter Žiga ÚVO (Úrad pre verejné obstarávanie) o kontrolu verejného obstarávania v kauze predraženej verejnej zákazky, avšak jej stanovisko sa nám nepodarilo vypátrať. Na konci roku 2016, ale polícia zastavila vyšetrovanie prípadu a vyhlásila, že nezistila nijaké nezrovnalosti. Je teda možné, že Béla Bugár mal na mysli políciu a nie ÚVO. Výrok hodnotíme ako nepravdivý. 

Verejné obstarávanie na zabezpečenie verejnej lodnej dopravy po trase Vojka-Kyselica sa začalo pripravovať už na jeseň roku 2014, keď sa objavilo informatívne oznámenie o budúcej zákazke, ktoré v sebe zahŕňalo len základné údaje, akými boli názov a doba platnosti zmluvy. Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania bolo vydané 23.2 2015 a začala prebiehať verejná súťaž. V oznámení boli uvedené všetky potrebné podklady o vybudovaní novej kompy a spoločnosti, ktoré mali záujem túto zákazku získať, sa mohli zapojiť do tendra.

Po ukončení elektronickej aukcie bol vybraný výherca s ekonomicky najvýhodnejšou ponukou, ktorý splnil všetky podmienky súťaže.O zadaní zákazky sa rozhodlo 26.6.2015, ktorú získala spoločnosť Ponton City a.s..Táto spoločnosť vyhrala veľmi jednoducho, kedže sa súťaže so svojou ponukou zúčastnila ako jediná. Oznámenie o výsledku verejného obstarávania bolo na stránke Úradu zverejnené 8.7.2015 a všetko teda prebehlo podľa zákona.
Na problém pri obstarávaní upozornil Árpád Érsek, poslanec Most-Híd a neskôr Veronika Remišová, ktorá vo svojom blogu upozornila na niekoľko závažných problémov pri verejnom obstarávaní. Upozornila na fakt, že spoločnosť Ponton City súťažila sama so sebou, že spoločnosť vybudovala kompu v čase keď nepoznala cenu ani žiadne technické parametre, a pri tom kompa začala premávať po trase Vojka - Kyselica 1.7. 2015 teda iba pár dní po zadaní zákazky. Vo verejnom obstarávaní bolo tiež dohodnuté, že kompa bude premávať 19 hodín denne, teda 19 ciest, ale neskôr po podpise zmluvy sa počet ciest zvýšil na 35 a v tom momente boli zmenené podmienky verejného obstarávania. Firma Ponton City mala okrem vyššie zmienených skutočností aj neprehľadnú vlastnícku štruktúru. Polovicu firmy vlastnila firma sídliaca v americkej garáži. Druhú polovicu zase firma Spinex blízka podnikateľovi Ľubomírovi Blaškovi.

Kritika opozície viedla napokon až k pokusu odvolať z funkcie ministra Petra Žigu. Odvolávanie úspešné nebolo a Žiga vo svojej funkcii zotrval. Následne prisľúbil, že o kontrolu verejného obstarávania požiada ÚVO aj NKÚ (Národný kontrolný úrad). V tom čase už prípad preverovala aj polícia, ktorá v decembri 2016 napokon vyhlásila, že v prípade nezistila žiadne nezrovnalosti.

Úrad pre verejné obstarávanie 20.2.2017 vydal oznámenie o vyhlásení nového verejného obstarávania v prípade služby na zabezpečenie verejnej vodnej dopravy po Dunaji motorovou kompou medzi prístavmi Vojka - Kyselica. Na toto obstarávanie sa zniesla vlna kritiky zo strany opozície, keďže si myslia, že táto zákazka bude ešte viac predražená a nevýhodná pre štát.

Dátum zverejnenia analýzy: 05.03.2017
success
error