DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Vláda nastaví nový systém riadenia a financovania regionálneho školstva tým, že (...) zjednotí legislatívne podmienky pre všetkých zriaďovateľov v súvislosti s personálnym zabezpečením škôl.

Sluby 2. vlády R. Fica - 29.01.2016
Nepravda

Iniciatíva slovenských učiteľov zaradila tento sľub medzi nesplnené sľuby vlády: "vláda nenastavila nový systém riadenia a financovania regionálneho školstva tým, že: nedefinovala jasne kompetencie týkajúce sa samosprávy, štátnej správy a priamo riadených inštitúcií rezortu školstva". Určitá zmena v oblasti riadenia školstva sa uskutočnila zmenou menovania riaditeľa školy novelou ministerstva školstva z roku 2015 ako legislatívnu zmenu personálneho zabezpečenia škôl v súvislosti so zriaďovateľmi, ktorá dáva zriaďovateľom možnosť kandidáta na riaditeľa školy vetovať. Neuskutočnilo sa však zjednotenie riadenia školstva, zmena sa napríklad netýkala súkromných škôl, preto hodnotíme sľub ako nesplnený.

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony s účinnosťou od 1. septembra 2015 priniesol viacero zmien do školského systému. Jednou z nich bolo, že "zriaďovateľ školy bude môcť v nasledujúcom školskom roku napríklad dvakrát po sebe odmietnuť kandidáta na riaditeľa školy, ktorého navrhla rada školy na základe výberového konania.  V druhom prípade však nesúhlas zriaďovateľa s kandidátom na riaditeľa musí potvrdiť hlasovaním obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou. V takom prípade o novom riaditeľovi školy rozhodne výberové konanie, ktoré vypíše zriaďovateľ školy" (SITA). 


V prípade cirkevných škôl však úprava znie nasledovne: 
"2. V § 3 ods. 12 prvá veta znie: „Zriaďovateľ cirkevnej školy alebo zriaďovateľ súkromnej školy vymenúva riaditeľa na päťročné funkčné obdobie na návrh rady školy v lehote do 30 dní odo dňa predloženia návrhu.“ a v poslednej vete sa za slová „cirkevnej školy“ vkladajú slová „alebo rada súkromnej školy“, vypúšťa sa slovo „výchovného“ a odkaz 13a nad slovom „školy“."

Novela však neurčje zmeny napríklad pri voľbe riaditeľa súkromnej školy. Spôsob riadenia školstva teda nebol touto zmenou zjednotený.

Financovanie základných a stredných škôl je postavené na normatívnom princípe, čo znamená, že školy sú financované podľa počtu žiakov a ekonomickej náročnosti výchovno - vzdelávacieho procesu. Finančné prostriedky (normatívy) však dostáva priamo zriaďovateľ, čiže obec, VÚC,cirkev alebo náboženská obec, iná fyzická alebo právnická osoba. Situáciu ozrejmuje Jozef Miškolci, výskumník SGI, nasledovne: Zriaďovateľ základnej či strednej školy môže použiť dané normatívy podľa svojej vôle- na personalne i materialne výdaje. Obec/VÚC však môže financie školám skrátiť a tie sa s tým musia vysporiadať. Požiadavkou mnohých odborníkov je preto spôsob vyplácania financií ministerstvom priamo školám a nie cez obce a VÚC. Pre obce a VÚC tiež nemusí byť súčasný systém výhodný vo všetkých ohľadoch- musia totiž pre tieto účely (školstvo) zamestnávať vlastné kapacity. Nie je však isté, či práve zmena týchto skutočností o systéme bola predmetom tohto sľubu.

Normatívy na rok 2016 podrobnejšie uvádza na svojej stránke Ministerstvo školstva, tiež stručne popisuje súčasný systém normatívov a normatívnych príspevkov.



Dátum zverejnenia analýzy: 15.02.2016
success
error