DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Radoslav Procházka

#SIEŤ

Bola to vláda (minulá vláda, pozn.), ktorej bol pán poslanec členom, vláda, v ktorej mal Smer pohodlnú väčšinu, ktorá statusové kompetencie v súdnictve upravovala podľa toho, v ktorej funkcii práve doktor Harabin v tom čase bol. Keď bol ministrom spravodlivosti, posilňovali sa ministerské kompetencie. Keď bol predsedom Najvyššieho súdu, vláda navrhla, aby sa posilnili jeho kompetencie.

Jozef Kollár, Radoslav Procházka, Marek Madaric - 10.10.2011
Zavádzajúce

Kľúčovú úpravu kompetencií ministra spravodlivosti počas vlády koalície SMER, HZDS a SNS predstavoval zákon č. 517/2008 Z.z. z 5. novembra 2008, ktorým sa menili a dopĺňali zákon č. 757/2004 Z.z. o súdoch a zákon č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich. Malý dodatok k § 38 zákona č. 757/2004 Z.z. o súdoch umožnil ministrovi spravodlivosti odvolať predsedu súdu nielen pri neplnení svojich povinností, ustanovených zákonom, ale aj "z iných závažných dôvodov po prerokovaní so súdnou radou." Táto zmena uľahčila vtedajšiemu ministrovi Harabinovi odvolávanie predsedov súdov (hneď po nástupe do funkcie v 2006 roku ich vymenil vyše pol tucta - zdroj TREND, 2. decembra 2008). Okrem toho vyššie spomenutá novela zákona v malej miere rozšírila niektoré kompetencie Najvyššieho súdu SR v oblasti tvorby rozpočtu súdnictva (§ 86 zákona č. 757/2004 Z.z.) a kompetencie Súdnej rady SR v oblasti menovania a odvolávania sudcov (§ 11, § 13 a § 22 zákona č. 385/2000 Z.z.). 


Dňa 27. marca bol, s odobrením vtedajšej vlády (zdroj TREND, 25. marca 2009), ministerstvom spravodlivosti v parlamente predstavený návrh novely zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich, ktorý prenášal všetky kľúčové kompetencie nad súdnictvom na Najvyšší súd SR a Súdnu radu SR. Minister Harabin v čase posilňovania právomocí predsedu najvyššieho súdu nevyvrátil úmysel vrátiť sa na Najvyšší súd SR.

Avšak poslanec Procházka zavádza, keď tvrdí, že vláda navrhla zvýšenie Harabinovych kompetencií v čase, keď už bol predsedom Najvyššieho súdu (zvolený bol 22. júna 2009). Naopak, strana SMER začala k novele prejavovať výhrady po tom, ako minister Harabin potvrdil svoju kandidatúru na post predsedu Najvyššieho súdu SR (zdroj SME, 10. júna 2009) a novela zákona bola nakoniec stiahnutá. Žiadne ďalšie výrazné posilnenie kompetencií pána Harabina na poste predsedu Najvyššieho súdu SR predošlá vláda už nepodporila.

Dátum zverejnenia analýzy: 10.10.2011
success
error