DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Daniel Lipšic

Nová väčšina

Tá krivka napríklad aj v Česku taká bola. Rovnako bola v Česku práve kvôli rýchlej, rýchlemu nástupu zimy, poľadovici a tak ďalej.

R. Kalinák vs. D. Lipšic - 10.01.2011
Nepravda

Nie je jasné, na akú krivku D. Lipšic poukazuje. Avšak vzhľadom nato, že v druhej polovici roku 2010 na Slovensku zaznamenali najnegativnejší nárast práve údaje týkajúce sa počtu obetí, budeme predpokladať, že ide o túto kategóriu.

Štatistika smrteľných dopravných nehôd:

Smrteľné dopravné nehody v roku 2009

Jan. Feb. Mar. Apr. Máj Jún Júl Aug. Sept. Okt. Nov.
31 30 19 36 27 35 33 31 24 31 24


Smrteľné dopravné nehody v roku 2010
Jan. Feb. Mar. Apr. Máj Jún Júl Aug. Sept. Okt. Nov.
27 25 21 20 21 25 37 35 32 37 42


V prípade Slovenskej republiky však výraznejší nárast počtu smrteľných nehôd nastal už počas júla. Takže zďaleka nešlo iba o rýchly nástup zimy a s ňou spojenej poľadovice.

Počet smrteľných nehôd v ČR

Rok 2010

Rok 2009

Rozdiel

Január

39

78

-39

Február

30

52

-22

Marec

48

46

2

Apríl

48

61

-13

Máj

51

64

-13

Jún

81

79

2

Júl

103

75

28

August

67

75

-8

September

75

72

3

Október

85

97

-12

November

84

65

19

 

711

764

-53



Názory odborníkov na zvýšenie počtu obetí na slovenských cestách:

Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského sú dôvody v tom, že polícia poľavila pri kontrolách bezpečnosti. Minister Lipšic totiž zmenil systém práce dopravnej polície, ktorá mala byť k vodičom "otvorená". Ministrovo vyhlásenie, že z ciest stiahnu časť policajtov, pokladá analytik za veľkú chybu. "Dopravná polícia je predsa práve na to, aby riešila dopravu. Doterajší úspech sa dostavil preto, lebo ľudí z cudzineckej polície presunuli na cesty. Keď vodič vidí policajtov, snaží sa dodržiavať predpisy. Ak však cíti útlm, už nedáva taký pozor," zhodnotil svoje postrehy Drahovský.

Podľa neho by malo byť na cestách viac policajných hliadok. To má zmysel aj podľa Ľubomíra Palčáka, generálneho riaditeľa Výskumného ústavu dopravného. Ten za nedostatky považuje aj slabú dopravnú výchovu na školách či v autoškolách a vníma aj absenciu preventívnych kampaní určených mladým vodičom, s ktorými sa v zahraničí pracuje oveľa viac. "Treba však aj priznať, že ten plán EÚ na zníženie nehodovosti bol veľmi ambiciózny a nielen Slovensko bude mať problém splniť ho. Určite sa to nepodarí aj iným, napríklad Česku, Poľsku, Rakúsku či pobaltským štátom," poznamenal Palčák.

Dátum zverejnenia analýzy: 09.01.2011
success
error