DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Fico

SMER-SD

Pán Figeľ zastavil výstavbu diaľnice, kde stál kilometer 29 miliónov eur. Pán Figeľ teraz diskutuje o výstavbe diaľnic, kde bude stáť kilometer 80 miliónov eur.

Robert Fico - 15.12.2010
Zavádzajúce

Robert Fico má rád fakty, ale rovnako rád ich formuluje v nesprávnych súvislostiach, čím sa dopúšťa zavádzania, v tomto prípade podľa nášho názoru zvlášť závažného. Je pravda, že podľa projektovej dokumentácie mal celý úsek prvého balíka PPP stáť 7,290 mld. SK, pri dĺžke 75 kilometrov by jeden kilometer vyšiel na asi 32 miliónov eur (oproti Ficovým 29 miliónom). Fico však následne uvádza, že "Figeľ teraz diskutuje o výstavbe diaľnic, kde bude stáť kilometer 80 miliónov eur... Jednoducho zastavili diaľnicu medzi Žilinou a Prešovom, pretože si to chcú zorganizovať sami. Opakujem, teraz to vychádza na 80 miliónov eur."

Figeľ v súčastnosti rokuje o výstavbe 3. balíka PPP projektov diaľnic v investičnej hodnote 1,99 mld. eur, čo je pri 30,7 km dĺžke úseku 65 miliónov eur (oproti Ficovým 80 miliónom) na km (nie o úsekoch z prvého zrušeného balíku, ako sa snažil Robert Fico presvedčiť divákov). 1.PPP balík (32 miliónov eur/km) bol medzi Dubnou skalou a obcou Svinia (Prešov), tretí (65 mil./km) sa týka úseku od Žiliny po Dubnú skalu. Fico tvrdí, že hovorí o rovnakom úseku, opak je však pravdou. Zo zavádzania sa sám usvedčuje neskôr v relácii, keď hovorí v súvislosti s 29 mil. eur o úseku Dubná Skala – Svinia a v súvislosti s 80 mil. eur o úseku Žilina a Dubná skala.

Tretí balík je zároveň najnáročnejší, keď z 31 km, vyše 18 km tvoria (tri) tunely a mosty (58% mostov a tunelov z celkovej trasy), zatiaľ čo v prípade prvého balíku zo 75 km to bolo 7,5 km tunelov a 18 km mostov. (34% mostov a tunelov z celkovej trasy).

Z medializovaného výskumu Ředitelstva silnic a dálnic ČR vyplýva, že priemerná cena diaľnic vo vybratých európskych krajinách sa pohybuje v rozmedzí 6-13 mil. eur v pahorkatinách, 12-26 mil. eur v hornatom teréne, 23-70 mil. eur pri stavbe tunelov a 24-79 mil. eur pri budovaní mostov. Je tak zrejmé, že kilometrová cena úseku s nadproporčnou dĺžkou mostov a tunelov bude v prepočte na kilometer nákladnejšia. Ficove prirovnanie je aj v tomto ohľade neprimerané

Fico do tretice škandalizuje cenu stavby úseku, ktorú v tejto cene schválila jeho vláda a úplne ignoruje fakt, na ktorý ho upozorňovala aj moderátorka, že minister Figeľ vyjednáva na tomto úseku tretinovú zľavu.

Dátum zverejnenia analýzy: 14.11.2010
success
error