DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

Minister Počiatek zrušil niektoré dobre pripravené súťaže. Zrušil nielen súťaž ale už pripravené dohody na obnovu, na modernizáciu, na elimináciu bezpečnostných rizík na cestách prvej triedy v Žilinskom a Banskobystrickom kraji.

Cerpanie penazí z eurofondov a volba generálneho prokurátora - 25.06.2013
Zavádzajúce

Výrok hodnotíme ako zavádzajúci, keďže Slovenská správa ciest zrušila opravu ciest v Žilinskom kraji, no rekonštrukcia ciest pokračuje v Banskobystrickom kraji zo štátnych peňazí. 

V roku 2012 začal projekt obnovy ciest 1. triedy Košickom, Prešovskom, Nitrianskom a Trnavskom. Ide konkrétne o projekty Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. tried v Trnavskom a Nitrianskom regióne a Eliminácia bezpečnostných rizík na cestách I. tried v Košickom a Prešovskom regióne. Tieto projekty sa začali v roku 2012, no plán dokončenia je až rok 2013. V stavbách ukončených v roku 2012 sa spomínané projekty nenachádzajú ako ukončené. 

V júli 2012 Slovenská správa ciest (SSC) ako zadávateľ rekonštrukcie zrušil prebiehajúcu súťaž na modernizáciu ciest I. triedy v regiónoch Žilinskom a Trenčianskom. Dôvodom zrušenia bola hrozba, že EK nepreplatí 200 miliónov euro, ktoré smerovali na Elimináciu bezpečnostných rizík na cestách I. tried.

SITA, 10. augusta 2012:

"Európska komisia (EK) nemusí Slovensku preplatiť peniaze použité namiesto opráv na výstavbu ciest prvej triedy. Ak komisia rozhodne o neoprávnenom použití peňazí, hrozí, že 200 mil. eur bude musieť Slovensko zaplatiť zo štátneho rozpočtu. ...Slovenská správa ciest v júli zrušila verejnú súťaž na elimináciu bezpečnostných rizík na 22 úsekoch ciest prvej triedy v Trenčianskom a Žilinskom samosprávnom kraji v dĺžke 138 kilometrov. Tender pritom vyhlásila začiatkom júna."

Podľa tlačovej správy Ministerstva dopravy (8. marca 2013) sa kritické úseky opravujú aj v Banskej Bystrici. Oprava je však za štátne peniaze, bez využitia eurofondov. 

"Projekt Eliminácie bezpečnostných rizík na cestách 1. triedy v Prešovskom a Košickom kraji je financovaný prostredníctvom Operačného programu Doprava (prioritná os 5, podopatrenie 5.2). Prijímateľom pomoci z eurofondov je Slovenská správa ciest, ktorá zabezpečí modernizáciu 44 úsekov v celkovej dĺžke 189 km. Podobný projekt, Eliminácie bezpečnostných rizík na cestách 1. triedy v Trnavskom a Nitrianskom kraji, zmodernizuje 30 nehodových úsekov. Obnova najkritickejších častí hlavných ciest na západnom Slovensku v celkovej dĺžke 143 bude ukončená na jar tohto roku.V novembri 2012 EK potvrdila financovanie projektov v Prešovskom, Košickom, Nitrianskom a Trnavskom kraji a preplatenie podobných projektov v ostatných slovenských krajoch podmienila ich prepracovaním. Jedenásť kritických úsekov v celkovej dĺžke 43 km na cestách 1. triedy v Banskobystrickom kraji v súčasnosti rekonštruuje Slovenská správa ciest zo štátneho rozpočtu."

Dátum zverejnenia analýzy: 23.06.2013
success
error