DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Róbert Madej

SMER-SD

Jednu z tých volieb ústavný súd kvôli foteniu lístkov zrušil...

Dianie okolo Generálnej prokuratúry - 17.06.2013
Pravda


Podobný výrok sme overovali v minulosti ( Na telo, 22. máj 2013). 


Ústavný súd zrušil volbu generálneho prokurátora uskutocnenú 2. decembra a zo 7. decembra 2010 z dôvodu nedodržania základných predpokladov tajného hlasovania (v súvislosti s fotením a teda kontrolou hlasovacích lístkov). 

V tlacovom komuniké rozhodnutia Ústavného súdu k stažnosti D. Trnku, ktorou namietal priebeh volieb generálneho prokurátora:

"Výsledky hlasovania Národnej rady Slovenskej republiky o kandidátovi na generálneho prokurátora Slovenskej republiky z 2. decembra 2010 a zo 7. decembra 2010 zrušuje a vec vracia Národnej rade Slovenskej republiky na dalšie konanie. 

Nosné dôvody (ratio decidendi), ktoré viedli ústavný súd k vysloveniu porušenia stažovatelom namietaných práv a k zrušeniu napadnutých volieb spocívajú:

V preukázaní – nad mieru rozumných pochybností – toho, že poslanci (volici) si, v nie zanedbatelnom rozsahu, fotili svoje hlasovacie lístky s oznacenou volbou kandidáta, že za pomoci overovatelov resp. medzi sebou uskutocnovali kontrolu hlasovacích lístkov ešte pred ich vhodením do hlasovacej schránky a že koalicné politické strany (ich vrcholní predstavitelia) mali 'ex post' prehlad o tom, ako v prevažnej miere hlasovali ich poslanci. Pri volbe z 2. decembra 2010 preto neboli dodržané základné predpoklady tajného hlasovania, a to nie v ojedinelom, ani v malom rozsahu, ak nie v rozsahu prevažujúcom.

Národná rada extrémne, a teda ústavnoprávne neudržatelným spôsobom, zasiahla do ústavného princípu tajného hlasovania z 2. decembra 2010 tým, že ho nedostatocne zabezpecila a negarantovala jeho ústavne konformný priebeh, a to napriek tomu, že k podobným exesom už dochádzalo pri opakovanej prvej volbe 4. novembra 2010, ktoré obe tajné hlasovania (tým pádom hrubé aj opakované porušenia) neboli konvalidované ani v rámci opakovanej druhej volby 7. decembra 2010. Ústavnoprávna zodpovednost národnej rady v okolnostiach danej veci nespocíva v jej priamom zasahovaní do priebehu namietaného tajného hlasovania, ale v nedodržaní jej pozitívnej povinnosti zabezpecit a garantovat priebeh tajného hlasovania ústavne konformným spôsobom."

Dátum zverejnenia analýzy: 16.06.2013
success
error