DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

Teraz, pri tejto kauze Čentéš vaše rýchle, na rýchlo prijaté cez jeden deň 30.apríla opatrenie na takzvané odblokovanie situácie na ústavnom súde je považované samotným súdom za neprijateľné. Za neprípustné, pretože prijal predbežné opatrenie.

Velká voda, velká politika - 12.06.2013
Zavádzajúce

Výrok poslanca Figeľa označujeme za zavádzajúci, nakoľko vydanie predbežného opatrenia pozastavujúceho účinnosť novely zákona o organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky (ÚS SR) nemožno interpretovať tak, že túto novelu ÚS SR považuje za neprijateľnú. Takéto konštatovanie bude možné až po definitívnom rozhodnutí ÚS SR o podaní vo veci údajnej protiústavnosti tejto novely, pokiaľ sa ÚS SR stotožní s názorom navrhovateľov.

Zákon na odblokovanie ÚS z 30.apríla 2013 bol schválený v skrátenom legislatívnom konaní kvôli "závažnosti situácie."Táto novela uplatní tzv. doktrínu nevyhnutnosti vyplývajúcu z Bangalórskych princípov správania sa sudcov, ktorá bude uplatnená v prípade zablokovania ÚS. 5. júna 2013  však ÚS pozastavil účinnosť tejto novely, čím vyhovel návrhu skupiny opozičných poslancov, ktorí žiadajú preskúmať ústavnosť novely. Ide však iba o predbežné pozastavenie účinnosti novely, ktoré nie je vyjadrením názoru ÚS SR na novelu ako takú a jej ústavnosť. ÚS SR v minulosti napríklad pozastavil i účinnosť novely zákona o rokovacom poriadku, ktorý bývalá vládna koalícia novelizovala, aby umožnila voliť generálneho prokurátora verejne. Napriek tomu, že túto novelu najskôr ÚS SR predbežne pozastavil, v konečnom rozhodnutí rozhodol, že nie je protiústavná a že generálneho prokurátora môže NR SR voliť podľa svojho rozhodnutia tak tajne ako i verejne. Tento príklad ilustruje to, že vydanie predbežného opatrenia pozastavujúceho účinnosť istého právneho predpisu nie je vyjadrením názoru ÚS SR na ústavnosť daného predpisu - tým je až konečné rozhodnutie o prípade.

Dátum zverejnenia analýzy: 09.06.2013
success
error