DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

A keď je to vyhodnotenie, a napríklad aj pani Beblavá, nie vždy spolu súhlasíme, veď nakoniec často krát máme spory, ale v tomto prípade včera povedala jasne. Ak tam prichádza ďalšia elektronická aukcia, v ktorej sa viaceré firmy, čiže nie jeden víťaz, ale viaceré firmy pohádajú o cenu, tak samozrejme ten systém je správny.

Reforma ESO - 22.04.2013
Zavádzajúce

TIS v publikácií Efektívne spoločné obstarávanie viacerých obstarávateľov uvádza, že je v záujme hospodárnosti aby v prípade realizovania spoločného obstarávania realizovaného prostredníctvom rámcovej dohody s viacerými dodávateľmi, opätovne súťažilo o zákazkyEmília Sičáková-Beblavá reagovala na súťaž v Horných Plachtinciach, tým, že sa jej nepáči užšia súťaž. Tento systém rámcových dohôd a následná opakovaná súťaž, nie je ani v v publikácií, ani podľa slov Beblavej označovaný ako nevyhnutne správny a prináša tak výhody (možná úspora), ako aj nevýhody (riziko pri nedostatočnej verejnej kontrole, neumožnenie prístupu ďalších obstarávateľov) a závisí od konkrétneho prípadu.


Aktuálne.sk, 18.4.2013:
Emília Sičáková-Beblavá z Transparency International má k tendru niekoľko zásadných pripomienok. 

Veľmi sa mi nepáči, že bol robený formou užšej súťaže. Na Slovensku je predsa trh s PR službami rozvinutý a nemal by byť problém nájsť dostatok firiem, ktoré by súťažili,“ zhodnotila najslabšiu stránku celej veci. ...Dôležité tiež podľa odborníčky je, či firma v súťaži vybrala jedného dodávateľa, alebo viacerých. Ako zdôraznila, podobné centrálne obstarávania by v praxi mali fungovať tak, že spoločnosť vyberie viacerých dodávateľov, ktorí sa do budúcna znovu „pobijú“ o každú konkrétnu požiadavku zazmluvnených inštitúcií. ...Ak majú uzatvorenú rámcovú zmluvu so štyrmi dodávateľmi a príde požiadavka napríklad od ministerstva školstva, mali by o ňu opäť súťažiť všetci štyria, aby sa zabezpečila čo najvýhodnejšia ponuka.
Otázkou teda je, do akej miery budú ešte súťažiť o každú konkrétnu zákazku,“ dodala."

Publikácia TIS Efektívne spoločné obstarávanie viacerých obstarávateľov, na ktorej ako jedna z autoriek spolupracovala aj E. S. Beblavá, analyzuje spôsob uzatvárania rámcových zmlúv a následné spoločné obstarávanie.

"Rámcové zmluvy bývajú uzatvárané na dobu až niekoľkých rokov, ich predpokladom je teda vyšší objem nákupu, ktorý môže viesť k vyjednaniu nižšej ceny, než aká by bola dosiahnutá pri opakovaných individuálnych nákupoch. Možnosť nakupovať bez opätovného obstarávania by mala viesť k administratívnym úsporám. ... Opakovaná súťaž môže na druhej strane zaručiť ďalšiu cenovú úsporu zodpovedajúcu aktuálnemu vývoju na trhu. ...Pri rámcových zmluvách možno dosiahnuť ďalšie úspory opakovanými nákupmi bez opakovania celého procesu obstarávania. Rámcová zmluva s viacerými dodávateľmi, ktorí budú opakovane súťažiť, pravdepodobne povedie k nižším administratívnym úsporám ako zmluva s jediným  dodávateľom. ... V záujme vyššej hospodárnosti by spoločné obstarávania uskutočňované napríklad rámcovou zmluvou mali byť otvorené aj obstarávateľom, ktorí sa ich nezúčastňovali od začiatku. Pristúpenie ďalších obstarávateľov k obstarávaniu zníži administratívne náklady na jedného obstarávateľa. Spoločné obstarávanie by nemalo byť povinné. Obstarávatelia by mali mať možnosť nakúpiť inde. ...Ak bude spoločné obstarávanie realizované prostredníctvom rámcovej dohody, v záujme hospodárnosti by dohoda mala byť uzatváraná s viacerými dodávateľmi, ktorí budú o jednotlivé zákazky opätovne súťažiť. Pri opätovných súťažiach by mali byť využívané elektronické aukcie. Vyššie obstarávané objemy môžu zvýšiť korupčné riziko. Spoločné obstarávanie by preto malo podliehať prísnejšej kontrole, napríklad Úradu pre verejné obstarávanie."

Dátum zverejnenia analýzy: 21.04.2013
success
error