DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Tu je práve vydanie jednej publikácie Transparency International, ktoré sa volá Efektívne spoločné obstarávanie viacerých obstarávateľov, kde práve malí títo obstarávatelia (malí obstarávatelia, pozn.) boli vo vyhodnotení ako najefektívnejší.

Reforma ESO - 22.04.2013
Zavádzajúce

Analýza Transparency International Slovensko (TIS) hovorí, že regionálne autority aj municipality vytvárajúce samostatné nákupné jednotky sú administratívne sú aj cenovo efektívnejšie pre uskutočňovanie vlastných nákupov a nákupov podliehajúcich organizácií. R. Kaliňák sa však dopúšťa zavádzania keď argumentuje týmto výstupom pri prípade Horné Plachtince, keďže tam malý obstarávateľ ROA uskutočňuje nie vlastné nákupy a nákupy podliehajúcich organizácií, ale nákupy pre 25 rôznych verejných organizácií.

R. Kaliňák odkazuje na publikáciu TIS Efektívne spoločné obstarávanie viacerých obstarávateľov, ktorá práva analyzuje spôsob uzatvárania rámcových zmlúv a následné spoločné obstarávanie. Analýza pozitívne hodnotí sektorových obstarávateľov (s. 12): "Výhodou sektorových obstarávateľov v porovnaní s prierezovými môže byť vyššia expertíza pri nákupoch či dlhodobé vzťahy s dodávateľmi, ktoré umožnia hladší priebeh obstarávania."

Analýza však uvádza (s. 12), že nákupné jednoty vytvorené na regionálnej úrovni pre uskutočňovanie vlastných nákupov a nákupov sú administratívne ako aj cenovo efektívnejšie. 
"Podľa OECD je spoločné obstarávanie na regionálnej a miestnej úrovni často uskutočňované prostredníctvom samostatných organizácií i ad-hoc spoločných obstarávaní. Regionálne autority aj municipality vytvárajú samostatné nákupné jednotky pre uskutočňovanie vlastných nákupov a nákupov podliehajúcich organizácií administratívne aj cenovo efektívnejšie."

Štúdia uvádza možné pozitíva spoločného obstarávania (s. 13):
"Nakupovanie vo väčších množstvách zabezpečí pri dobrej realizácii nižšie ceny. ...Spoločné obstarávanie povedie k celkovo nižším transakčným nákladom. Jednotliví obstarávatelia ušetria personálne kapacity. Pri rámcových zmluvách možno dosiahnuť ďalšie úspory opakovanými nákupmi bez opakovania celého procesu obstarávania."

Jedným z výstupov štúdie je, že centrálny obstrávateľ obstál dobre v transparentnosti aj efektívnosti: "Z hľadiska transparentnosti, nediskriminácie a efektívnosti najkvalitnejšie spoločné obstarávanie zorganizoval Centrálny obstarávateľ (CO)..."

Malých obstarávateľov však ako efektívnych hodnotí iná štúdia TIS. Transparency International Slovensko vydalo v roku 2007 dokument s názvom Ako dobre a správne verejne obstarávať (.pdf). Na strane 68 sa uvádza, že v rámci elektronickej aukcie "je pozoruhodné, aké efektívne výsledky dosahujú aj malí obstarávatelia pri podprahových súťažiach pri úspore svojich malých finančných prostriedkov."  V tomto prípade TIS hodnotí malých obstarávateľov ako efektívnych pri podprahových súťažiach.

Dátum zverejnenia analýzy: 21.04.2013
success
error