DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Pamätáte si napríklad tunel Sitina, ktorý je tuto neďaleko Slovenskej televízie, ktorý mal 160 alebo 120 dodatkov, proste cez 100, na ktorom sa prakticky stonásobne navýšila cena.

Verejné obstarávanie - 04.02.2013
Nepravda

Celková cena sa od naprojektovanej líšila približne o 125%, čiže viac ako 2 násobne navŕšená cena. Demagog.sk nezistil celkový počet dodatkov na dielo Sitina, no na základe nesprávneho uvedenia navýšenej ceny za tunel Sitina, hodnotíme výrok ako nepravdivý.

Výstavba diaľnice D2 v úseku Lamačská cesta - Staré Grunty, ktorej súčasť bol aj spomínaný tunel Sitina, sa začala na jeseň v roku 2003 a oficiálne spustenie tunela prišlo na rad o takmer štyri roky neskôr 24.Júna 2007. 

Celková výška pôvodného projektu, ako uvádza SME, bola vo výške 3,5 mld. SK, z čoho samotný tunel SITINA bol projektovaný vo výške 1,6 mld. SK. Čiže nedošlo k stonásobne navýšeniu ceny.

Ako uvádza server ABS.sk: "Do uvedeného navýšenia ceny nie sú zahrnuté dodatočné požiadavky zhotoviteľa, ako sú napríklad kurzové rozdiely (asi 25,82 mil. eur, teda 778 mil. Sk). Pri inštalovaní technológií sa oproti pôvodnej investícii určenej súťažou 17,17 mil. eur (517,4 mil. Sk) rozpočet zdvihol na 25,97 mil. eur (782,5 mil. Sk), a to na základe nutného zvýšenia bezpečnostného štandardu v zmysle požiadaviek obstarávateľa, respektíve Ministerstva vnútra SR. To predstavuje zvýšenie ceny o 51,2 %. Pri posudzovaní ceny technologického vybavenie tunela Sitina treba zohľadniť aj skutočnosť, že ide o mestský tunel, čo kladie zvýšené nároky na riešenie jeho technológie."

Podľa Hospodárskych novín (25. júna 2007) tunel predražili najmä rozdiely medzi pôvodnými projektmi a skutočnými podmienkami výstavby. Odlišné bolo napríklad podložie v kopci. Nové zistenia v teréne vyvolali dodatočné investície do prekládky sietí. 

V októbri 2011 muselo Slovensko dodatočne zaplatiť faktúry za práce na tunely Sitina 20 miliónov eur.
 

Dátum zverejnenia analýzy: 03.02.2013
success
error