DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Pavol Hrušovský

KDH

Skončilo to na Ústavnom súde, ktorý rovnako spochybnil ako medzinárodná arbitráž prvky protiústavnosti z hľadiska slovenského právneho poriadku a teraz aj z hľadiska medzinárodného právneho poriadku, čo Slovensku môže spôsobiť až takmer trištvrte miliardy korún škody.

Štátny rozpocet - 10.12.2012
Pravda

10. decembra vydal Medzinárodný arbitrážny tribunál konečné rozhodnutie týkajúce sa dlhotrvajúceho sporu medzi holandskou poisťovňou Achmea a Slovenskou republikou s pozitívnym výsledkom pre holandskú poisťovňu. Rozsudok nie je k dispozícii avšak podľa zverejnenej informácie poisťovne Union "Podľa rozhodnutia tribunálu SR v rokoch 2006 a 2007 porušila ustanovenia investičnej zmluvy medzi Holandskom a SR, a to zásadnými zmenami v legislatíve poisťovníctva za účelom vytlačenia a poškodenia investorov súkromných zdravotných poisťovní ( medzi ktoré patrí aj Achmea)."    

Už v roku 2011 sa Ústavný súd SR vyjadril, že došlo k porušeniu Ústavy SR, SR stiahla protiprávne legislatívne opatrenia.ÚS presnejšie povedal:

a)
Došlo k zásadnému obmedzeniu majetkových práv súkromných (neštátnych) zdravotných poisťovní, ktoré má charakter núteného obmedzenia vlastníckeho práva týchto zdravotných poisťovní, resp. ich akcionárov formou zásadného obmedzenia ich možnosti disponovať s vlastnými akciami ako majetkovými hodnotami, ktoré tvoria integrálnu súčasť ich vlastníckeho práva. Zároveň došlo aj k zásadnej modifikácii obsahu ich povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia (licencie), pričom išlo o taký legislatívny zásah, ktorý zásadným spôsobom zasiahol do ich legitímnych očakávaní spojených s výkonom ich majetkových práv. Zákonodarca pritom vykonal tento zásah do majetkových práv súkromných zdravotných poisťovní bez toho, aby im poskytol primeranú náhradu, pričom ide o právnu úpravu, ktorá má charakter nepravej retroaktivity, ktorá v okolnostiach, za ktorých bola schválená, nebola podľa názoru ústavného súdu nevyhnutná z hľadiska cieľa, ktorý ňou zákonodarca sledoval, a je z hľadiska svojich dôsledkov zjavne neprimeraná k obmedzeniam práv podľa čl. 20 ods. 1 ústavy a čl. 1 dodatkového protokolu súkromných zdravotných poisťovní a ich akcionárov.

b) Došlo k ústavne neakceptovateľnému zásahu do základného práva súkromných (neštátnych) zdravotných poisťovní podnikať podľa čl. 35 ods. 1 ústavy vo sfére verejného zdravotného poistenia, ktoré im bolo priznané pôvodným znením zákona o zdravotných poisťovniach, čomu zodpovedala do nadobudnutia účinnosti novelizácie zákona o zdravotných poisťovniach vykonanej zákonom č. 530/2007 Z. z. aj právno-aplikačná prax formou odňatia možnosti autonómne rozhodovať o použití kladného hospodárskeho výsledku (zisku) vytvoreného vo sfére verejného zdravotného poistenia, pričom ide o legislatívne opatrenie, ktoré má charakter nepravej retroaktivity nerešpektujúce podstatu a zmysel základného práva podľa čl. 35 ods. 1 ústavy a ktoré zároveň nebolo nevyhnutné z hľadiska cieľa, ktorý ním zákonodarca sledoval, a je z hľadiska svojich dôsledkov zjavne neprimerané vo vzťahu k legitímnym záujmom a legálne nadobudnutým právam súkromných (neštátnych) zdravotných poisťovní a ich akcionárov.

c) Došlo k ústavne neprípustnému zásahu do generálneho princípu právneho štátu vyjadreného v čl. 1 ods. 1 ústavy, ktorého súčasťou je tak princíp právnej istoty, ako aj princíp proporcionality.                                                


Dátum zverejnenia analýzy: 09.12.2012
success
error