DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

...elektronické trhovisko, kde každý bude vedieť kto za koľko ponúka svoje služby a ako štát a za koľko nakupuje. Dokonca mnohé veci budú veľmi automatizované, čiže nebude možné podvádzať, lebo bude musieť byť vždy automaticky vybraná najlepšia ponuka a najlepšia cena.

24.09.2012
Zavádzajúce

Spomínané opatrenia týkajúce sa elektronického trhoviska a jeho špecifikácii sa v novele zákona nachádzajú. Na druhej strane nie je celkom jasné, čo R. Kaliňák myslí pod najlepšou ponukou a najlepšou cenou. Ak vychádzame z novely zákona tak nie vždy musí rozhodovať cena, pretože môžu rozhodovať iné kritéria. Taktiež nie vždy musí vyhrať najnižšia cena, keďže najnižšia cena môže byť vylúčená ako mimoriadne nízka. Výrok hodnotíme ako zavádzanie, pretože proces výberu víťaza bude automatizovaný no nie vždy musí vyhrať ekonomicky najvýhodnejšia ponuka alebo cena. 

V § 92, ods. 2b novely Zákona o verejnom obstarávaní sa uvádza štruktúra tohto elektronického trhoviska, v rámci ktorého budú zverejnené ponuky jednotlivých potenciálnych dodávateľov a rovnako aj zadané zákazky štátu:

(1)Elektronické trhovisko je informačný systém verejnej správy, ktorý slúži na zabezpečenie ponuky a nákupu tovarov, stavebných prác alebo služieb, bežne dostupných na trhu, ako aj na zabezpečenie s tým súvisiacich činností. 

Elektronické trhovisko musí spĺňať podmienky: 

a) verejnej prístupné prostredníctvom jednotného prístupového miesta na webovom sídle ministerstva vnútra,

b)   vnútorne členené na časti, obsahujúce ponuku tovarov, stavebných prác alebo služieb a v rámci jednotlivých častí členené podľa druhov tovarov, stavebných prác a služieb alebo ich kombinácií, v súlade s klasifikáciou podľa hlavného slovníka obstarávania na úrovni skupiny, pričom každá z týchto častí sa člení na časť, obsahujúcu zverejnené ponuky a na časť, obsahujúcu zadané zákazky verejných obstarávateľov,

c)každému registrovanému záujemcovi alebo uchádzačovi bolo umožnené kedykoľvek a bezodplatne zverejniť ponuku na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby,

h.) bolo možné automatické zverejnenie zmlúv.

Rovnako sa v § 96, ods. 6 a novely Zákona o verejnom obstarávaní uvádza, že v rámci verejného obstarávania bude vybratá ekonomicky najvýhodnejšia ponuka:

(6)   Po uplynutí lehoty podľa odseku 5 verejný obstarávateľ akceptuje ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku z ponúk, predložený podľa odseku 5 a ponuky, predbežne akceptovanej podľa odseku 3.

Na druhej strane cena nemusí vždy rozhodovať. § 35 odsek 3: 

"(3) Ak sa ponuky vyhodnocujú na základe ekonomicky najvýhodnejšej ponuky, verejný obstarávateľ a obstarávateľ určí jednotlivé kritériá napríklad kvalita, cena, technické vyhotovenie, estetické a funkčné charakteristiky, environmentálne charakteristiky, prevádzkové náklady, efektívnosť nákladov, pozáručný servis a technická pomoc, lehota dodania tovaru, lehota výstavby, lehota poskytnutia služieb, ak ide o zákazku v oblasti obrany a bezpečnosti aj bezpečnosť dodávky, interoperabilita a prevádzkové charakteristiky. Ak verejný obstarávateľ a obstarávateľ hodnotí efektívnosť nákladov s využitím princípu nákladov životného cyklu alebo faktorov výrobného procesu, cena nemusí byť kritériom na vyhodnotenie ponúk."

Taktiež zákazku nemusí vyhrať vždy najnižšia cena. Najnižšia cena môže byť automaticky vylúčená ako mimoriadne nízka. § 42 sa za ods. 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:

"(4) Ak boli predložené najmenej tri ponuky, mimoriadne nízkou ponukou je vždy aj ponuka, ktorá obsahuje cenu plnenia najmenej o
a) 30% nižšiu, než priemer cien plnenia podľa ostatných ponúk a zároveň
b) 15% nižšiu, než je cena plnenia podľa ponuky s druhou najnižšou cenou plnenia."



Dátum zverejnenia analýzy: 23.09.2012
success
error