DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Robert Kaliňák

SMER-SD

Celý princíp, ktorý sme zaviedli je o tom, aby aj vy ste mali umožnenú kontrolu, že dnes nebudete vidieť len časť. Len samotné uzavretie zmluvy. Dnes uvidíte celý priebeh dopredu a celý príbeh potom. Čo sa mu všetko zaplatilo, kadiaľ. Do zákona sme dali, aby boli zverejnení majitelia, do zákona sme dali, aby boli od 10% alebo 20% podľa typu zákazky. Dali sme aby boli zverejňovaní subdodávatelia a samozrejme ten, kto si neplní záväzky voči štátu a subdodávateľom bude potrestaní vylúčením zo súťaženia.

Verejné obstarávanie - 10.09.2012
Zavádzajúce

Minister Kaliňák vymenúva súčasti návrhu novely (.rtf) zákona č. 25/2006 Z. z. Čo sa týka uzatvárania zmluvy, "celý piebeh dopredu a celý príbeh potom", zrejme referuje na § 49a "Povinnosti verejného obstarávateľa a úradu uverejniť informácie a dokumenty v profile"

Čo sa týka zverejňovania majiteľov, predpokladáme, že minister Kaliňák narážal na spolumajiteľov a akcionárov uchádzača, čo je mierne zavádzajúce. Avšak v navrhovanej novele sa skutočne v § 33 ods. 5 píše o novej právomoci (povinnosti v prípade strategických zákaziek) verejného obstarávateľa vyžadovať od súťažiaceho zverejnenie svojich spoluvlastníkov a akcionárov. V prípade "bežného" verejného obstarávania pritom zákon v spomínanom odseku vyžaduje "zoznam všetkých svojich spoločníkov a známych akcionárov, nie starší, ako 60 dní." a v prípade strategickej zákazky "zoznam všetkých svojich spoločníkov a všetkých akcionárov, ktorí vlastnia najmenej 30 % akcií tejto spoločnosti, pričom ak spoločníkom alebo akcionárom je právnická osoba, aj všetkých spoločníkov a všetkých akcionárov, ktorí vlastnia najmenej 30 % akcií tejto právnickej osoby." Vetu ministra Kaliňáka "aby boli od 10% alebo 20% podľa typu zákazky." teda považujeme za nepresnú a teda taktiež zavádzajúcu.

Pravdivé je tvrdenie o povinnosti zverejňovať subdodávateľov - v § 28 ods. 1 písm. k) sa podľa navrhovanej novely dopĺňa: "spolu s uvedením identifikačných údajov subdodávateľa, ak je známy, v rozsahu obchodného mena alebo názvu, adresy miesta podnikania alebo sídla a rodného čísla alebo identifikačného čísla organizácie, ak je pridelené,".
Taktiež je pravdivé tvrdenie o vylučovaní zo súťaženia. Podľa navrhovanej novely je možné vyčiarknuť podnikateľa zo zoznamu podnikateľov, hovorí o tom  § 134 spomínanej novely:
"(2) Úrad rozhodne o vyčiarknutí zo zoznamu podnikateľov toho, kto prestal spĺňať podmienky účasti vo verejnom obstarávaní podľa § 26 ods. 1.
(3) Ak ide o podnikateľa, ktorému bol uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, úrad rozhodne o jeho vyčiarknutí zo zoznamu podnikateľov vždy v rozhodnutí o uložení zákazu účasti vo verejnom obstarávaní. Ak ide o iného podnikateľa, než podľa prvej vety, úrad mu oznámi zistenie dôvodu vyčiarknutia zo zoznamu podnikateľov podľa odseku 2 a vyzve ho, aby sa k tomu vyjadril do 15 dní odo dňa doručenia oznámenia. Ak sa v tejto lehote podnikateľ nevyjadrí alebo z vyjadrenia nie je zrejmé, že nie je dôvod na vyčiarknutie, úrad rozhodne o vyčiarknutí podnikateľa zo zoznamu.
(4) Ak bol podnikateľ vyčiarknutý zo zoznamu podnikateľov, opätovne ho možno zapísať do zoznamu podnikateľov až potom, ako odpadne dôvod, pre ktorý bol zo zoznamu podnikateľov vyčiarknutý.".

Dátum zverejnenia analýzy: 09.09.2012
success
error