DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ľudovít Kaník

SDKÚ-DS

Všade, kde sa pristúpilo k tomu, že sa siahlo na druhý pilier, sú to opatrenia dočasné a sú presne limitované. Sú jasne zadefinované, dokedy budú platiť.

Podoba sociálnych istôt - 24.06.2012
Pravda

Zdroje Európskej komisie explicitne uvádzajú, že krajiny, ktoré z dôvodu krízy siahli na druhý pilier, tak urobili dočasne. Príklady Poľska a Litvy to dokazujú. Výrok preto hodnotíme ako pravdivý.

Podľa analýzy Európskej komisie, v mnohých krajinách, kde sa v nedávnej dobe zaviedol kombinovaný systém sporenia na dôchodky, t.j. kombinácia štátom vyplácaných dôchodkov so systémom dôchodkového pripostenia financovaného zo súkromných zdrojov, nastali problémy, ktoré bolo potrebné riešiť.
"Tieto krajiny vytvorili úplne novú zmes verejnej regulácie a súkromného riadenia európskych dôchodkov, hoci vo väčšine týchto prípadov prechod ešte nie je
ukončený a je potrebné urobiť niektoré dôležité politické rozhodnutia.
" (Súkromné dôchodkové systémy — Ich úloha pri zabezpečení primeraných a udržateľných dôchodkov, pdf., str.7)

"Pre náhle prepuknutie nebývalej finančnej krízy na jeseň v roku 2008 a následný hospodársky pokles utrpeli kapitálovo kryté dôchodkové systémy výrazný pokles účtovnej hodnoty aktív, z čoho sa ešte musia spamätať. Ako znázorňuje graf OECD uvedený vyššie, európske dôchodkové fondy mali už k novembru 2008 negatívnu návratnosť svojich investícií vo výške 15 až 35 %. Následný prudký hospodársky pokles a rýchlo rastúca nezamestnanosť zmarili nádejné očakávania, že rýchly rast umožní aktívnym zárobkovo činným osobám vytvoriť ďalšie kapitálovo kryté dôchodky pre seba a súčasne financovať dôchodky svojich rodičov a starých rodičov. Mnoho ambicióznejších krajín muselo prehodnotiť svoje plány a dočasne presunúť časť príspevkov z kapitálovo krytého systému naspäť do priebežného dôchodkového systému. Tým sa predĺžila doba tvorby dôchodkových fondov." (tamtiež, str. 25)

Podľa Bielej knihy Európskej komisie (.doc) urobili vybrané krajiny v súvislosti s najnovšími zmenami dôchodkových systémov tieto opatrenia:

Litva - Na základe reformy z roku 2011 sa do roku 2026 zvýši vek odchodu do dôchodku pre mužov aj ženy na 65 rokov. Príspevky na sociálne poistenie do povinného kapitalizačného dôchodkového systému sa znížili z 5,5 % na 2 % s možnosťou ich opätovného zvýšenia po skončení krízy a na základe rozhodnutia vlády. (str.36)

Poľsko - V roku 2009 boli zavedené prechodné dôchodky. Nahrádzajú predčasné dôchodky a obmedzujú k nim prístup pre určité kategórie pracovníkov. Ide o dočasné riešenie pre pracovníkov, ktorí začali pracovať v osobitných podmienkach pred rokom 1999. Príspevok do príspevkovo definovanej schémy sa v roku 2011 znížil zo 7,3 % na 2,3 % hrubej mzdy. Rozdiel bol prevedený do systému priebežného financovania dôchodkového zabezpečenia (PAYG). Príspevok sa bude postupne zvyšovať, kým v roku 2017 a v nasledujúcich rokoch nedosiahne 3,5 %. Znovu zvolená vláda navrhla zvýšiť súčasný vek odchodu do dôchodku 65/60 rokov (M/Ž) na 67 rokov, a to od roku 2013 do roku 2020 (pre mužov) a 2040 (pre ženy). (str.39).

Dátum zverejnenia analýzy: 25.06.2012
success
error