DEMAGÓG - Factcheck politických diskusií

Ján Figeľ

KDH

Dovolím si to povedať nie len teoreticky, ale prakticky práve, že za rok a pol sme ukázali, že sa dá napríklad lacnejšie stavať diaľnice za veľké európske investície pri cenách, ktoré sú primerané, seriózne vysúťažené, kde naši ľudia dostávajú prácu, čo znamená aj obživa aj rozvoj. Vyše 4 000 zamestnaných, 700 miliónov rozdiel oproti predchádzajúcej vláde.

Daniel Krajcer, Mikuláš Dzurinda, Ján Figel, Marek Madaric - 27.02.2012
Neoveriteľné

Podobný výrok ohľadom počtu pracovných miest, ktoré prinesie výstavba diaľnic sme overovali už v minulosti  (V politike, 12. február 2012)

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja 7. februára 2012 zverejnilo tlačovú správu, v ktorej uvádza rovnaký odhad počtu pracovných miest, ktoré prinesie výstavba nových úsekov ako J. Figeľ:

"Podľa odhadov víťazného konzorcia by prácu priamo na stavbe prešovskej diaľnice malo nájsť prácu približne 800 ľudí. Spolu s diaľnicou pri Martine a Levoči je v súčasnosti rozostavaných už 37 km diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom. Dokopy by prácu na týchto úsekoch malo nájsť vyše 4-tisíc ľudí."

Následne túto informáciu zverejnila aj SITA (7. februára)

Jedná sa však o pravdepodobný plán zamestnanosti. V tejto chvíli tak výrok nie je overiteľný. 

Výrok zároveň treba vnímať v kontexte s výrokom predstaviteľov SMER-SD, ktorý často argumentujú tým, že zrušením PPP projektov prišlo o prácu tisíce ľudí. J. Figeľ tak ako aj predstavitelia SMER-SD tak hovoria o odhadovanom počte pracovníkov, ktorí pracujú na výstavbe diaľnic. Z pohľadu zamestnanca je jedno, či sa výstavba realizuje PPP projektom, alebo priamou zakázkou od štátu. Výroky o strate zamestnania tisícov pracovníkov sú tak v tomto kontexte zavádzajúce.  

R. Fico: "Vďaka zastaveniu PPP projektov a zastaveniu výstavby diaľníc, lebo je to reálne zastavená výstavba diaľníc, došlo o prácu 5 až 7 tisíc ľudí v stavebníctve."

Presné čísla, ktoré by mali dostatočnú výpovednú hodnotu o poklese zamestnaných v stavebníctve z dôvodu pozastavenia výstavby diaľníc, nevieme zistiť. Uvádzame však reakcie na pozastavenie PPP projektov zo strany veľkých stavebných firiem. 

SITA, 17.jún 2010:
"Prezident Doprastavu Dušan Mráz povedal, že firma plánuje prepustiť do konca mesiaca približne tisíc zo svojich 3,2 tis. pracovníkov. Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato uviedol, že v prípade ich firmy by sa prepúšťanie týkalo približne 500 pracovníkov z celkového počtu 1,8 tis. zamestnancov.
Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský si myslí, že ak by bol PPP projekt zastavený, finančné zdroje z eurofondov by nestačili na výstavbu diaľnice D1. Spochybnil aj možnosť, žeby štát financoval výstavbu diaľnic z prostriedkov získaných z predaja dlhopisov či z penzijných fondov. Zastavenie PPP projektu by podľa neho malo negatívny vplyv aj na vývoj stavebníctva. Príprava projektu stála Doprastav podľa Mráza skoro 20 mil. eur. Kato očakáva, že ak by bol projekt PPP realizovaný, na stavbe diaľnice D1 by mohlo byť priamo zamestnaných 10 tis. až 12 tis. pracovníkov."


SITA, 23.júl, 2010:
"Najväčšia domáca stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. oznámila na Úrade práce v Bratislave hromadné prepúšťanie 750 zamestnancov pre nedostatok zákaziek a pokračujúci nepriaznivý vývoj v slovenskom stavebníctve.
Ďalšia popredná stavebná firma Váhostav-SK, a.s. Žilina už predtým rozhodla o hromadnom prepustení 500 zamestnancov, čo je zhruba štvrtina celkového počtu pracovníkov spoločnosti."

Podobné tvrdenia ohľadom rozdielu v cenách stavieb diaľnic sme v minulosti overovali už viackrát (V politike, 23. októbra 2011)


Náklady PPP v mil. eurPredpoklad pred tendromsumy víťazov tendra
úsek Dubná Skala - Turany343 mil. eur334 mil. eur137,7 mil. eur
úsek Fričovce - Svinia 268 mil. eur213,2 mil. eur114,6 mil. eur
1. úsek Jánovce - Jablonov136 mil. eur94,6 mil. eur59,9 mil eur
2. úsek Jánovce - Jablonov282,2 mil. eur270 mil. eur120 mil. eur*
Spolu1129,2 mil. eur911,8 mil. eur432,2 mil. eur
Zdroj: SME (27. septembra 2011)

* víťaz tendra nie je do dnešného dňa známy. Suma 120 mil. euro predstavuje najnižšiu ponúknutú ponuku.

Prvý úsek Jánovce - Jablonov už definitívne vysúťažila firma Váhostav. Úsek Dubná Skala-Turany postaví Váhostav. Úsek  Fričovce - Svinia postaví združenie Doprastav - Strabag. Druhý úsek Jánovce - Jablonov zatiaľ nie je definitívne vysúťažený. Spoločnosť HANT BA DS a.s  ponúklo najnižšiu cenu (120 mil. euro) ale bola vylúčená zo súťaže. Firma HANT BA DS a.s podala žiadosť o nápravu rozhodnutia. Druhú najnižšiu ponuku predložila skupina Eurovia 126,26 mil. euro

Náklady na výstavbu týchto štyroch úsekov pri ich realizácii prostredníctvom PPP projektov dosahovali spolu 1129,9 mil. eur. 1.balík PPP projektov bol kvôli nedodržaniu zmluvných podmienok zrušený na jar 2011 a v lete boli vyhlásené nové tendre pre výstavbu spomínaných úsekov. Zo získaných údajov po uzavretí verejného obstarávania je evidentné zníženie odhadovaných nákladov až o 697 mil. eur. Inými slovami ide skutočne o takmer 700 miliónov eur, čo predstavuje úsporu oproti 1. balíku PPP o približne 38 %.

Je preto pravdou, že štát na stavebných nákladoch štyroch projektoch diaľnice D1, ktoré boli pôvodne súčasťou prvého balíka PPP projektov skutočne ušetrí takmer 700 miliónov euro.

Na druhej strane problém zostáva v porovnateľnosti týchto dvoch zmlúv. Je pravda, že momentálna úspora je vo výške 700 mil eur (stavebné náklady), avšak toto číslo nezohľadňuje všetky náklady (údržba), ktoré bude musieť štát niesť najbližších 30 rokov, ktoré v prípade PPP niesol zmluvný partner štátu. Je možné a veľmi pravdepodobné, že tieto náklady nebudú zďaleka dosahovať približne 60% sumy PPP projektu. Inými slovami po započítaní aj prevádzkových nákladov by celková úspora bola nižšia. 

Výrok Jána Fígeľa hodnotíme ako neoveriteľný, nakoľko sa nedá presne vyčísliť vplyv stavebných prác na zamestnanosť, podobne ako nevieme presne porovnať cenu diaľníc, ktorá by zahŕňala v oboch prípadoch rovnaké kategórie.

Dátum zverejnenia analýzy: 26.02.2012
success
error